Bolter knakk! -sitter fast i blokka
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Bolter knakk! -sitter fast i blokka
Skrudde nylig av manifolden på min 9k, og de to boltene lengst til venstre har knekt en gang og restene sitter fast inni blokka. Kunne omtrent bare nappe ut boltene.
De knakk ikke når jeg srudde den av, kunne se på pakningen at det ikke har vært tett der. Full av sot rundt venstre hull.
Noen som har et bra tips til hvordan man får de ut? =)
(Gjerne uten å skru av toppen)
Btw, er det mye stress å få på plass ac-en (motoren) hvis jeg tar den ut? Den står jo plutselig litt i veien. Og Hvis jeg tar den av, renner den dyre ac-væska ut?
De knakk ikke når jeg srudde den av, kunne se på pakningen at det ikke har vært tett der. Full av sot rundt venstre hull.
Noen som har et bra tips til hvordan man får de ut? =)
(Gjerne uten å skru av toppen)
Btw, er det mye stress å få på plass ac-en (motoren) hvis jeg tar den ut? Den står jo plutselig litt i veien. Og Hvis jeg tar den av, renner den dyre ac-væska ut?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka
Når det gjelder AC-kompressoren så kan du enkelt skru den av og legge den på frontbjelken uten at du trenger å ta av slangene slik at gassen forsvinner.
Jeg ville henvendt meg til et mekanisk verksted for å høre om de har egnet verktøy for å få ut pinnboltene, vanlige grisetapper er i allefall ikke egnet.
Jeg ville henvendt meg til et mekanisk verksted for å høre om de har egnet verktøy for å få ut pinnboltene, vanlige grisetapper er i allefall ikke egnet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka
Jeg ville heller sett på STCS om det er noen der som har en nyoverhalt topp til salgs.
Kan fort gå opp i opp mtp. pris
Kan fort gå opp i opp mtp. pris

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Must i en hver bil-garasje: Utdriversett (grisepikk), butan/gass lampe/brenner, kjølespray (rustløser).
Først og fremst, skal du ikke trenge å løsne på trykkslanger på ac-pumpa for å løstne pumpa å lagt den til litt sides... Gjør du det så e det klart du får problemer, vakumisere og fylle på dyrt kjølemiddel (kilopris lik gull
). Men som sagt skal man fint få abeidsplass nok ved å løstne pumpa alene.
Finn fram borremaskin, og bor (følger med vanlig med utdriversettet) som er så stor som mulig. Vanlig med M10 og avogtil M12 på manifoldskruer. Bor/utdrager bør da være henholdsvis 6-7mm og 8-9mm, feks. Sett et kjørner-slag så sentrert i skru som mulig, bor opp med liten bor først, og følg etter med korrekt bor for utdriver.
Får du tak i blåselampe må du passe på at flammen ikke blir veldig hard, da det er fort å skade topp, ellers får du lett tak i en liten butan-brenner (lodde-brenner) og varmer forsiktig lokalt rundt knekt skru. Ikke vær redd for å varme på selve toppen, men hold varmen gjevnt over et større område rundt skru. Slå utdrager inn i utborret skru, og spray på kjølespray på skru/avdrager. Viktig her at du lirker forsiktig, og bruker så stor avdrager som mulig (om avdrager knekker, har du et 4 ganger så stort problem). Gjør samme prosedyre fler ganger med varme, kjøling, lirking skru kort innover og utover, før du legger trykk på skruen.
Det er ikke så mange alternativ her til metoder, og om du kommer til med borring osv, uten å gå ut med topp vet jeg ikke, spørs på verktøy du har. Det er like greit å gå skikkelig til verks, trekke den ut først som sist. Og om den skulle sitte veldig, skal toppen ut. Få tak i utstyr og sveis på mutter, fyll midten med fuge inn til knekt skru, og lirking. Sitter de noe jævlig, skal du nok bare bore ut hele greia å gjenge opp på nytt.
