Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
sveinub
- Innlegg: 12
- Registrert: 11 des 2007, 00:39
Legg inn
av sveinub » 06 jan 2008, 18:23
Må bytte fremskjermen min pga kollisjonsskade nå, viste seg selvfølgelig at denne var punktsveisa (hipp hurra

).
Siden jeg sikkert ikke er første som er i min situasjon, er det noen som har tips til jobben? Sveisene på den som sitter der må vel borres/kuttes av, for så å punkte på en ny skjerm? Noen feller man bør unngå?
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 06 jan 2008, 18:32
sveinub skrev:Må bytte fremskjermen min pga kollisjonsskade nå, viste seg selvfølgelig at denne var punktsveisa (hipp hurra

).
Siden jeg sikkert ikke er første som er i min situasjon, er det noen som har tips til jobben? Sveisene på den som sitter der må vel borres/kuttes av, for så å punkte på en ny skjerm? Noen feller man bør unngå?
Er ein forholdsvis grei jobb da der. Ta av framdøra på den sida du skal skifta skjermen for å komma til alle sveisepunkta. Ellers er det berre å kjøpa seg ein sveisepunktbor, og bjynne å bore.....
Det er også sveist ein sveis der som skinna til panseret er festa i innerskjermen. Vil anbefala og skifta ytre del av innerskjerm og, då denne mest sannsynleg er rusta. Dette har veng.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 06 jan 2008, 23:41
-
Bjørk N1057
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 12 mai 2007, 12:11
- Medlemsnummer: N1057
- Navn: Øivind Bjørklund
- Sted: Rykkinn, Bærum
Legg inn
av Bjørk N1057 » 07 jan 2008, 01:29
Noen som har peiling på hvor mye et slikt verkøy koster? bilde?

x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT
x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker
-
sveinub
- Innlegg: 12
- Registrert: 11 des 2007, 00:39
Legg inn
av sveinub » 07 jan 2008, 02:00
Regner med de mener punktsveisbor?
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 07 jan 2008, 11:11
Punktsveisbor har dei på biltema, og kan setjast i vanleg drill. Men biltemaboren anbefales egentli ikkje. Kjøp hos ein jernvareforretning e.l.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 07 jan 2008, 15:17
Würth. Koster, men det de har funker.
Biltema sitt funker det også, men er sløvt etter kun kort tid.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 07 jan 2008, 18:46
Husk på hastigheten når du borrer da . Borret blir jo ødelagt hvis du borrer for fort . Er vel en eller annen formel for hastighet .
Jeg bruker slike borr en del og jeg vil ikke anbefale å kjøpe sånn billig dritt , kjøp ordentlig så varer det litt lenger . Men de må jo slipes opp igjen de også etter hvert

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 08 jan 2008, 18:50
som turbolars sier. IKKE peis på med hastighet. blir for fort varmt og du ødelegger fresen! tok litt tid, men gikk greit på prosjektbilen!
-
sveinub
- Innlegg: 12
- Registrert: 11 des 2007, 00:39
Legg inn
av sveinub » 08 jan 2008, 19:10
Etter en nærmere studie viste det seg at jeg bør klare å rette ut fremskjermen noe som gjør jobben litt mindre.
Da er det bare en del karosseribanking og litt deleskaffing...