borring av luftfilterboksen
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Motoren suger vel så mye luft den trenger uansett om filteret ligger i en boks eller ikke.
Hvertfall om den ikke er trimmet.
Et åpent luftfilter er ike noe annet enn et filter med bedre luftgjennomstrømning (som TRIMMEDE bler drar nytte av) som ikke ligger i en boks
Jo flere hull i boksen, jo "åpnere" filter
Hvertfall om den ikke er trimmet.
Et åpent luftfilter er ike noe annet enn et filter med bedre luftgjennomstrømning (som TRIMMEDE bler drar nytte av) som ikke ligger i en boks
Jo flere hull i boksen, jo "åpnere" filter
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Her er en tråd fra svenskeforumet som viser litt
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... filterburk

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... filterburk
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
All miksing og triksing med luftfilter/filterboksen på en T7 motor er vel egentlig fy fy. Den vil få mer luft enn den tror, og blandingsforholdet blir ikke optimalt. Selv om det fungerer
Men å borre hull i boksen vil være bedre enn åpent filter, da disse slipper igjennom mer støv enn orginalfilteret.

Men å borre hull i boksen vil være bedre enn åpent filter, da disse slipper igjennom mer støv enn orginalfilteret.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
No offence, men: Feil!matrox N522 skrev:All miksing og triksing med luftfilter/filterboksen på en T7 motor er vel egentlig fy fy. Den vil få mer luft enn den tror, og blandingsforholdet blir ikke optimalt. Selv om det fungerer![]()
Men å borre hull i boksen vil være bedre enn åpent filter, da disse slipper igjennom mer støv enn orginalfilteret.
Den största bremsen för luften är röret in till boxen.
Och eftersom hullen lagas i bunn av boxen så blir luften lika gott filtrert som orginal.
Dessutom hamnar dom hullen också före allt av T7's måleutstyr så det blir inte feil beregninger av den grunn.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Saab900STCR skrev:No offence, men: Feil!
Den största bremsen för luften är röret in till boxen.
Och eftersom hullen lagas i bunn av boxen så blir luften lika gott filtrert som orginal.
Dessutom hamnar dom hullen också före allt av T7's måleutstyr så det blir inte feil beregninger av den grunn.
![]()
Mvh
Les en gang til =)Matrox N522 skrev:Men å borre hull i boksen vil være bedre enn åpent filter, da disse slipper igjennom mer støv enn orginalfilteret.
Men som du skriver, så kommer jo dette før måleutstyret. Men etter hva jeg husker av Utengens foredrag, så mener han noe annet

Tommy?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- haarstad
- 2.0 bar
- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
Da va "prosjektet" gjennomført
I mangel av rett størrelse av borr,så ble det 3stk 30mm hull. Men ble det bedre? Tja.. merket liten økning fra 4500rpm og oppover..litt mere snerr kanskje. Må legge til at test-turen ble gjennomført på slapseføre og klima på-så det stjeler vel noe av lyden 


2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
- Hobbis N1226
- 0.7 bar
- Innlegg: 158
- Registrert: 10 des 2007, 20:16
- Medlemsnummer: N1226
- Navn: Håvard
- Bil: 9-5 2.0T SE Estate
- Sted: Varhaug
- Hobbis N1226
- 0.7 bar
- Innlegg: 158
- Registrert: 10 des 2007, 20:16
- Medlemsnummer: N1226
- Navn: Håvard
- Bil: 9-5 2.0T SE Estate
- Sted: Varhaug
- Hobbis N1226
- 0.7 bar
- Innlegg: 158
- Registrert: 10 des 2007, 20:16
- Medlemsnummer: N1226
- Navn: Håvard
- Bil: 9-5 2.0T SE Estate
- Sted: Varhaug