Først og fremst, skal du ikke trenge å løsne på trykkslanger på ac-pumpa for å løstne pumpa å lagt den til litt sides... Gjør du det så e det klart du får problemer, vakumisere og fylle på dyrt kjølemiddel (kilopris lik gull

Finn fram borremaskin, og bor (følger med vanlig med utdriversettet) som er så stor som mulig. Vanlig med M10 og avogtil M12 på manifoldskruer. Bor/utdrager bør da være henholdsvis 6-7mm og 8-9mm, feks. Sett et kjørner-slag så sentrert i skru som mulig, bor opp med liten bor først, og følg etter med korrekt bor for utdriver.
Får du tak i blåselampe må du passe på at flammen ikke blir veldig hard, da det er fort å skade topp, ellers får du lett tak i en liten butan-brenner (lodde-brenner) og varmer forsiktig lokalt rundt knekt skru. Ikke vær redd for å varme på selve toppen, men hold varmen gjevnt over et større område rundt skru. Slå utdrager inn i utborret skru, og spray på kjølespray på skru/avdrager. Viktig her at du lirker forsiktig, og bruker så stor avdrager som mulig (om avdrager knekker, har du et 4 ganger så stort problem). Gjør samme prosedyre fler ganger med varme, kjøling, lirking skru kort innover og utover, før du legger trykk på skruen.
Det er ikke så mange alternativ her til metoder, og om du kommer til med borring osv, uten å gå ut med topp vet jeg ikke, spørs på verktøy du har. Det er like greit å gå skikkelig til verks, trekke den ut først som sist. Og om den skulle sitte veldig, skal toppen ut. Få tak i utstyr og sveis på mutter, fyll midten med fuge inn til knekt skru, og lirking. Sitter de noe jævlig, skal du nok bare bore ut hele greia å gjenge opp på nytt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re:
Og kjøpe løsgjenger.haaka skrev:Sitter de noe jævlig, skal du nok bare bore ut hele greia å gjenge opp på nytt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: Re:
Hva er løsgjenger?Ingvar N629 skrev:Og kjøpe løsgjenger.haaka skrev:Sitter de noe jævlig, skal du nok bare bore ut hele greia å gjenge opp på nytt.
En slags hylse med innvendige gjenger?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka
Takker for svar =) Mulig vi drar frem sveiseapparatet med en gang. Skal bare løsne ac-en først.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Uuuu! Kom på en viktig sak...
Gjelder jo forsåvidt uansett, men spesielt ved bruk av løsgjenger/helicoil, spesielt i topp; hold nøye mål på hvor dypt du borer!
Jeg har flere ganger gjenget opp med vanlig bakk, ingen løsgjenger, og ofte klarer man seg med samme gjengediameter og dybde som opprinnelig. Men om du går opp en størrelse på gj.diameter eller bruker helicoil, er sjansen for at du må bore litt ekstra i dybden og klart diameter, og fort å få oljelekasje. Selv om du ikke treffer helt inn, vil du måtte tynne ned godset i toppen, og kan senere slå sprekk og bli en større lekasje. Generell regel, ikke bor dypere enn du absolutt må. Og ikke bor større (diam.) enn du absolutt må..
Men har ellers også god erfaring med løsgjenger/helicoil. Så dette løser seg på en eller annen måte iaf
Gjelder jo forsåvidt uansett, men spesielt ved bruk av løsgjenger/helicoil, spesielt i topp; hold nøye mål på hvor dypt du borer!
Jeg har flere ganger gjenget opp med vanlig bakk, ingen løsgjenger, og ofte klarer man seg med samme gjengediameter og dybde som opprinnelig. Men om du går opp en størrelse på gj.diameter eller bruker helicoil, er sjansen for at du må bore litt ekstra i dybden og klart diameter, og fort å få oljelekasje. Selv om du ikke treffer helt inn, vil du måtte tynne ned godset i toppen, og kan senere slå sprekk og bli en større lekasje. Generell regel, ikke bor dypere enn du absolutt må. Og ikke bor større (diam.) enn du absolutt må..
Men har ellers også god erfaring med løsgjenger/helicoil. Så dette løser seg på en eller annen måte iaf

Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka
det er heller inget problem å få ut bolten! Har man tid og det rette verktøyet + ei blåselampe!
Oppskriften følger! først kan du prøve og borre et lite håli bolten/ene som sitter fast, så blæser du på med litt rustløser og alt du kan oppdrive av smøremiddel som løser opp sort og slikt. så kan du banke forsiktig med en dor på bolten. Etter dette banker du inn en flattrekker som er litt for stor i forhold til det holet du borra. sett på den VISEGRIB(tank som låser grepet) og begynner og jokke litt fram og tilbake men man f eks varmer opp aluen rundt! hvis ikke dette går kan du finne fram det ordentlige verktøyet. det ser slik ut i tekstform: Se for deg en 4mm stålstang med 6 riller langs med stanga, slik at man liksom kan slå den inn i bolten. Når man har banka den inn setter man på et mustykke som går akkuratt inn på bolten(er laga til dette) og setter på en fastnøkkel. Etter dette setter man på litt spenn og tar en hammer og forsiktig banker på toppen av denne stanga! dette hjelper og er 10 ganger bedre en en grisepig! kan varme samtidig. og VIPS, så er bolten så løs som den aldri har vært før! bare husk og IKKE bruk slegga!
Lykke til! Hvis jeg kommer på hva det verktøyet heter så skal jeg gi beskjed. Eneste jeg vet er at vi har det i garasjen og er MEGET lurt å ha i slike situasjoner!
Oppskriften følger! først kan du prøve og borre et lite håli bolten/ene som sitter fast, så blæser du på med litt rustløser og alt du kan oppdrive av smøremiddel som løser opp sort og slikt. så kan du banke forsiktig med en dor på bolten. Etter dette banker du inn en flattrekker som er litt for stor i forhold til det holet du borra. sett på den VISEGRIB(tank som låser grepet) og begynner og jokke litt fram og tilbake men man f eks varmer opp aluen rundt! hvis ikke dette går kan du finne fram det ordentlige verktøyet. det ser slik ut i tekstform: Se for deg en 4mm stålstang med 6 riller langs med stanga, slik at man liksom kan slå den inn i bolten. Når man har banka den inn setter man på et mustykke som går akkuratt inn på bolten(er laga til dette) og setter på en fastnøkkel. Etter dette setter man på litt spenn og tar en hammer og forsiktig banker på toppen av denne stanga! dette hjelper og er 10 ganger bedre en en grisepig! kan varme samtidig. og VIPS, så er bolten så løs som den aldri har vært før! bare husk og IKKE bruk slegga!
Lykke til! Hvis jeg kommer på hva det verktøyet heter så skal jeg gi beskjed. Eneste jeg vet er at vi har det i garasjen og er MEGET lurt å ha i slike situasjoner!
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka
Jeg vet ikke heller hva det heter, men de selger ihvertfall et slikt sett på biltema. Har ikke fått prøvd det enda da, så kan ikke uttale meg om kvaliteten.Datapaal N526 skrev:hvis ikke dette går kan du finne fram det ordentlige verktøyet. det ser slik ut i tekstform: Se for deg en 4mm stålstang med 6 riller langs med stanga, slik at man liksom kan slå den inn i bolten.(...)
Lykke til! Hvis jeg kommer på hva det verktøyet heter så skal jeg gi beskjed. Eneste jeg vet er at vi har det i garasjen og er MEGET lurt å ha i slike situasjoner!
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Bolter knakk! -sitter fast i blokka
Da var boltene ute. Takket være sveiseapparat og freeze release =)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro