borring av luftfilterboksen

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 25 jan 2008, 23:58

Motoren suger vel så mye luft den trenger uansett om filteret ligger i en boks eller ikke.
Hvertfall om den ikke er trimmet.
Et åpent luftfilter er ike noe annet enn et filter med bedre luftgjennomstrømning (som TRIMMEDE bler drar nytte av) som ikke ligger i en boks
Jo flere hull i boksen, jo "åpnere" filter
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 26 jan 2008, 01:18

Her er en tråd fra svenskeforumet som viser litt :)

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... filterburk
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 26 jan 2008, 02:11

All miksing og triksing med luftfilter/filterboksen på en T7 motor er vel egentlig fy fy. Den vil få mer luft enn den tror, og blandingsforholdet blir ikke optimalt. Selv om det fungerer :wink:
Men å borre hull i boksen vil være bedre enn åpent filter, da disse slipper igjennom mer støv enn orginalfilteret.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 jan 2008, 03:51

matrox N522 skrev:All miksing og triksing med luftfilter/filterboksen på en T7 motor er vel egentlig fy fy. Den vil få mer luft enn den tror, og blandingsforholdet blir ikke optimalt. Selv om det fungerer :wink:
Men å borre hull i boksen vil være bedre enn åpent filter, da disse slipper igjennom mer støv enn orginalfilteret.
No offence, men: Feil!
Den största bremsen för luften är röret in till boxen.
Och eftersom hullen lagas i bunn av boxen så blir luften lika gott filtrert som orginal.
Dessutom hamnar dom hullen också före allt av T7's måleutstyr så det blir inte feil beregninger av den grunn.
:)

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 26 jan 2008, 14:30

Saab900STCR skrev:No offence, men: Feil!
Den största bremsen för luften är röret in till boxen.
Och eftersom hullen lagas i bunn av boxen så blir luften lika gott filtrert som orginal.
Dessutom hamnar dom hullen också före allt av T7's måleutstyr så det blir inte feil beregninger av den grunn.
:)

Mvh
Matrox N522 skrev:Men å borre hull i boksen vil være bedre enn åpent filter, da disse slipper igjennom mer støv enn orginalfilteret.
Les en gang til =)

Men som du skriver, så kommer jo dette før måleutstyret. Men etter hva jeg husker av Utengens foredrag, så mener han noe annet :roll:
Tommy?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 27 jan 2008, 16:54

Da va "prosjektet" gjennomført :) I mangel av rett størrelse av borr,så ble det 3stk 30mm hull. Men ble det bedre? Tja.. merket liten økning fra 4500rpm og oppover..litt mere snerr kanskje. Må legge til at test-turen ble gjennomført på slapseføre og klima på-så det stjeler vel noe av lyden :wink:
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 27 jan 2008, 18:24

Ble ikke som forventet altså???
Kanskje bedre på sommerføre uten klima men med hode hengende ut sideruta :)
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 27 jan 2008, 18:28

eller kan jo prøve med flere hull :D
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 27 jan 2008, 18:31

noe mer futt i dumpen da??
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 27 jan 2008, 18:36

nei kan ikke si det :? har kun kjørt med JR innsats-filter siden jeg fikk bilen,så muli forskjellen blir tydeligere hvis man er vant med det originale filteret :? kjøre med D1540 resirkdump.
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 27 jan 2008, 18:43

oki var litt spent på dette..vurderer og gjøre det selv men må først få trim på plass :)
Hadde jo vært litt spennende og prøvd før også bare for og sjekke om det blir noe forskjell på orginalen lissom
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 27 jan 2008, 18:54

bare å kjøre på det 8)
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Svar