Kommer fra en med rikelig med erfaringMorti skrev:Hehe, trixet med 900 kassene er å gi F.. da holder de lengst
Du bør få tak i ei reservekasse!
Måler til bensinforbruk
Moderator: Moderatorer
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
har du plutselig trionic i i bilen din du a? trodde det satt en T8 i den jeg.Johan N828 skrev:Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)Vegard Skaten skrev:Må vel bl.a. ha trionic.....kristianur N1169 skrev:Har lekt litt med tanken på å installere kjørekomputer selv, bare for moro skyld. Noen som vet om det lar seg gjøre å feks montere en fra ng900 og hva som evt må til?
Vegard
//J
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
det er jo trykk i bensinsystemet på injectionmotorer, bare forgassere som "drar" bensinen til seg. derfor vi har bensinTRYKKSregulatorer.Henrik N449 skrev:Tror det er vanskelig å finne en universalmåler som passer hastighetssignalene på flere biler, om det er elektrisk, med wire osv.
Ingvar sitt tips er nok det beste ja.
Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Har en kamerat i Situne som laget alt det der selv til sin C180, det ble en H****** mange linjer, men han styrer nå alt via den. Det jeg ikke er sikker på er om den har trionic, men fikk ut av ham at jeg på gammelsaaben min (90en) kunne få det til med gasser også, dog med litt mer prakk. Om noen er interessert kan jeg alltids høre om det går an å få tak i disse linjeneEdward N812 skrev:det er jo trykk i bensinsystemet på injectionmotorer, bare forgassere som "drar" bensinen til seg. derfor vi har bensinTRYKKSregulatorer.Henrik N449 skrev:Tror det er vanskelig å finne en universalmåler som passer hastighetssignalene på flere biler, om det er elektrisk, med wire osv.
Ingvar sitt tips er nok det beste ja.
Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
a
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar

- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
Sitter vel en T8 med trionic i denEdward N812 skrev:har du plutselig trionic i i bilen din du a? trodde det satt en T8 i den jeg.Johan N828 skrev:Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)Vegard Skaten skrev: Må vel bl.a. ha trionic.....
Vegard
//J
En T8 er ikke nødt til å være orginal, går ann å bygge om litt her og der
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar

- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
Nå var det vel strengt tatt å måle vacum i innsuget det var snakk om her, ikke noe med bensin.Edward N812 skrev:det er jo trykk i bensinsystemet på injectionmotorer, bare forgassere som "drar" bensinen til seg. derfor vi har bensinTRYKKSregulatorer.Henrik N449 skrev: Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Er jo T8 ja.. Men med T5 motorstyring et par hakk ombygd:P=)Edward N812 skrev:har du plutselig trionic i i bilen din du a? trodde det satt en T8 i den jeg.Johan N828 skrev:Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)Vegard Skaten skrev: Må vel bl.a. ha trionic.....
Vegard
//J
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
det skal mer til enn DI tenning for å ha trionic. for å få T5.5 for eksempel må du ha korttopp (med andre ord en 16v av nyere årgang enn din 8v) og veivakselgiver foran på motorblokka.Johan N828 skrev:Er jo T8 ja.. Men med T5 motorstyring et par hakk ombygd:P=)Edward N812 skrev:har du plutselig trionic i i bilen din du a? trodde det satt en T8 i den jeg.Johan N828 skrev: Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)
//J
alle følere som hører med i ledningsnettet til trionic må være tilstede, og det har vel ikke du på t8-motoren din?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
om det skal måles vakuum i innsuget, hva skulle du da gjort med noe annet enn en turbotrykksmåler, som henrik sier? en turbotrykksmåler har jo også bredt nok register til å vise maksimum vakuum som vil oppstå i et innsug.Jon Magnus N251 skrev:Nå var det vel strengt tatt å måle vacum i innsuget det var snakk om her, ikke noe med bensin.Edward N812 skrev:det er jo trykk i bensinsystemet på injectionmotorer, bare forgassere som "drar" bensinen til seg. derfor vi har bensinTRYKKSregulatorer.Henrik N449 skrev: Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
tror nok det er du som har misforstått, det er jo ingen DIREKTE sammenheng mellom ladetrykk og bensinforbruk.. om du satte enn trykkmåler på en bensinslange derimot, ville du fått lest av bensintrykket (eller vakuumet om jeg tar virkelig feil), og du vil da få et visst inntrykk av hva som suser gjennom bensinsystemet
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Nå føler jeg at vi ødelegger tråden her så skal avslutte med dette. Motoren er KOMPLETT bygd om til T5 med DI, mapsensor og alle givere + hjerne. Er det noe du lurer på så snakk med Petter. Han som har bygd den.Edward N812 skrev: det skal mer til enn DI tenning for å ha trionic. for å få T5.5 for eksempel må du ha korttopp (med andre ord en 16v av nyere årgang enn din 8v) og veivakselgiver foran på motorblokka.
alle følere som hører med i ledningsnettet til trionic må være tilstede, og det har vel ikke du på t8-motoren din?
Noe annet du lurer på så ta det på PM
//J
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar

- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
Ja, du kan bruke en trubotryksmåler for å se vacumet.Edward N812 skrev: om det skal måles vakuum i innsuget, hva skulle du da gjort med noe annet enn en turbotrykksmåler, som henrik sier? en turbotrykksmåler har jo også bredt nok register til å vise maksimum vakuum som vil oppstå i et innsug.
tror nok det er du som har misforstått, det er jo ingen DIREKTE sammenheng mellom ladetrykk og bensinforbruk.. om du satte enn trykkmåler på en bensinslange derimot, ville du fått lest av bensintrykket (eller vakuumet om jeg tar virkelig feil), og du vil da få et visst inntrykk av hva som suser gjennom bensinsystemet
Jeg har ikke sagt noe om ladetrykk og sammenheng med bensinforbruk, men siden du nevner det så;
Jo det er en direkte sammenheng mellom ladetrykk og bensinforbruk.
Når ladetrykket øker, øker også bensintrykket og dysene spruter da inn mer bensin, dvs større bensinforbruk. (dersom bensintrykket ikke øker når ladetrykk øker så er det på tide å se over bensinsystemet, eller du har en annen bil en og900, kanskje en forgasserturbo?)
Er i grunn veldig enkelt; Mer luft krever mer bensin.
Gir du ikke motoren mer bensin, når du tvangsforer den med mer luft, går den magert og du ender raskt opp med motorhavari.
Dersom bilen ikke har turbo bruker du en vacummåler, denne måler vacum i innsuget som henger sammen med belastningen på motoren.
Mener du virkelig at en tungt belastet motor ikke trenger mere drivstoff en en motor som ikke blir belastet (eller lettere belastet) ?
Uansett;
Vacummåler, bensintryksmåler og turbotryksmåler gir deg ikke svaret på hva bilen bruker på mila.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
