Bolter knakk! -sitter fast i blokka

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Bolter knakk! -sitter fast i blokka

Legg inn av Timon » 20 feb 2008, 03:51

Skrudde nylig av manifolden på min 9k, og de to boltene lengst til venstre har knekt en gang og restene sitter fast inni blokka. Kunne omtrent bare nappe ut boltene.

De knakk ikke når jeg srudde den av, kunne se på pakningen at det ikke har vært tett der. Full av sot rundt venstre hull.

Noen som har et bra tips til hvordan man får de ut? =)
(Gjerne uten å skru av toppen)


Btw, er det mye stress å få på plass ac-en (motoren) hvis jeg tar den ut? Den står jo plutselig litt i veien. Og Hvis jeg tar den av, renner den dyre ac-væska ut?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka

Legg inn av Tor N12 » 20 feb 2008, 03:58

Når det gjelder AC-kompressoren så kan du enkelt skru den av og legge den på frontbjelken uten at du trenger å ta av slangene slik at gassen forsvinner.

Jeg ville henvendt meg til et mekanisk verksted for å høre om de har egnet verktøy for å få ut pinnboltene, vanlige grisetapper er i allefall ikke egnet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka

Legg inn av Paradigm N558 » 20 feb 2008, 04:17

Jeg ville heller sett på STCS om det er noen der som har en nyoverhalt topp til salgs.
Kan fort gå opp i opp mtp. pris :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 20 feb 2008, 04:34

Must i en hver bil-garasje: Utdriversett (grisepikk), butan/gass lampe/brenner, kjølespray (rustløser).

Først og fremst, skal du ikke trenge å løsne på trykkslanger på ac-pumpa for å løstne pumpa å lagt den til litt sides... Gjør du det så e det klart du får problemer, vakumisere og fylle på dyrt kjølemiddel (kilopris lik gull :wink: ). Men som sagt skal man fint få abeidsplass nok ved å løstne pumpa alene.

Finn fram borremaskin, og bor (følger med vanlig med utdriversettet) som er så stor som mulig. Vanlig med M10 og avogtil M12 på manifoldskruer. Bor/utdrager bør da være henholdsvis 6-7mm og 8-9mm, feks. Sett et kjørner-slag så sentrert i skru som mulig, bor opp med liten bor først, og følg etter med korrekt bor for utdriver.

Får du tak i blåselampe må du passe på at flammen ikke blir veldig hard, da det er fort å skade topp, ellers får du lett tak i en liten butan-brenner (lodde-brenner) og varmer forsiktig lokalt rundt knekt skru. Ikke vær redd for å varme på selve toppen, men hold varmen gjevnt over et større område rundt skru. Slå utdrager inn i utborret skru, og spray på kjølespray på skru/avdrager. Viktig her at du lirker forsiktig, og bruker så stor avdrager som mulig (om avdrager knekker, har du et 4 ganger så stort problem). Gjør samme prosedyre fler ganger med varme, kjøling, lirking skru kort innover og utover, før du legger trykk på skruen.

Det er ikke så mange alternativ her til metoder, og om du kommer til med borring osv, uten å gå ut med topp vet jeg ikke, spørs på verktøy du har. Det er like greit å gå skikkelig til verks, trekke den ut først som sist. Og om den skulle sitte veldig, skal toppen ut. Få tak i utstyr og sveis på mutter, fyll midten med fuge inn til knekt skru, og lirking. Sitter de noe jævlig, skal du nok bare bore ut hele greia å gjenge opp på nytt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re:

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2008, 12:32

haaka skrev:Sitter de noe jævlig, skal du nok bare bore ut hele greia å gjenge opp på nytt.
Og kjøpe løsgjenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Re:

Legg inn av Henrik N449 » 20 feb 2008, 12:39

Ingvar N629 skrev:
haaka skrev:Sitter de noe jævlig, skal du nok bare bore ut hele greia å gjenge opp på nytt.
Og kjøpe løsgjenger.
Hva er løsgjenger?
En slags hylse med innvendige gjenger?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka

Legg inn av Timon » 20 feb 2008, 15:27

Takker for svar =) Mulig vi drar frem sveiseapparatet med en gang. Skal bare løsne ac-en først.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 20 feb 2008, 19:26

Uuuu! Kom på en viktig sak...

Gjelder jo forsåvidt uansett, men spesielt ved bruk av løsgjenger/helicoil, spesielt i topp; hold nøye mål på hvor dypt du borer!

Jeg har flere ganger gjenget opp med vanlig bakk, ingen løsgjenger, og ofte klarer man seg med samme gjengediameter og dybde som opprinnelig. Men om du går opp en størrelse på gj.diameter eller bruker helicoil, er sjansen for at du må bore litt ekstra i dybden og klart diameter, og fort å få oljelekasje. Selv om du ikke treffer helt inn, vil du måtte tynne ned godset i toppen, og kan senere slå sprekk og bli en større lekasje. Generell regel, ikke bor dypere enn du absolutt må. Og ikke bor større (diam.) enn du absolutt må..

Men har ellers også god erfaring med løsgjenger/helicoil. Så dette løser seg på en eller annen måte iaf :wink:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka

Legg inn av Pål N526 » 25 feb 2008, 10:20

det er heller inget problem å få ut bolten! Har man tid og det rette verktøyet + ei blåselampe!

Oppskriften følger! først kan du prøve og borre et lite håli bolten/ene som sitter fast, så blæser du på med litt rustløser og alt du kan oppdrive av smøremiddel som løser opp sort og slikt. så kan du banke forsiktig med en dor på bolten. Etter dette banker du inn en flattrekker som er litt for stor i forhold til det holet du borra. sett på den VISEGRIB(tank som låser grepet) og begynner og jokke litt fram og tilbake men man f eks varmer opp aluen rundt! hvis ikke dette går kan du finne fram det ordentlige verktøyet. det ser slik ut i tekstform: Se for deg en 4mm stålstang med 6 riller langs med stanga, slik at man liksom kan slå den inn i bolten. Når man har banka den inn setter man på et mustykke som går akkuratt inn på bolten(er laga til dette) og setter på en fastnøkkel. Etter dette setter man på litt spenn og tar en hammer og forsiktig banker på toppen av denne stanga! dette hjelper og er 10 ganger bedre en en grisepig! kan varme samtidig. og VIPS, så er bolten så løs som den aldri har vært før! bare husk og IKKE bruk slegga!

Lykke til! Hvis jeg kommer på hva det verktøyet heter så skal jeg gi beskjed. Eneste jeg vet er at vi har det i garasjen og er MEGET lurt å ha i slike situasjoner!
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka

Legg inn av Eirik N396 » 25 feb 2008, 15:19

Datapaal N526 skrev:hvis ikke dette går kan du finne fram det ordentlige verktøyet. det ser slik ut i tekstform: Se for deg en 4mm stålstang med 6 riller langs med stanga, slik at man liksom kan slå den inn i bolten.(...)
Lykke til! Hvis jeg kommer på hva det verktøyet heter så skal jeg gi beskjed. Eneste jeg vet er at vi har det i garasjen og er MEGET lurt å ha i slike situasjoner!
Jeg vet ikke heller hva det heter, men de selger ihvertfall et slikt sett på biltema. Har ikke fått prøvd det enda da, så kan ikke uttale meg om kvaliteten.

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka

Legg inn av Timon » 25 feb 2008, 20:00

Da var boltene ute. Takket være sveiseapparat og freeze release =)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Svar