nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Legg inn av Liebak » 02 mar 2008, 12:52

monterte dump og open airkit på bilen til fruen i går.NG turbo 96.
Bilde

Bilde

artig blaffre lyd, men er litt redd for at det er skadelig for turboen...når jeg står og ser på ventilen ser jeg og kjenner at det åpner men lyden virker som kommer fra filteret. lyden er i takt med bevegelsen på ventien.
er ventilen for stram på noen måte? ser ikke helt di store mulighetene til å få gjort noe med det på den....
andre som har erfaring med disse delene?
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Legg inn av Johan N828 » 02 mar 2008, 22:36

Da er det litt for stram ventil ja. Det er ikke nok trykk til og virkelig blåse ventilen helt opp.

//J

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Re: nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Legg inn av Liebak » 02 mar 2008, 22:57

hem...burde vel være nok trykk i bilen orginalt. men så i dag at vakumslangen fra innsuget og til dump var morken og veldig myk... fikk da en tanke om at den kanskje suger seg flat av vakumet og at dumpen da ikke får nok vakum til å åpne skikkelig.
mulighet eller er jeg helt på vidda?

tusen takk til di som orker å svare på tråd nr 1million om dump hehe
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Legg inn av Timon » 03 mar 2008, 01:02

Kjøp noe lignende denne: http://www.elkparts.com/product_info.ph ... cts_id/170" onclick="window.open(this.href);return false;

Morken slange = fucka dumpventil.. Har selv bytta alle de slangene.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Legg inn av Pål N526 » 03 mar 2008, 09:23

og ikke la den gå innom kupeen så 2 ganger før den strekkes til dump. kortest mulig for minst mulig lagg.. 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Legg inn av Henrik N449 » 03 mar 2008, 11:25

Om det er vakum i den ene enden av slangen så er det vel vakum i andre enden og :P
Og det trenger ikke nødvendigvis være høyt nok turbotrykk i en bil orginalt til å åpne en uorginal dumpventil helt.
Orginal dumpventil ja, men nødvendig fjærbelastning på uorginale varierer i veldig stor grad.
Noen er justerbare ;)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Legg inn av Johan N828 » 05 mar 2008, 00:06

Henrik N449 skrev:Om det er vakum i den ene enden av slangen så er det vel vakum i andre enden og :P

Joda men ikke like mye vacum. Etter kort distanse som vil faktisk det reduseres pga at slange "klemmer" seg sammen. Mulig at dette er veldig lite men er slangeveien lang nok vil dette faktisk ha noe og si.

Jeg har slangen til ventilen rett inn i innsugs manifold på begge bilene!

//J

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: nok en tråd ang dumpventil. (sorry) hehe

Legg inn av Saab900STCR » 11 mar 2008, 01:22

Byt slang!
Om inte det hjälper, så går det att byta fjäder till en som är mjukare.
Hittar du ingen fjäder som är mjukare och i rätt dimmension, sänd mig ett Pm, så ska jag hjälpa dig!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar