9000 starter, men nye symptomer!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 11 jan 2008, 12:43

Er den sikringa til bensinpumpen?
I såfall er det enten kortsluttning i kablingen eller så er pumpen røket
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 11 jan 2008, 14:19

nei, sikringa er til "engine system check", og som sagt så går pumpa prikkfritt..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 15 jan 2008, 17:57

ja folkens!!! da fant vi nok problemet vårt.

jeg kom på at jeg har et par T5.5 bokser til rådighet, og var jo vel så klar over at bilen ikke ville starte med noen av disse. derimot som vår gode mann Tor sier, ledningsnettet er stort sett likt.. i god tro om at samme pinne på en T5.5 boks jorder hovedrelèet, stappa jeg inn en trionic 5.5 boks og skrudde på tenninga. tikkinga mi er endelig borte!

da er det bare å vente på at snille snille snille Saaero sender en T5.2 boks i posten, så jeg får bekrefta min teori. jeg er slettes ingen guru når det kommer til startproblemer, så det kan jo godt hende vi har med andre ting å gjøre allikevel. en ting som er sikkert og visst er at trionic-boksen gjorde så relèet ikke slo inn som det skulle, og det burde i alle fulle fall gi startproblemer :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Legg inn av Sondreot » 17 jan 2008, 03:00

Ser at du har testet gnist ved å jorde tennkassetten.. du må jorde hver enkel tennplugg, ikke tennkassetten.. tipper at du får gnist når du jorder pluggene! har du sett om du får bensin i retur etter bensintrykkregulatoren når du tvangskjører pumpa?
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 17 jan 2008, 13:04

jo tennkassetten må jordes, da de fire skruene jeg må skru opp for å løsne tennkassetten også jorder den. og jeg må vel ikke jorde alle fire tennpluggene for å få EN til å gniste? jeg holdt en tennplugg ned på ventilkåpa, men du mener at hvis en plugg skal gniste, så må hele gjengen være jorda?

har ikke sjekka om bensinen kommer i retur etter bensintrykksregulatoren. men hvis det ikke går ut av dysene, hvor skulle det ellers blitt av? som sagt har jeg plenty med trykk :)

takk for innspill!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Legg inn av Sondreot » 18 jan 2008, 01:56

Tennkassetten har jording i kontakta, skruene er for å feste den fast.. Du skal aldri prøve å få gnist uten å jorde alle tennpluggene skikkelig! D kan ødelegge coilene.. Men får du gnist på en så er d greitl...

Har du målt bensintrykket? Eller bare sjekket at det kommer ut bensin når du åpner på banjoskruen? D vil d gjøre så lenge pumpa går.. kan hende regulatoren er gåen, eller pumpa, slik at trykket er for lavt..

d kan jo hende du har trykk, men dysene åpner ikke.. sjekket jordingen til dysene? d er fire ledninger samlet i en eller to kablesko som er festet til innsugsmanifolden på girkassesiden visst eg ikkje husker feil..
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 18 jan 2008, 12:34

ja hei igjen. som sagt har jeg masse bensintrykk.. bensintilførselslangen fylte en litersflaske på bare noen sekunder når jeg vred på starteren, og det tyder på rikelig med bensintrykk. ja dysene er ordentlig jorda.

jeg har jo nettopp skrevet i tråden at jeg har trykk men at dysene ikke åpner. men om du ikke har lest gjennom tråden så var jo det en god teori, for det stemmer på en prikk ;)

en ting til: jeg har jo som sagt sannsynligvis funnet feilen.. les siste posten rett før ditt første svar, så får du se :)
ødelagt bensintykksregulator ville nok ikke fått hovedrelèet til å begynne å tikke påden måten. den er nok frisk..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 23 jan 2008, 16:20

ja folkens!!!!


da starta bilen :) tusen hjertelig takk til alle som har hjulpet meg!!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 jan 2008, 16:34

Edward N812 skrev:ja folkens!!!!


da starta bilen :) tusen hjertelig takk til alle som har hjulpet meg!!
Og løsningen ble??

Kan jo være andre med samme problem senere ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 23 jan 2008, 18:21

Hei

Ny styreboks så fungerte det tror jeg :wink:



Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 24 jan 2008, 00:35

ja det glemte jeg visst å si, hehe. men Tommy har rett, bilen min var blitt hjernedød :oops:

men om den er HELT død finner vi ut av snart
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 26 jan 2008, 21:00

nytt problem! ikke bare kjører jeg med original 200hk boks nå, bilen går absolutt IKKE som den skal. den ligger fint på tomgang, og er lettstarta som alltid. men den går ufattelig ujevnt.. ikke nok til at det sees på turtallet, men NOE er galt. det rister i hele bilen! selv på tomgang.

har sjekka alle vakuumslanger, trykkslanger, om jeg har festa nye veivakselgiveren riktig, om veivhusventilasjon er på, om lambda sitter ordentlig, og generelt tatt en ordentlig nøye kikk i motorrommet. ser ingenting merkelig..

har prøvd å ta en tur for å se om den måtte venne seg til den nye boksen, og prøvde meg på en liten adapsjon, men det dundra jo så fælt at jeg ikke turte skikkelig.

lyden er IKKE metallisk, takk gud
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 26 jan 2008, 23:44

Sikker på at den "nye" boksen din ikke er fra en bil med TCS da? De passer ikke....

Men da skulle den sansynligvis ikke ha gått bra på tomgang heller...
Tennkasett eller falskluft kansje? Prøv med startgass rundt alle slangekoblinger, innsug, intercooler mm..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 27 jan 2008, 01:14

Med tanke på vibrasjoner kan det jo tyde på at den bare går på 3 sylindre eller færre. Jeg ville for sikkerhets skyld prøvd nye plugger, det var i alle fall årsaken da min oppførte seg akkurat sånn. Du har jo styrt ganske mye med bilen etter hvert, så kan godt være at en eller flere av pluggene har fått seg en kakk og ikke har riktig avstand på elektrodene lenger. Dette skjedde meg da jeg hadde byttet topp, bilen gikk men ikke som den skulle. Byttet plugger, og alt ble velstand. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 27 jan 2008, 13:01

EdHunter, du sier noe der altså. for alex (autronicmannen 8) ) vet jo åssen en bil som går på tre sylindre høres ut. og han hørte på den i går og var så godt som bombesikker på at det er det den gjør. tror han snakka av erfaring altså!

jeg skal se om det er gnist eller bensin som mangler, håper ikke det er jeg som har kørka en dyse, da må nok du hjelpe meg å få tak i en ny en tor!

selvsagt kan jeg jo bare prøvebytte plugger først. en bil har jo slettes ikke vondt av et sett nye uansett.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar