Chip funker ikke....hva er galt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
sindresaab
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 133
Registrert: 11 jan 2008, 01:27
Sted: Bønes, Bergen

Chip funker ikke....hva er galt?

Legg inn av sindresaab » 27 jan 2008, 01:09

Kjører en NG900 turbo med 3" og har kjøp meg den steg 3 chipen som leverer 265hk...

Når vi byttet over i dag fungerte jo bilen, men chipen gav ikke noe effekt i det hele tatt...Den gikk helt likt som før jeg satt den i. Så prøvde med en annen chip som en kompis har i sin bil. Den funkerer absolutt i hans bil, men den funket ikke i min bil selv om det er samme bil og motor.

Turboen lader max på 0,5 bar. Både med og uten chipen i, og det har den alltid gjort når jeg har kjørt den...

Noen som vet hva som gjør at det ikke funker? Er ikke orginalt ladetrykk 0,6 eller 0,7, og grunnladetrykk 0,5??

Håper på svar, for vil ha dette i orden! :)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 27 jan 2008, 01:22

Tipper på magnetventilen din. Prøv å bytt denne først :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jan 2008, 01:25

Mål opp drivsteget i boksen først, er det kortsluttet så går magnetventilen med en gang. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 27 jan 2008, 01:26

Det første som faller meg inn er at den nok går på glt ja, altså er det et eller annet som er galt og gjør at du ikke får fullt trykk.
Prøv først å gå over etter vacuumlekkasjer, spesielt de som går til og fra MV. Du kan også sjekke at MV får riktige spenninger, jeg husker ikke det i hodet men søk på forumet her så finner du nok svar.
Ellers kan det også være MV eller dumpventil som er defekt, prøv å låne fra kompisen din og se om det hjelper.

Edit: Et par som var kjappere enn meg ja, men i det minste skrev jeg mer enn dem :P
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 27 jan 2008, 13:06

bare så det er gjort klart om du ikke forsto dette med en gang: om bilen din kjører på grunnladetrykk (noe den gjør) så gjør det ingenting fra eller til åssen "chip" du kjører med. det er trionic (APC) som sørger for.

noen synes dette er irriterende, at man ikke kan lure seg forbi sånt. men den dagen du finner feilen og vet at du kjører på fullt trykk med god samvittighet har du det mye bdre med deg selv ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 27 jan 2008, 18:23

Jeg hadde samme probleme på min ng900. Der var det kontakten til magnetventilen som hadde irret. Dette førte til at bilen kunn gikk på GLT. Måtte lådde på en ny kontakt, så funket alt igjen. =)
Håper du finner ut av det
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 jan 2008, 01:17

Defekt magnetventil er jo ikke uvanlig...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
sindresaab
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 133
Registrert: 11 jan 2008, 01:27
Sted: Bønes, Bergen

Legg inn av sindresaab » 28 jan 2008, 03:48

Takk for masse svar!!

Har prøvd over magnetventil som funker, men det gjorde ikke noe forskjell...

Skal ta en diagnosetest i morgen, så for se om jeg blir noe smartere av det...

Kan det være noe annet en magnetventilen egentlig?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2008, 13:16

Som jeg skrev tidligere, mål opp drivsteget i boksen FØRST, det gjør du slik: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657
Det er det første du skal gjøre, så får du fortsette nedover lista her etterhvert. Om drivsteget er defekt og du bytter til en annen magnetventil, så risikerer du å ødelegge den også. Om drivsteget er gåent så må du reparere/bytte boksen, og om magnetventilen også er defekt så må den byttes samtidig så du ikke risikerer å kvelde reparert/ny boks pga kortslutning i magnetventilen...

Mål opp magnetventilen, mål motstand mellom pinne 1 og 2 og mellom 2 og 3. Det skal være 3 ohm +/-1 ohm. (da måler du på selve magnetventilen)

Sjekk sikring nr 5. Mål at MV har spenning på pin nr 2. (det måler du på kontakta til magnetventilen, med tenning på selvfølgelig)

Sjekk at du ikke har kobla slangene til MV feil.

Andre ting som kan forårsake GLT er manglende eller feilaktig hastighetssignal, signal fra bremselyskontakta om at bremsen er inne, signal om at reversen er inne, bankesignal og lav batterispenning.

Begynn med først å måle drivsteget i boksen og MV, sjekk sikring 5, sjekk at slangene til MV står rett og sjekk at ikke bremselysene dine henger på uten at bremsen trykkes ned, og at ikke ryggelysene lyser når de ikke skal.

Sjekk også fillefeil som at ikke eksosen er tett, at stanga til WG ikke har hoppa av og at GLT er rett innstilt, dvs 0,4 bar +/- 0,03 bar. Mål med gradert måler, selvfølgelig.

EDIT: WG, MV, BSU og BSA... :roll:
Sist redigert av Ingvar N629 den 29 jan 2008, 12:15, redigert 2 ganger totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 28 jan 2008, 19:56

Hei. hadde AKKURAT samme problemet med min 9000. Men fikk ny chip og magnetventil på garantien (snille bsr) og dette ble bytta samtidig siden det ene kunne ødelegge det andre som Ingvar sier. Så en halvtime på verkstedet som hadde chippa bilen var alt som skulle til ;)

Etter det var alt som det skulle.

Så om du nettop har kjøpt chippen ville jeg hørt med selgeren om du kunne få det på garantien.

Skal kanskje ta med at jeg kjøpte BÅDE chip og magnetventil av bsr..
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2008, 20:06

Det er ikke snakk om å bytte chip, de boksene "chippes" stort sett ikke (men noen gjør visst det også), det legges bare inn ny programvare i boksen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 28 jan 2008, 20:19

Ingvar N629 skrev:Det er ikke snakk om å bytte chip, de boksene "chippes" stort sett ikke (men noen gjør visst det også), det legges bare inn ny programvare i boksen.
Vet. Men slik de gjorde det når jeg kjøpte min, var at forhandleren fikk inn en boks fra bsr, slik at han bare kunne bytte boks når jeg kom, og sendte min boks tibake til bsr.

Men da inngikk jo chippen/boksen i kjøpet, og når den streika fikk jeg ny. Kan presisere at den første boksen jeg fikk virka en liten stund, men så gikk bilen plutselig på 0,45 bar.

Ville jo vært håpløst og sende inn min boks for å få ny software på den, da hadde jeg jo vært uten bil lenge..
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 28 jan 2008, 22:47

eller kanskje du skal montere den sikringen som skal stå i sikringsboksen som har med APC styringen og gjøre :wink:
For resten er i orden.for det har vi testet på min bil.
Sist redigert av saab9000aero den 30 jan 2008, 17:47, redigert 1 gang totalt.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 28 jan 2008, 23:57

Ingvar N629 skrev:Mål opp drivsteget i boksen først, er det kortsluttet så går magnetventilen med en gang. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657
Det bilde som viser hvor man skal måle i den tråden du linker til funker ikke.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 29 jan 2008, 10:21

Ingvar N629 skrev:

Sjekk også fillefeil som at ikke eksosen er tett, at stanga til MV ikke har hoppa av og at GLT er rett innstilt, dvs 0,4 bar +/- 0,03 bar. Mål med gradert måler, selvfølgelig.
mener du stanga til wastegate kanskje? kommer ikke på noen stang MV'en er knytta til..

og om det er stanga til wg som har hoppa av, vil du få NULL turbotrykk, ikke glt
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar