Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Lurer på om når man burde kjøpe seg en "større" Bensintrykksregulator når man trimmer?
- Trenger jeg det når jeg har Steg 3?
- Hva er det egentlig den gjør?
- Får man noe mere effekt?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har blitt spurt om jeg trenger det, (noen som har liggende) - Jeg vet ikke om det er noe jeg trenger, så tenkte jeg skulle spørre dere først.
- Trenger jeg det når jeg har Steg 3?
- Hva er det egentlig den gjør?
- Får man noe mere effekt?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har blitt spurt om jeg trenger det, (noen som har liggende) - Jeg vet ikke om det er noe jeg trenger, så tenkte jeg skulle spørre dere først.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Om du trenger det eller ikke vet ikke jeg, men det en btr gjør er å holde kontroll på bensintrykket.
Mener at den justerer "åpningen" for hvor mye av bensina som skal gå i retur tilbake til tanken. Jo mindre "åpning", jo høyere bensintrykk blir det
Std btr på og900 er en "1:1" regulator som gir litt over 2 bar grunntrykk. La oss si ca 2.3 bar.. Hvis du lader 1 bar, så har du da 3.3 bars bensintrykk, i og med at btrèn får overtrykk via en vakumslange på innsuget.
Man får også btrèr som er f.eks "1:5: da vil du ha 3.8 bar bensintrykk ved 1 bar turbotrykk. Dette er kjekt hvis man f.eks kjører med litt for små dyser
Jo høyere bensintrykk man kjører, jo mere bensin spruter dysene inn i motoren.
En justerbar btr er alltid kjekt å ha! Men husk at det ikke er sikkert at den orginale bensinpumpa er så veldig glad i høyt bensintrykk
Mener at den justerer "åpningen" for hvor mye av bensina som skal gå i retur tilbake til tanken. Jo mindre "åpning", jo høyere bensintrykk blir det
Std btr på og900 er en "1:1" regulator som gir litt over 2 bar grunntrykk. La oss si ca 2.3 bar.. Hvis du lader 1 bar, så har du da 3.3 bars bensintrykk, i og med at btrèn får overtrykk via en vakumslange på innsuget.
Man får også btrèr som er f.eks "1:5: da vil du ha 3.8 bar bensintrykk ved 1 bar turbotrykk. Dette er kjekt hvis man f.eks kjører med litt for små dyser
Jo høyere bensintrykk man kjører, jo mere bensin spruter dysene inn i motoren.
En justerbar btr er alltid kjekt å ha! Men husk at det ikke er sikkert at den orginale bensinpumpa er så veldig glad i høyt bensintrykk
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Tenkte jeg skulle kjøpe meg en bensintrykksregulator bare for å ha det liksom..
Hvordan vil denne funke på min bil: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_ ... cts_id=179" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jeg har også lyst til å handle meg inn større dyser, men hvordan vil jeg kjenne det effektmessig? er det kanskje ikke noen vitsig når jeg har så "lite" trim på bilen?
Hvordan vil denne funke på min bil: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_ ... cts_id=179" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jeg har også lyst til å handle meg inn større dyser, men hvordan vil jeg kjenne det effektmessig? er det kanskje ikke noen vitsig når jeg har så "lite" trim på bilen?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Så lenge du ikke har programvare som matcher dyser/btr har det ingen hensikt å forandre på det. Det eneste som skjer er at motoren får for mye bensin.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Hvis du går inn på maptun.com så ser du at de ikke setter på større dyser før steg 4, og bensintrykkregulatoren bytter de på steg 7. Så du trenger nok ikke bytte den (ennå). 

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Jeg lurer på noe av det samme. Fordi bilen på en måte "kutter" noen ganger når jeg gir skikkelig på. Har fått høre både av han som jeg kjøpte bilen av og en til, at dette var at den ikke fikk nok bensin. Kan dette stemme??
Mitt oppsett:
custom programmert ecu 1.5bar ladetrykk. (wastegate justert ned til 1.4 pga enda mer kutting)
TD04HL-15t turbo.
Open air filter nede mot framfanger med grovere rør.
Ny, muligens større bensinpumpe.
JT 3" eksos, uten kat.
Dette skulle vist yte 280hk når det ikke er så "varmt i været"
Hva tror dere om dette? Trenger jeg større dyser/3.5bars btr?
Mitt oppsett:
custom programmert ecu 1.5bar ladetrykk. (wastegate justert ned til 1.4 pga enda mer kutting)
TD04HL-15t turbo.
Open air filter nede mot framfanger med grovere rør.
Ny, muligens større bensinpumpe.
JT 3" eksos, uten kat.
Dette skulle vist yte 280hk når det ikke er så "varmt i været"

Hva tror dere om dette? Trenger jeg større dyser/3.5bars btr?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Nå lukter det jo trimming av dette men..
Bytt bensinfilter først. Får ikke bilen nok bensin er det ikke dyser/BTR det er noe galt med, med mindre programmet er basert på annet hardware. Å justere ned på wastegatestaget er ikke rett måte å gjøre det på. Er programmet som styrer makstrykk.
Bytt bensinfilter først. Får ikke bilen nok bensin er det ikke dyser/BTR det er noe galt med, med mindre programmet er basert på annet hardware. Å justere ned på wastegatestaget er ikke rett måte å gjøre det på. Er programmet som styrer makstrykk.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Hvordan kan jeg få justert programmet da? Noe jeg kan kjøpe så jeg kan stille det fra pc?
Hvor mye kan en trimme før en trenger å tenke på dyser/btr?
Hvor mye kan en trimme før en trenger å tenke på dyser/btr?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Som jeg skrev til deg tidligere, da det var snakk om nedjustert ladetrykk osv, så lukter det jallatrim... Du kan ikke forandre HW uten å ha SW som er laget for det. Skaff deg ordentlig programvare og hold deg til den HW som programmet er laget for, det har motoren din mye bedre av
Om du har de røde dysene som originalt sitter på din motor, så skal de holde for rundt 290 hk med 3 bars bensintrykksregulator (som er std).
Som Morten skriver, så er det heller ikke rett å justere ned trykket ved å skru på wg-stanga, systemet fungerer rett og slett ikke sånn. Wastegaten skal være justert til å åpne på 0,4 +/- 0,03 bar, om ikke programvaren er laget for noe annet.

Om du har de røde dysene som originalt sitter på din motor, så skal de holde for rundt 290 hk med 3 bars bensintrykksregulator (som er std).
Som Morten skriver, så er det heller ikke rett å justere ned trykket ved å skru på wg-stanga, systemet fungerer rett og slett ikke sånn. Wastegaten skal være justert til å åpne på 0,4 +/- 0,03 bar, om ikke programvaren er laget for noe annet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
Så det er vanskelig å få laget en SW for den HW jeg har nå da f.eks?
Siden det hørest ut som at dyser osv skal holde for meg, hva er det som kutter da? Er det virkelig bensinkutt pga ladetrykk da? Kan jeg på noen måte skaffe meg utstyr for å lese av SW, evt programmere noe selv?
Siden det hørest ut som at dyser osv skal holde for meg, hva er det som kutter da? Er det virkelig bensinkutt pga ladetrykk da? Kan jeg på noen måte skaffe meg utstyr for å lese av SW, evt programmere noe selv?
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?
ja, det finnes, men det krever en del trening, og en del penger om du ikke vil bruke en liten evighet på å samle deler til å bygge utstyret selv.Talker skrev:Så det er vanskelig å få laget en SW for den HW jeg har nå da f.eks?
Siden det hørest ut som at dyser osv skal holde for meg, hva er det som kutter da? Er det virkelig bensinkutt pga ladetrykk da? Kan jeg på noen måte skaffe meg utstyr for å lese av SW, evt programmere noe selv?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s