9000 starter, men nye symptomer!
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
ja folkens!!! da fant vi nok problemet vårt.
jeg kom på at jeg har et par T5.5 bokser til rådighet, og var jo vel så klar over at bilen ikke ville starte med noen av disse. derimot som vår gode mann Tor sier, ledningsnettet er stort sett likt.. i god tro om at samme pinne på en T5.5 boks jorder hovedrelèet, stappa jeg inn en trionic 5.5 boks og skrudde på tenninga. tikkinga mi er endelig borte!
da er det bare å vente på at snille snille snille Saaero sender en T5.2 boks i posten, så jeg får bekrefta min teori. jeg er slettes ingen guru når det kommer til startproblemer, så det kan jo godt hende vi har med andre ting å gjøre allikevel. en ting som er sikkert og visst er at trionic-boksen gjorde så relèet ikke slo inn som det skulle, og det burde i alle fulle fall gi startproblemer
jeg kom på at jeg har et par T5.5 bokser til rådighet, og var jo vel så klar over at bilen ikke ville starte med noen av disse. derimot som vår gode mann Tor sier, ledningsnettet er stort sett likt.. i god tro om at samme pinne på en T5.5 boks jorder hovedrelèet, stappa jeg inn en trionic 5.5 boks og skrudde på tenninga. tikkinga mi er endelig borte!
da er det bare å vente på at snille snille snille Saaero sender en T5.2 boks i posten, så jeg får bekrefta min teori. jeg er slettes ingen guru når det kommer til startproblemer, så det kan jo godt hende vi har med andre ting å gjøre allikevel. en ting som er sikkert og visst er at trionic-boksen gjorde så relèet ikke slo inn som det skulle, og det burde i alle fulle fall gi startproblemer

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
jo tennkassetten må jordes, da de fire skruene jeg må skru opp for å løsne tennkassetten også jorder den. og jeg må vel ikke jorde alle fire tennpluggene for å få EN til å gniste? jeg holdt en tennplugg ned på ventilkåpa, men du mener at hvis en plugg skal gniste, så må hele gjengen være jorda?
har ikke sjekka om bensinen kommer i retur etter bensintrykksregulatoren. men hvis det ikke går ut av dysene, hvor skulle det ellers blitt av? som sagt har jeg plenty med trykk
takk for innspill!
har ikke sjekka om bensinen kommer i retur etter bensintrykksregulatoren. men hvis det ikke går ut av dysene, hvor skulle det ellers blitt av? som sagt har jeg plenty med trykk

takk for innspill!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Tennkassetten har jording i kontakta, skruene er for å feste den fast.. Du skal aldri prøve å få gnist uten å jorde alle tennpluggene skikkelig! D kan ødelegge coilene.. Men får du gnist på en så er d greitl...
Har du målt bensintrykket? Eller bare sjekket at det kommer ut bensin når du åpner på banjoskruen? D vil d gjøre så lenge pumpa går.. kan hende regulatoren er gåen, eller pumpa, slik at trykket er for lavt..
d kan jo hende du har trykk, men dysene åpner ikke.. sjekket jordingen til dysene? d er fire ledninger samlet i en eller to kablesko som er festet til innsugsmanifolden på girkassesiden visst eg ikkje husker feil..
Har du målt bensintrykket? Eller bare sjekket at det kommer ut bensin når du åpner på banjoskruen? D vil d gjøre så lenge pumpa går.. kan hende regulatoren er gåen, eller pumpa, slik at trykket er for lavt..
d kan jo hende du har trykk, men dysene åpner ikke.. sjekket jordingen til dysene? d er fire ledninger samlet i en eller to kablesko som er festet til innsugsmanifolden på girkassesiden visst eg ikkje husker feil..
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
ja hei igjen. som sagt har jeg masse bensintrykk.. bensintilførselslangen fylte en litersflaske på bare noen sekunder når jeg vred på starteren, og det tyder på rikelig med bensintrykk. ja dysene er ordentlig jorda.
jeg har jo nettopp skrevet i tråden at jeg har trykk men at dysene ikke åpner. men om du ikke har lest gjennom tråden så var jo det en god teori, for det stemmer på en prikk
en ting til: jeg har jo som sagt sannsynligvis funnet feilen.. les siste posten rett før ditt første svar, så får du se
ødelagt bensintykksregulator ville nok ikke fått hovedrelèet til å begynne å tikke påden måten. den er nok frisk..
jeg har jo nettopp skrevet i tråden at jeg har trykk men at dysene ikke åpner. men om du ikke har lest gjennom tråden så var jo det en god teori, for det stemmer på en prikk

en ting til: jeg har jo som sagt sannsynligvis funnet feilen.. les siste posten rett før ditt første svar, så får du se

ødelagt bensintykksregulator ville nok ikke fått hovedrelèet til å begynne å tikke påden måten. den er nok frisk..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Og løsningen ble??Edward N812 skrev:ja folkens!!!!
da starta bilentusen hjertelig takk til alle som har hjulpet meg!!
Kan jo være andre med samme problem senere

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
nytt problem! ikke bare kjører jeg med original 200hk boks nå, bilen går absolutt IKKE som den skal. den ligger fint på tomgang, og er lettstarta som alltid. men den går ufattelig ujevnt.. ikke nok til at det sees på turtallet, men NOE er galt. det rister i hele bilen! selv på tomgang.
har sjekka alle vakuumslanger, trykkslanger, om jeg har festa nye veivakselgiveren riktig, om veivhusventilasjon er på, om lambda sitter ordentlig, og generelt tatt en ordentlig nøye kikk i motorrommet. ser ingenting merkelig..
har prøvd å ta en tur for å se om den måtte venne seg til den nye boksen, og prøvde meg på en liten adapsjon, men det dundra jo så fælt at jeg ikke turte skikkelig.
lyden er IKKE metallisk, takk gud
har sjekka alle vakuumslanger, trykkslanger, om jeg har festa nye veivakselgiveren riktig, om veivhusventilasjon er på, om lambda sitter ordentlig, og generelt tatt en ordentlig nøye kikk i motorrommet. ser ingenting merkelig..
har prøvd å ta en tur for å se om den måtte venne seg til den nye boksen, og prøvde meg på en liten adapsjon, men det dundra jo så fælt at jeg ikke turte skikkelig.
lyden er IKKE metallisk, takk gud
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Sikker på at den "nye" boksen din ikke er fra en bil med TCS da? De passer ikke....
Men da skulle den sansynligvis ikke ha gått bra på tomgang heller...
Tennkasett eller falskluft kansje? Prøv med startgass rundt alle slangekoblinger, innsug, intercooler mm..
Men da skulle den sansynligvis ikke ha gått bra på tomgang heller...
Tennkasett eller falskluft kansje? Prøv med startgass rundt alle slangekoblinger, innsug, intercooler mm..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Med tanke på vibrasjoner kan det jo tyde på at den bare går på 3 sylindre eller færre. Jeg ville for sikkerhets skyld prøvd nye plugger, det var i alle fall årsaken da min oppførte seg akkurat sånn. Du har jo styrt ganske mye med bilen etter hvert, så kan godt være at en eller flere av pluggene har fått seg en kakk og ikke har riktig avstand på elektrodene lenger. Dette skjedde meg da jeg hadde byttet topp, bilen gikk men ikke som den skulle. Byttet plugger, og alt ble velstand. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
EdHunter, du sier noe der altså. for alex (autronicmannen
) vet jo åssen en bil som går på tre sylindre høres ut. og han hørte på den i går og var så godt som bombesikker på at det er det den gjør. tror han snakka av erfaring altså!
jeg skal se om det er gnist eller bensin som mangler, håper ikke det er jeg som har kørka en dyse, da må nok du hjelpe meg å få tak i en ny en tor!
selvsagt kan jeg jo bare prøvebytte plugger først. en bil har jo slettes ikke vondt av et sett nye uansett.

jeg skal se om det er gnist eller bensin som mangler, håper ikke det er jeg som har kørka en dyse, da må nok du hjelpe meg å få tak i en ny en tor!
selvsagt kan jeg jo bare prøvebytte plugger først. en bil har jo slettes ikke vondt av et sett nye uansett.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s