Rar tomgang, OG900T8 '87

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Rar tomgang, OG900T8 '87

Legg inn av Bjørk N1057 » 17 jan 2008, 00:24

Hei! Gjelder bil i signatur


Når jeg starter den opp, går tomgangsturtallet som normalt.

Men, når jeg er ute å kjører, og trår inn kløtsjen, så ligger det på rundt 2-3k alt ettersom hvor fort jeg kjører etc.

samme om jeg kjører i fart eller står stillestående, så skjer det. Synker ned til normalt innen et minutt 1/2

Hva kan grunnen til dette være?
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 17 jan 2008, 01:25

Hei ..

Lenge siden jeg hadde T8, men du kan sjekke for f.eks vakuumlekkasjer, særlig på f.eks bremsekraftforsterkeren ,evt andre vakumtilkoblinger/slanger..

Har også vært borti at den ene "festeskruen" til selve gass-spjellet ( altså når du åpner spjellet og ser inn) var løs??


Håper dette hjelper

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 17 jan 2008, 01:32

Takk for svar, sjekker i morgen :)
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 19 jan 2008, 01:27

blitt noe bedre??

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 21 jan 2008, 22:30

Hmm, har gått over alle vakuumslanger idag med startgass, fant en liten lekkasje ett sted. Tetta dette med gugge fra biltema, men ble ikke mye bedre gitt


Noen andre som har noen gode råd? Eller bilder til denne bremsekraftforsterkeren? Begynner å bli ille nuh...
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 21 jan 2008, 23:27

Bjørk N1057 skrev:Eller bilder til denne bremsekraftforsterkeren?
Den svarte "tallerken" bak bremsevæskepåfyllingen.

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 22 jan 2008, 01:49

Ok, sjekker lekkasje der og gasspjeldet i morgen
:))
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 22 jan 2008, 12:25

Jeg ville sjekket tomgangsventilen, renset denne.

Ta først å koble den bort, så vil du se om symtoment forsvinner. Så renser du den og kobler til, fortsatt feil så bytt tomgangsventilen :)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 23 jan 2008, 01:58

hvor sitter så denne daa? :)
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 jan 2008, 02:04

Følg min beskrivelse her:
viewtopic.php?t=11326

Du har vel T8, men du finner utav det ;)

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 23 jan 2008, 19:37

Bilen stoppa idag :( Begynte å hoste farlig mye bortover, gjorde ingen forskjell om jeg ga litt gass eller ikke.. SÅ stoppa den.

Når jeg prøver å starte den, så starter den i et lite sekund for så å stoppe igjen.

Kan dette ha noen sammenheng med tomgangsproblemene mine?
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 24 jan 2008, 05:39

Kanskje bensinpumpa di er i dårlig form?
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 26 jan 2008, 19:51

Åneida! Trykkrøret hadde ramla av + en slange :P Skjedde sikkert når jeg tvang turtallet nedover med girene en gang, da ble vel trykket for stort. Nå skal jeg til å ta av tomgangsregulatoren, wish me lucK!
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 26 jan 2008, 22:01

Da var den av, lurer på et par ting.

Går det ann å dele den?? Får ikke til. Har tatt av en mutter, men den sitter dønn fast. Ser inn i den på begge sider, ser en film/duk/filter, men det er et lite hull øverst på området der jeg ser.

Noen som har peil på hvordan det egentlig skal være?
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 13 feb 2008, 00:47

Da var bilen i orden igjen :) Takk til alle som har tipset, alle hadde feil, men fikk nå tetta en del smålekkasjer jeg ikke visste jeg hadde :)

Feilen var den lille regulatoren med nåla som vaierfestet slår imot. Den hadde skrudd seg nesten helt ut av seg selv, og holdt på å ramle av!

Utrolig at jeg ikke har sett det før.. men men!

Kjørte et par mil idag for å få den gode OGfølelsen igjen!

:D :D
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Svar