Ikke hjelp hos Hellest???

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

nilsht
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 okt 2003, 01:00
Sted: Oslo

Ikke hjelp hos Hellestø??

Legg inn av nilsht » 20 apr 2004, 22:20

Jeg har fått en lysende Check engine-lampe. Tok den til Bilpaviljongen på Sola. Etter å feilsjekket i halvannen time, fikk de ut noen feilkoder. Hva som var galt, var de derimot ikke sikre på. De TRODDE det kunne vært luftmengdemåleren, og tilbød seg å bestille denne opp. Den kostet 4700 kr, og kunne ikke returneres om den ikke virket. Da kunne man prøve å bytte noe annet.

Hva slags service er dette?? Jeg kan få delene mye billigere fra Speedparts, og heller bytte dem selv, eller få en lokal mekker til å ordne det MYE rimeligere. Er det slikt jeg skal godta fra Saab? og betale 1500 kr for?

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 20 apr 2004, 22:39

Hørte absurd ut! :roll: det er vel det nærmeste man kommer til dårlig service....

fatteren var på tur og røyk viftereima. å fikse det sjøl er uaktuellt for hans del. men poenget her er at han blei flått for gode 2500nok. Trodde ikke at det var lov å drikke på jobb?!!?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 21 apr 2004, 07:04

Dette er høyst uvanlig, da Hellestø er kjent for god service. Det er ikke foruten grunn de har blitt største SAAB forhandler utenfor Oslo. Men alle kan ha en dårlig dag. :? Jeg har brukt Hellestø i 20 år og vet de overgår de fleste i Stavanger-distriktet. :wink:
Life begins at 400 NM

Gjest

Legg inn av Gjest » 21 apr 2004, 07:31

Typisk,
de finner ikke feilen og starter med å bytte deler... Helt idiotisk at du skal betale for at de prøver seg fram :-x Nei, de for heller sende mekanikerene på kurs, eller ansette spesialister, det er lenge siden det ble solgt biler med forgassere :wink:

macgeier

Re: Ikke hjelp hos Hellestø??

Legg inn av macgeier » 21 apr 2004, 07:37

nilsht skrev:Jeg har fått en lysende Check engine-lampe. Tok den til Bilpaviljongen på Sola. Etter å feilsjekket i halvannen time, fikk de ut noen feilkoder. Hva som var galt, var de derimot ikke sikre på. De TRODDE det kunne vært luftmengdemåleren, og tilbød seg å bestille denne opp. Den kostet 4700 kr, og kunne ikke returneres om den ikke virket. Da kunne man prøve å bytte noe annet.
Du sier ingenting om hva slags bil dette er, men ett tips: Det kan være en defekt motortemperatursensor, mulig den viser "kald" motor hele tiden, og at innspruten "choker" og det blir for fet blanding som igjen resulterer i "check engine"?

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 21 apr 2004, 08:31

Har hørt om flere som får lest ut feilkoder hos SAAB og får til svar at de ikke vet hva de betyr. Jeg har også blitt anbbefalt å skifte luftmassemåleren etter at bilen gikk lit fet. Jeg takket nei da den var nesten ny, og i ettertid viste det seg at den var i orden ! Rart at et SAAB verksted ikke har en luftmassemåler liggende til testing.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 21 apr 2004, 11:32

Hvilke feilkoder er det snakk om, og hva slags bil har du. Har LH-tester og manual og kan kanskje sjekke hva kodene betyr.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 21 apr 2004, 11:46

Jeg synest også det høres litt merkelig ut, til og med Magnus Hope i Haugesund gir bedre service en det, og det er et lite firma, de har også deler til testbytting. Jeg fikk lest av feilkode og testet bilen helt gratis av dem en gang check engine lampa lyste hos meg (hadde atmosfærisk dumpvalve) noe som ikke funket på min bil. Bytet til orginal og alt var OK.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Gjest

Feilkodene:

Legg inn av Gjest » 21 apr 2004, 15:21

De fant følgende feilkoder: 22450, 38371, 22441 og 22452. Bilen blir varm omtrent som vanlig, ikke merket noe spesielt med det. Men den går nok noe fett ja... bruker mer bensin enn vanlig og kommer noe mer eksos.

Om de bare skal skifte deler, kan jeg jo skifte deler selv, og kjøpe dem billigere fra Speedparts. Betaler jo ikke dobbelt pris for at de skal være mindre kompetente enn meg! Må ta det opp med dem igjen i morgen.

Bilen er en Saab 9000 2.3 Turbo CSE 1992-modell.

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 21 apr 2004, 16:11

Dette må være ISAT koder (eller noe annet) har ikke kodeoversikt til ISAT desverre men har ISAT og brukermanual. Det er ikke koder til LH-teteren disse er tresifra og har en e foran.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Gjest

Legg inn av Gjest » 26 apr 2004, 03:43

Den servicen er omtrent hva jeg fikk sist på Din Bil i Tr.heim.

Min 9000 fungerer jo fortsatt ikke da .(ref innlegg tidligere her på forumet)
Rett før påske stod jeg utenfor med bilen og alle symptomene.

Men kunne de sette på datamaskin og søke etter feilkoder? Nei - det kunne de ikke gjøre før over påske! Begrunnet det i at de ikke kunne ta folk ut av det arbeidet de holdt på med OG dessuten var det en periodisk feil som bare kom og gikk jeg hadde!!!


"Lugger" bilen når lampen lyser til deg eller? Du skriver den går lit "fetere" men merker du noe på selve effekten?

nilsht
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 okt 2003, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av nilsht » 26 apr 2004, 14:44

Nei... bilen virker å ha tilnærmet normale prestasjoner.. med 200 hk skal det jo litt til å merke om det er 10-20% reduksjon i ytelse på norske veier da.. Termostaten fungerer normalt, og bilen bruker vanlig tid på å bli varm.
Det jeg merker er først og fremst at bilen bruker betydelig mer bensin enn vanlig (20-40%), og at det er mer eksos og at denne lukter mer.

Spredere, lambdasonde og DI-kassett er byttet siste 20.000 km. Så det kan godt være det ER luftmassemåleren. Noen andre meninger?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 26 apr 2004, 17:56

Hei. Har lånt bort verkstedbøkene så jeg kan bare hjelpe deg med noen av kodene...
22452 periodisk mager blanding
38371 periodisk feil på innspr.ventil
22441 periodisk fet på tomgang

Skal sjekke de siste kodene når jeg får tilbake bøkene.

På meg så høres det sannsynlig ut at du har feil på lm, den selger de for 2200 hos Speedparts.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 432
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 27 apr 2004, 22:55

Jeg jobber til daglig hos ett Saabverksted og kan sikkert tilføye ett par momenter til diskusjonen..

1. Disse feilkodene har alle sammen en feilsøkingsprosedyre, dvs de kan peke til flere forskjellige feil, ergo - det må feilsøkes for å finne den egentlige årsaken til feilen..

2. Saab 9000 MY92 har ett eldre diagnosesystem enn de nyere Saabene, dvs det kan være vanskligere å finne feilen.

Eksempel: Hvis du får en feilkode på en Saab 900 / 9-3 som indikerer feil på tempgiver (kjølevann) Er det dermed sagt at det er feil på giveren????

* Det kan være ledningsnettet..
* Kansje giveren?
* Hva med termostaten?
* Kansje til og med styreenheten?
* Hva om kjølesystemet er tett?

Vet dere hva som er det mest vanlige????

.
.
.
.

Termostaten!!!!

Det jeg prøver å si er at ting er ikke alltid så svart/hvit som det først kan se ut som... :wink:
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 apr 2004, 09:43

Noe av det første jeg ville gjort ved feil på innsprøytning er å få sjekket bensintrykket.
Kjenner du ingen med en bil som er lik din? Da kan du jo prøve å byttelåne LM mm....
Du skulle gjerne fått prøvd min, men jeg bor i Trondheim....

Lykke til!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar