Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 15 mar 2008, 15:05
Igår begynnte bilen å lade 1 bar istedefor vanlig 0.5
Eneste som er gjort med bilen er open air kit.
Er det noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd?
Kan det være farlig for motoren?
Noen ganger lader den 0.5 men da er det bare å slippe gassen og gi full gass

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 15:46
Tja.. gåen LMM kanskje, egentlig vill gjetting fra min side, men det kan jo ha sammenheng med det åpne filteret ditt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 15 mar 2008, 15:50
hmm, men vil motoren få for lite bensin da? Og dermed skade motoren.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 15:53
La oss si det sånn at det der bør du fikse med en gang!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 15 mar 2008, 16:03
Det er så ille ja, huff...
2150,- for ny
Kan jo prøve å bytte over med en jeg kjenner som har 95 først

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 16:19
Bytt nå ikke LMM bare fordi jeg gjettet på den, for det var det jeg gjorde! Bilen må feilsøkes ordentlig! Det kan jo være andre ting også, som lekkasje på slange mellom MV og turbo, feil på WG, feil på MV...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 19:36
kevin86: Få lest ut faktisk og begjært luftmasse, så får du et hint...
Men om nå LMM skulle fungere dårlig, er dette noe det er verdt å prøve? Noen som har prøvd?
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... AUTOMOTIVE" onclick="window.open(this.href);return false;
Dropp synsing, skal ikke kuppe kevin86 sin tråd her, men om noen vet, så svar. Er litt nysgjerrig sjøl...

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 16 mar 2008, 00:10
kevin86 skrev:Igår begynnte bilen å lade 1 bar istedefor vanlig 0.5
Eneste som er gjort med bilen er open air kit.
Er det noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd?
Kan det være farlig for motoren?
Noen ganger lader den 0.5 men da er det bare å slippe gassen og gi full gass

Har hatt samme problemet med min 9000 (uten LMM). Men min var chippa og SKULLE lade 1 bar. Noen ganger stoppa den på 0,45 men var bare å slippe gassen og gi på igjen slik du beskriver.. Var en gang at det ikke funka, og den lada max 0,45 hele tia. Stoppa og forsøkte å dytte litt på alt av ledninger i motorrommet og så var den fin igjen. Men fant aldri årsaken.
Har du forsøkt å løsne minuspolen på batteriet en halvtime?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
kevin86
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
-
Kontakt:
Legg inn
av kevin86 » 16 mar 2008, 14:49
Timon skrev:kevin86 skrev:Igår begynnte bilen å lade 1 bar istedefor vanlig 0.5
Eneste som er gjort med bilen er open air kit.
Er det noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd?
Kan det være farlig for motoren?
Noen ganger lader den 0.5 men da er det bare å slippe gassen og gi full gass

Har hatt samme problemet med min 9000 (uten LMM). Men min var chippa og SKULLE lade 1 bar. Noen ganger stoppa den på 0,45 men var bare å slippe gassen og gi på igjen slik du beskriver.. Var en gang at det ikke funka, og den lada max 0,45 hele tia. Stoppa og forsøkte å dytte litt på alt av ledninger i motorrommet og så var den fin igjen. Men fant aldri årsaken.
Har du forsøkt å løsne minuspolen på batteriet en halvtime?
Har ikke prøvd det med batteri enda, men er kanskje en uke siden jeg gjorde det sist.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 16 mar 2008, 17:43
men HALLO timon. trådstarters bil skal lade 0.5, og lader for mye. problemet ditt var jo omvendt og problemene er jo selvsagt ikke det spor relatert til hverandre.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 16 mar 2008, 19:43
Hmmm. snålt 95 som skal lade 0.5 originalt her er det noe som ikke stemmer
Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 17 mar 2008, 11:10
Edward N812 skrev:men HALLO timon. trådstarters bil skal lade 0.5, og lader for mye. problemet ditt var jo omvendt og problemene er jo selvsagt ikke det spor relatert til hverandre.
Årsaken til dette med at trykket stopper på 0,5 men øker til 1 bar viss man slipper gassen og gir på på nytt kan jo være den samme. Men årsaken til at den lader for mye er jo forskjellig siden årsaken til at min ladet 1 bar var at den var chippet.
Men poenget mitt var egentlig bare at min hadde tilsvarende oppførsel uten LMM. Så ville tro det ikke var denne det var noe galt med. Men uttrykte meg kanskje litt uklart.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 17 mar 2008, 12:42
Timon skrev:
Årsaken til dette med at trykket stopper på 0,5 men øker til 1 bar viss man slipper gassen og gir på på nytt kan jo være den samme. Men årsaken til at den lader for mye er jo forskjellig siden årsaken til at min ladet 1 bar var at den var chippet.
Men poenget mitt var egentlig bare at min hadde tilsvarende oppførsel uten LMM. Så ville tro det ikke var denne det var noe galt med. Men uttrykte meg kanskje litt uklart.
Nei, de to problemene er overhodet ikke relatert til hverandre!!
Få bilen feilsøkt med en tech2, så finner du nok ut av det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ole N26
- 1,5 bar

- Innlegg: 408
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
-
Kontakt:
Legg inn
av Ole N26 » 17 mar 2008, 19:51
Vedder ei pølse på MV,n eller slangene til den

. M/org prg vare vil vel ikke T7'en la den lade mer pga def LMM

?
T7 MV'r går faktisk i stykker de og(selv om de er bedre en de gamle

)
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 17 mar 2008, 22:47
Ole N26 skrev:Vedder ei pølse på MV,n eller slangene til den

. M/org prg vare vil vel ikke T7'en la den lade mer pga def LMM

?
T7 MV'r går faktisk i stykker de og(selv om de er bedre en de gamle

)
Du har sannsynligvis rett i det Ole, men jeg tror det er mulig at den vil lade mer om den tror den ikke oppnår begjært luftmasse. Men om den i så fall vil gå helt opp til en bar er kanskje tvilsomt, jeg aner ikke hvor mye den kan finne på å øke. Som jeg skrev så var LMM en gjetning fra min side, problemet bør uansett feilsøkes med tech2 om det ikke er så enkelt som en lekk MV eller slange som er utett eller har hoppet av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan