Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Larisss » 08 jan 2008, 02:11

Lurer på om når man burde kjøpe seg en "større" Bensintrykksregulator når man trimmer?
- Trenger jeg det når jeg har Steg 3?
- Hva er det egentlig den gjør?
- Får man noe mere effekt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har blitt spurt om jeg trenger det, (noen som har liggende) - Jeg vet ikke om det er noe jeg trenger, så tenkte jeg skulle spørre dere først.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 08 jan 2008, 03:00

Ikke på din bil. Den du har klarer seg fint..

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 08 jan 2008, 09:33

Om du trenger det eller ikke vet ikke jeg, men det en btr gjør er å holde kontroll på bensintrykket.

Mener at den justerer "åpningen" for hvor mye av bensina som skal gå i retur tilbake til tanken. Jo mindre "åpning", jo høyere bensintrykk blir det

Std btr på og900 er en "1:1" regulator som gir litt over 2 bar grunntrykk. La oss si ca 2.3 bar.. Hvis du lader 1 bar, så har du da 3.3 bars bensintrykk, i og med at btrèn får overtrykk via en vakumslange på innsuget.

Man får også btrèr som er f.eks "1:5: da vil du ha 3.8 bar bensintrykk ved 1 bar turbotrykk. Dette er kjekt hvis man f.eks kjører med litt for små dyser

Jo høyere bensintrykk man kjører, jo mere bensin spruter dysene inn i motoren.

En justerbar btr er alltid kjekt å ha! Men husk at det ikke er sikkert at den orginale bensinpumpa er så veldig glad i høyt bensintrykk
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 09 jan 2008, 17:11

Ok..takker for svarene;)
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Larisss » 09 jul 2008, 21:56

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en bensintrykksregulator bare for å ha det liksom..
Hvordan vil denne funke på min bil: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_ ... cts_id=179" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jeg har også lyst til å handle meg inn større dyser, men hvordan vil jeg kjenne det effektmessig? er det kanskje ikke noen vitsig når jeg har så "lite" trim på bilen?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Morten N88 » 09 jul 2008, 22:09

Så lenge du ikke har programvare som matcher dyser/btr har det ingen hensikt å forandre på det. Det eneste som skjer er at motoren får for mye bensin.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Timon » 10 jul 2008, 00:11

Hvis du går inn på maptun.com så ser du at de ikke setter på større dyser før steg 4, og bensintrykkregulatoren bytter de på steg 7. Så du trenger nok ikke bytte den (ennå). ;)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Talker » 12 jul 2008, 19:23

Jeg lurer på noe av det samme. Fordi bilen på en måte "kutter" noen ganger når jeg gir skikkelig på. Har fått høre både av han som jeg kjøpte bilen av og en til, at dette var at den ikke fikk nok bensin. Kan dette stemme??

Mitt oppsett:
custom programmert ecu 1.5bar ladetrykk. (wastegate justert ned til 1.4 pga enda mer kutting)
TD04HL-15t turbo.
Open air filter nede mot framfanger med grovere rør.
Ny, muligens større bensinpumpe.
JT 3" eksos, uten kat.

Dette skulle vist yte 280hk når det ikke er så "varmt i været" :p
Hva tror dere om dette? Trenger jeg større dyser/3.5bars btr?

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Morten N88 » 12 jul 2008, 19:44

Nå lukter det jo trimming av dette men..

Bytt bensinfilter først. Får ikke bilen nok bensin er det ikke dyser/BTR det er noe galt med, med mindre programmet er basert på annet hardware. Å justere ned på wastegatestaget er ikke rett måte å gjøre det på. Er programmet som styrer makstrykk.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Talker » 12 jul 2008, 20:53

Hvordan kan jeg få justert programmet da? Noe jeg kan kjøpe så jeg kan stille det fra pc?
Hvor mye kan en trimme før en trenger å tenke på dyser/btr?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Ingvar N629 » 12 jul 2008, 23:27

Som jeg skrev til deg tidligere, da det var snakk om nedjustert ladetrykk osv, så lukter det jallatrim... Du kan ikke forandre HW uten å ha SW som er laget for det. Skaff deg ordentlig programvare og hold deg til den HW som programmet er laget for, det har motoren din mye bedre av :wink:

Om du har de røde dysene som originalt sitter på din motor, så skal de holde for rundt 290 hk med 3 bars bensintrykksregulator (som er std).

Som Morten skriver, så er det heller ikke rett å justere ned trykket ved å skru på wg-stanga, systemet fungerer rett og slett ikke sånn. Wastegaten skal være justert til å åpne på 0,4 +/- 0,03 bar, om ikke programvaren er laget for noe annet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Talker » 13 jul 2008, 01:17

Så det er vanskelig å få laget en SW for den HW jeg har nå da f.eks?
Siden det hørest ut som at dyser osv skal holde for meg, hva er det som kutter da? Er det virkelig bensinkutt pga ladetrykk da? Kan jeg på noen måte skaffe meg utstyr for å lese av SW, evt programmere noe selv?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Legg inn av Edward N812 » 13 jul 2008, 15:02

Talker skrev:Så det er vanskelig å få laget en SW for den HW jeg har nå da f.eks?
Siden det hørest ut som at dyser osv skal holde for meg, hva er det som kutter da? Er det virkelig bensinkutt pga ladetrykk da? Kan jeg på noen måte skaffe meg utstyr for å lese av SW, evt programmere noe selv?
ja, det finnes, men det krever en del trening, og en del penger om du ikke vil bruke en liten evighet på å samle deler til å bygge utstyret selv.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar