Oilsludge og 170k - service.
Moderator: Moderatorer
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Gul guffe har ingenting med topp pakkning og gjöre, det er fordi at det kommer kondens der etter oppdatering av veivhusvent nr 1 eller 2, samme som Ingvar nevner, det som fungerer som jeg har gjort pà noen biler er og isolere slangene som gàr der oppe rundt oljestikka, bàde den tynne og de tykke, brukte slik som sitter rundt slanger for beskyttlese, type som blir brukt pà vanlige rör hos rörleggere, finnes noen slanger i motorrommet som har slikt, svart skumgummi lingnende, da slipper de og bli sà kalde og mindre kondens kommer i olje pàfyllingsröret, skal se om jeg finner noe bilde pà dette, men det er bare og isolere de slangene som hörer til veivhusvent, pröv og se etter en stund om det blir noe mindre guffe, fungerte i allefall pà min gamle 95 og et par andre.
Men den nyeste veivhusvent sà er den dratt litt annerledes og skal forhindre noe av denne kondensen om jeg ikke husker helt feil, noen kanskje har et bilde som de kan legge ut sà kan jeg vise det litt bedre.
Dette gjelder om man har oppdatert veivhusvent.
Mvh
Tommy Utengen
Gul guffe har ingenting med topp pakkning og gjöre, det er fordi at det kommer kondens der etter oppdatering av veivhusvent nr 1 eller 2, samme som Ingvar nevner, det som fungerer som jeg har gjort pà noen biler er og isolere slangene som gàr der oppe rundt oljestikka, bàde den tynne og de tykke, brukte slik som sitter rundt slanger for beskyttlese, type som blir brukt pà vanlige rör hos rörleggere, finnes noen slanger i motorrommet som har slikt, svart skumgummi lingnende, da slipper de og bli sà kalde og mindre kondens kommer i olje pàfyllingsröret, skal se om jeg finner noe bilde pà dette, men det er bare og isolere de slangene som hörer til veivhusvent, pröv og se etter en stund om det blir noe mindre guffe, fungerte i allefall pà min gamle 95 og et par andre.
Men den nyeste veivhusvent sà er den dratt litt annerledes og skal forhindre noe av denne kondensen om jeg ikke husker helt feil, noen kanskje har et bilde som de kan legge ut sà kan jeg vise det litt bedre.
Dette gjelder om man har oppdatert veivhusvent.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Da jeg monterte den nyeste veivhusventilasjonen på min fulgte den med isolasjon for lille slangen til innsuget og en av de store til oljefella. Disse legges sammen med en vannslange for å holde tempraturen oppe. link til tegning av slangene. det jeg mener er en stor fordel med ver. 6 av veivhusventilasjonen er at når man kjører med undertrykk i motoren, så suges det friskluft inn i motoren via koblingen på innløpsrøret til turboen. man har da ett potensiale til ett høyt flow igjennom veivhuset, og dermed raskere bli kvitt skadelige gasser før de tas opp i olja, jmf denne ventilasjonen med ventilasjon på ett baderom; det hjelper lite med ei vifte i taket hvis det ikke er friskluftinntak til rommet 
Jeg tror også det er en fordel å lage til en skjerming mellom katalysatoren og oljesumpen, og på min 9-5 har jeg også montert ett oljefilter med større filterareal. Resultatet av dette er ihvertfall på min bil null oljeforbruk og olja "ser" bedre ut nå enn tidligere ( normalt brun, ikke svart )

Jeg tror også det er en fordel å lage til en skjerming mellom katalysatoren og oljesumpen, og på min 9-5 har jeg også montert ett oljefilter med større filterareal. Resultatet av dette er ihvertfall på min bil null oljeforbruk og olja "ser" bedre ut nå enn tidligere ( normalt brun, ikke svart )
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Om man vil ha ett fysisk større filter, så passer f.eks filter som er laget til Ford Escort 1,8-96mod->. Innmaten (filtermediumet) i filteret vil jo variere etter fabrikatet. Det jeg har er ett Purolator (gold?) filter.fez skrev:Hvilken type filter har du da montert ?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Over til topic igjen!
I dag så koplet jeg må måleren og jeg så det at bilen lugger KUN om den har stått i over 6-7 timer, under det så lugger den ikke.
Men
Om jeg kjører med kald motor, over natta etc. så går temperaturen fra bunnen av og opp til 75 grader, under dette, så lugger den, men så stiger den raskt fra 75 grader til nøyaktig 93 (er jo en 9-3
) grader og synker igjen til 75 grader. Dette skjer under hele kjøreturen. Jeg merker også at kjøleviften slår aldri inn, og vi snakker om effektive -3 til +2 grader her ute nå. Dette skjer som sagt under normal og snill kjøring.
Er dette normalt?
I dag så koplet jeg må måleren og jeg så det at bilen lugger KUN om den har stått i over 6-7 timer, under det så lugger den ikke.
Men
Om jeg kjører med kald motor, over natta etc. så går temperaturen fra bunnen av og opp til 75 grader, under dette, så lugger den, men så stiger den raskt fra 75 grader til nøyaktig 93 (er jo en 9-3

Er dette normalt?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Under kjøring i dag, så sluket motoren under kjøring i oppoverbakke, startete den og alt gikk som normalt.
Kom meg opp og hjem, og peilet olje, da kom det en del damp/eksos? ut fra påfyllingsrøret..
- Skal ikke veivhusventilasjonen motvirke akkurat det??
Forøvrig så ser alt bare fint ut ellers, ingen feilkoder, oljen er sånn brunlig, fin konsistens, rett nivå og hele det hopprennet der.
Kom meg opp og hjem, og peilet olje, da kom det en del damp/eksos? ut fra påfyllingsrøret..
- Skal ikke veivhusventilasjonen motvirke akkurat det??
Forøvrig så ser alt bare fint ut ellers, ingen feilkoder, oljen er sånn brunlig, fin konsistens, rett nivå og hele det hopprennet der.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Oppdatert igjen:
Etter en samtale med vår Alles über Utengen, så stakk jeg ut å bytte tennplugger, da Imaas hadde satt i tennplugger som passer en innsprøytningsmotor, framfor en turbomotor.
Prøveturen var smoooth! Men.. får egentlig ikke sett noe før i morgen.
Takker Utengen igjen her =D
Etter en samtale med vår Alles über Utengen, så stakk jeg ut å bytte tennplugger, da Imaas hadde satt i tennplugger som passer en innsprøytningsmotor, framfor en turbomotor.
Prøveturen var smoooth! Men.. får egentlig ikke sett noe før i morgen.
Takker Utengen igjen her =D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
og dem kaller seg et merkeverksted...også klarer dem ikke montere rette plugger ???? utolig dårlig...
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Fikk montert BCPR 6 ES på Saab på Verdal på 2,3 turboen jeg hadde. Når jeg spurte fikk jeg besjed om at det passet motoren bedre hvis den gikk med mye småkjøring... Hvordan de "visste" at jeg hadde mye småkjøring vet jeg ikke..Dopus skrev:og dem kaller seg et merkeverksted...også klarer dem ikke montere rette plugger ???? utolig dårlig...

Spørs om de var tomme for 7 ES, og tok en sjangs..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)