Risting/ulyd i forstilling

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Risting/ulyd i forstilling

Legg inn av Kjell N1179 » 17 jan 2008, 19:32

Hei. Ng 900SE Turbo 95''.

Jeg har et eller annet feil/slitt i forstilling/drivaksler foran på bilen min.

Hjem ifra jobben i dag sto jeg i kø, da merket jeg godt at det var noe rart.
Syptonene er slik:
-Skrape/gnikke lyd når bilen ruller i fri eller går på giret i rundt 10-20km/t, over den hastigheten blir lyden borte. Kjenner og i rattet at det er noe som ''lugger litt''. Minner meg litt om kast i skivene, men det er det ikke.
-Når jeg ligger i feks over 120km/t og bremser rister det kraftig i rattet.
-Merker av og til ved kraftig pådrag at det kommer en lyd(høres ut som om jeg kjører på kantlinja) ifra forparten av bilen. Merker det og som en liten risting i bilen, men dette gir seg om jeg slipper gassen litt.

Noen som har en anelse om hva dette kan være?
Takker for alle svar=).

Mvh:
Kjell Gullerud
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Legg inn av Sondreot » 18 jan 2008, 02:02

Høres veldig ut som slitt medbinger i en av dei indre drivknutane.. Sjekk om mansjettane e heile! Sjekk ytre også, kan være dei og! Vanskeli å sei uten å prøve bilen, men d høres ut som drivknuter for meg..
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 18 jan 2008, 22:58

Det er vel egentlig det vi har kommet frem til.....
Men takk for svaret
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 18 jan 2008, 22:58

Men om det er slitte indre drivknute/r tåler det å kjøres med litt?
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 jan 2008, 03:44

Det går en stund men undvik höy belastning och hjulspinn!
Det är kanske inte så lätt nu när det är snö ena dagen och is nästa...
Men försök undvika det ändå.
Framför allt blir belastningen på hela driverket enormt stor om det spinner på en isfläck och det sen får fäste på asfalt.
Blir ristingen värre, så la bilen stå, annars kan lagret till differentialen innuti girkassa också få uönsket mycket hjuling!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar