Plutselig 1 bar

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Plutselig 1 bar

Legg inn av kevin86 » 15 mar 2008, 15:05

Igår begynnte bilen å lade 1 bar istedefor vanlig 0.5
Eneste som er gjort med bilen er open air kit.
Er det noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd?
Kan det være farlig for motoren?
Noen ganger lader den 0.5 men da er det bare å slippe gassen og gi full gass :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 15:46

Tja.. gåen LMM kanskje, egentlig vill gjetting fra min side, men det kan jo ha sammenheng med det åpne filteret ditt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av kevin86 » 15 mar 2008, 15:50

hmm, men vil motoren få for lite bensin da? Og dermed skade motoren.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 15:53

La oss si det sånn at det der bør du fikse med en gang!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av kevin86 » 15 mar 2008, 16:03

Det er så ille ja, huff...
2150,- for ny
Kan jo prøve å bytte over med en jeg kjenner som har 95 først :?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 16:19

Bytt nå ikke LMM bare fordi jeg gjettet på den, for det var det jeg gjorde! Bilen må feilsøkes ordentlig! Det kan jo være andre ting også, som lekkasje på slange mellom MV og turbo, feil på WG, feil på MV...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2008, 19:36

kevin86: Få lest ut faktisk og begjært luftmasse, så får du et hint...

Men om nå LMM skulle fungere dårlig, er dette noe det er verdt å prøve? Noen som har prøvd?
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... AUTOMOTIVE" onclick="window.open(this.href);return false;

Dropp synsing, skal ikke kuppe kevin86 sin tråd her, men om noen vet, så svar. Er litt nysgjerrig sjøl... :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Timon » 16 mar 2008, 00:10

kevin86 skrev:Igår begynnte bilen å lade 1 bar istedefor vanlig 0.5
Eneste som er gjort med bilen er open air kit.
Er det noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd?
Kan det være farlig for motoren?
Noen ganger lader den 0.5 men da er det bare å slippe gassen og gi full gass :)
Har hatt samme problemet med min 9000 (uten LMM). Men min var chippa og SKULLE lade 1 bar. Noen ganger stoppa den på 0,45 men var bare å slippe gassen og gi på igjen slik du beskriver.. Var en gang at det ikke funka, og den lada max 0,45 hele tia. Stoppa og forsøkte å dytte litt på alt av ledninger i motorrommet og så var den fin igjen. Men fant aldri årsaken.

Har du forsøkt å løsne minuspolen på batteriet en halvtime?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av kevin86 » 16 mar 2008, 14:49

Timon skrev:
kevin86 skrev:Igår begynnte bilen å lade 1 bar istedefor vanlig 0.5
Eneste som er gjort med bilen er open air kit.
Er det noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd?
Kan det være farlig for motoren?
Noen ganger lader den 0.5 men da er det bare å slippe gassen og gi full gass :)
Har hatt samme problemet med min 9000 (uten LMM). Men min var chippa og SKULLE lade 1 bar. Noen ganger stoppa den på 0,45 men var bare å slippe gassen og gi på igjen slik du beskriver.. Var en gang at det ikke funka, og den lada max 0,45 hele tia. Stoppa og forsøkte å dytte litt på alt av ledninger i motorrommet og så var den fin igjen. Men fant aldri årsaken.

Har du forsøkt å løsne minuspolen på batteriet en halvtime?
Har ikke prøvd det med batteri enda, men er kanskje en uke siden jeg gjorde det sist.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Edward N812 » 16 mar 2008, 17:43

men HALLO timon. trådstarters bil skal lade 0.5, og lader for mye. problemet ditt var jo omvendt og problemene er jo selvsagt ikke det spor relatert til hverandre.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Bent N208 » 16 mar 2008, 19:43

Hmmm. snålt 95 som skal lade 0.5 originalt her er det noe som ikke stemmer :roll:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Timon » 17 mar 2008, 11:10

Edward N812 skrev:men HALLO timon. trådstarters bil skal lade 0.5, og lader for mye. problemet ditt var jo omvendt og problemene er jo selvsagt ikke det spor relatert til hverandre.
Årsaken til dette med at trykket stopper på 0,5 men øker til 1 bar viss man slipper gassen og gir på på nytt kan jo være den samme. Men årsaken til at den lader for mye er jo forskjellig siden årsaken til at min ladet 1 bar var at den var chippet.

Men poenget mitt var egentlig bare at min hadde tilsvarende oppførsel uten LMM. Så ville tro det ikke var denne det var noe galt med. Men uttrykte meg kanskje litt uklart.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mar 2008, 12:42

Timon skrev: Årsaken til dette med at trykket stopper på 0,5 men øker til 1 bar viss man slipper gassen og gir på på nytt kan jo være den samme. Men årsaken til at den lader for mye er jo forskjellig siden årsaken til at min ladet 1 bar var at den var chippet.

Men poenget mitt var egentlig bare at min hadde tilsvarende oppførsel uten LMM. Så ville tro det ikke var denne det var noe galt med. Men uttrykte meg kanskje litt uklart.
Nei, de to problemene er overhodet ikke relatert til hverandre!!

Få bilen feilsøkt med en tech2, så finner du nok ut av det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Ole N26 » 17 mar 2008, 19:51

Vedder ei pølse på MV,n eller slangene til den 8) . M/org prg vare vil vel ikke T7'en la den lade mer pga def LMM :wierdface: ?
T7 MV'r går faktisk i stykker de og(selv om de er bedre en de gamle :shock: )
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Plutselig 1 bar

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mar 2008, 22:47

Ole N26 skrev:Vedder ei pølse på MV,n eller slangene til den 8) . M/org prg vare vil vel ikke T7'en la den lade mer pga def LMM :wierdface: ?
T7 MV'r går faktisk i stykker de og(selv om de er bedre en de gamle :shock: )
Du har sannsynligvis rett i det Ole, men jeg tror det er mulig at den vil lade mer om den tror den ikke oppnår begjært luftmasse. Men om den i så fall vil gå helt opp til en bar er kanskje tvilsomt, jeg aner ikke hvor mye den kan finne på å øke. Som jeg skrev så var LMM en gjetning fra min side, problemet bør uansett feilsøkes med tech2 om det ikke er så enkelt som en lekk MV eller slange som er utett eller har hoppet av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar