magnetventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
overboost
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2008, 18:00
Sted: Ålesund

magnetventil

Legg inn av overboost » 22 mar 2008, 17:09

Hei.

Klarte faktisk og ødlegge magnetventilen minn. :evil: ...så jeg lurer på om ladetrykket regulerer drifstoff mengden slik att jeg kan kjøre uten magnetventilen til jeg får skaffet en ny??.
eller om den får for mye drifstoff uten ventilen, når slangene til wg er "ført" orginalt med uorginal programering?

2.0 ltt speed parts 97`

takker for svar :)
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: magnetventil

Legg inn av Haaka » 22 mar 2008, 17:32

Trykkregulering og innsprøytning er to forkjellige system, og innsprøytningen vil til en hver tid jobbe utifra den luftmassen som blir tilført, uavhengi av ECUens styring av trykk. Det er ingen større fare i å kjøre med defekt MV, men ideelt er det jo ikke...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: magnetventil

Legg inn av Tor N12 » 22 mar 2008, 17:46

Haaka N1236 skrev: Det er ingen større fare i å kjøre med defekt MV, men ideelt er det jo ikke...
Det kan man ikke si bastant, kan jo være stor skade for å ødelegge motoren om den lader alt for mye.. F.eks så kan eksostemperaturen bli skadelig høy...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: magnetventil

Legg inn av Stian9k » 22 mar 2008, 18:44

Vil ikke det føre til at turbo kun går på GLT?
Eller har jeg misforstått noe her?
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: magnetventil

Legg inn av Edward N812 » 22 mar 2008, 19:02

haaka, rett men som tor sier kan man ikke vite at det går bra. en ødelagt magnetventil kan føre til et vilt turbotrykk så vel som å sette ned til glt. om du skulle fått din magnetventil ødelagt på den måten at du får for høyt trykk, er sjansene store for at ladetrykket blir for høyt til at en 2.5bar BTR og andre drivstoffkomponenter som pumpe og dyser ikke klarer å følge med (selv om JA, de vil følge med helt til de når sitt bristepunkt).

så det vi trenger å vite av deg overboost, er hvilken virkning den ødelagte magnetventilen har på bilen din. som oftest gjør den at du havner på glt, og da er det ingen fare.

uansett ville jeg dratt ut sikringa til APC, slik at du kan være sikker på at magnetventilen ikke prøver å jobbe, kanskje det ville endt med noe kluss om du hadde en magnetventil som gjorde jobben "halvveis"? om du drar ut sikringa til APC er du i alle fall trygg.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

overboost
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2008, 18:00
Sted: Ålesund

Re: magnetventil

Legg inn av overboost » 22 mar 2008, 19:06

som jeg skrev.....så har jeg koblet slangene til wg i org stilling og tettet hullet i innsuget......
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: magnetventil

Legg inn av Haaka » 22 mar 2008, 20:40

Åi.. hmm, mulig jeg begynner å bli litt svimmel, men hvordan får du koblet slangene til orginal stilling, når du har måtte tette et hull i innsuget?

Men altså... Om du feks. som Edward sier, trekker ut sikringa så kan du være 99.9% sikker på at du får grunnladetrykk. Men nå ble jeg litt usikker på om magnetventilen på bilen din står på innsug, er fjernet, og derfor tettet hull? For i såfall må du jo sørge for å hente manifoldtrykk til wastegate, for selvsagt om du ender opp med atmosfæretrykk eller overtrykk til wastegate pga. omkoblinger eller lekasjer, så har du en løpsk turbo... Og ellers kan jo klart komponentfeil føre til at firekantsignal kortsluttes til å øke ladetrykk. Burde jeg kanskje ha nevnt, men gikk utifra at magnetventilen ikke virket lengere i det heletatt (?), og derfor blir styresignal og alt annet enn grunnladetrykk uvesentlig.

Men jeg er fortsatt litt usikker på hva som er saken her? hvilket hull i innsug er det snakk om? og enda viktigere, har du ladetrykk eller manifoldtrykk på wastegateklokka?

Edit: Erhem :oops: Altså, skal være ladetrykk på WG. Aldri manifoldtrykk/vacuum. Unntak er vanes-aggregat, eller regulering ved to tilkoblinger på WG hvor da den andre vil være manifold referanse.
Sist redigert av Haaka den 23 mar 2008, 22:30, redigert 1 gang totalt.

overboost
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2008, 18:00
Sted: Ålesund

Re: magnetventil

Legg inn av overboost » 23 mar 2008, 12:28

til magnetventilen går det 3 slanger.....en til wg, en til turbo og en til innsugsrøret til luftfilteret......

ingen som vet?
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: magnetventil

Legg inn av Edward N812 » 23 mar 2008, 12:44

hehe, der har vi nok svaret! når du sier innsug, så tenker vi automatisk på innsuget ditt (også kalt innsugsmanifold).

jeg skjønner jo hva du snakker om. du har satt en slange rett fra wastegate til kompressorhus på turboen, slik det er på biler uten magnetventil. og da er ikke hullet på innsugsrøret ditt i bruk, derfor har du tetta det.

det vi da lurer på er: hva er det egentlig du er redd for? slik du har det nå er jo ikke magnetventilen din i stand til å gjøre noe som helst (forresten var det en ganske omfattende metode du brukte for å få den helt ut av funksjon ;) ), den har jo rett og slett ingenting å styre!

så du kan ta det helt med ro, med andre ord ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

overboost
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 01 jan 2008, 18:00
Sted: Ålesund

Re: magnetventil

Legg inn av overboost » 23 mar 2008, 12:53

jeg må jo bytte den uansett, så jeg tok den av.....det jeg er redd for er att motoren får for mye bensin, men viss bensinmengden blir regulert av ladetrykket så er jo det ikke noe fare.....
foresten, noen som vet hvor mye den lader orginalt og med sp "chip" og magnetventil?
SaaB 9000 A50, poly og aerounderstell. snart med 2.3 t25 steg 4(maptun) med costumeksos+++++:D

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: magnetventil

Legg inn av EdHunter N815 » 23 mar 2008, 23:49

overboost skrev:jeg må jo bytte den uansett, så jeg tok den av.....det jeg er redd for er att motoren får for mye bensin, men viss bensinmengden blir regulert av ladetrykket så er jo det ikke noe fare.....
Som sagt over her har du et eget system som styrer forbrenningen, helt separat fra ladetrykksreguleringen (APC). Uansett software vil dette måle luftmengden som blir tilført, og justere bensinmengden deretter. Indirekte kan man jo si at ladetrykket styrer bensinmengden siden trykket bestemmer tilført luftmengde, men det har altså ikke noen direkte sammenheng. Og selvsagt vil det gå helt fint å kjøre med det slik, siden systemet vil måle riktig luftmengde i forhold til det "nye" ladetrykket.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Re: magnetventil

Legg inn av Ole N26 » 24 mar 2008, 14:42

Så lenge du har koblet slangene som du sier, er det bare tut og kjør 8)
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: magnetventil

Legg inn av Pål N526 » 27 mar 2008, 10:34

bare husk og koble av kabelen til magnetventilen så du ikke ødelegger boksen. 8)


Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar