saab 9000 turbo cse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tiurn
Innlegg: 7
Registrert: 02 feb 2008, 20:34

saab 9000 turbo cse

Legg inn av tiurn » 02 mai 2008, 12:58

lyst til å kjøpe en bil av ovennevte type, er det her noe spesielt å se etter....? Hvordan er disse bilene med tanke på elektriske feil, siden de ofte er spekket med utstyr:-)med tanke på rust osv... Hvilken motorstr kan dere anbefale og ikke minst er det noe forskjeller på årsmodeller, noen som bør styres unna?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Edward N812 » 03 mai 2008, 00:23

elektriske feil har jeg enda ikke fått erfart mye av, bortsett fra at lyset i bryterne mine driver å forsvinner hele tiden :D takluka mi tok kvelden her om dagen, og jeg prøvde jevnlig å trykke på knappen hver dag. plutselig i går funka den igjen.

hører heller ikke om my el.feil på disse bilene..

har aldri kjørt noe annet enn 9000 2.3 turboer, så jeg vet ikke hvordan de er i forhold til 9000 2.0 turboer. men jeg har kjørt et par ng900 2.0 turboer, og forskjeller i moment er vel så merkbar.. jeg mener at når du først skal kjøpe deg en bil med mulighet til å ha en 2.3 liter, så kjøp det (om motor er en stor prioritet), det vil ikke gi et hopp i pris, siden bilene er så gamle uansett.

trenger du ikke så mye dilldall og utstyr, velg en CS, ikke en CSE, hehehe. det gjorde jeg. en VIKTIG ting: samma hvor fristende det kan være å ha mest mulig utstyr, styr unna traction control, kalt TCS på saaber.

kjøp en 9000 turbo fra 94 og oppover. alle de mest vitale delene ble opgradert i -94, bla fikk man korttopp, bedre girkasse, mer omfattende styresystem, deler som er både billigere og lettere å få tak i osv. -93 kan gå, men slettes ikke ideelt, det har jeg fått oppleve. under 93 får du ikke mye valuta for pengene om du har planer om trim.

når jeg tenker meg om fantes kanskje ikke cse i 93? vet det ikke fantes i 92, da cs karosseriet kom. dette får noen andre svare på.. velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler :P
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

tiurn
Innlegg: 7
Registrert: 02 feb 2008, 20:34

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av tiurn » 03 mai 2008, 09:17

Takk for mange gode tips!!
Hva er i hovedsak forskjellen på en cs og en cse? Og hvor mye bruker din 2.3 cs på blanda kjøring feks?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Edward N812 » 03 mai 2008, 18:06

forskjellen er utstyrsnivået. det er vanligere å finne cruisecontrol, stor kjørecomputer, klima, skinn og sånn på en cse ;) pluss at jeg trooor det er vanligere for en cse å ha den vanlige spoileren også, hvilket er et must!

ved blanda kjøring ville bilen min brukt greit under literen i alle fall. er nede i 0.7 på langkjøring. men forbruket ligger stort sett på 1.2 utifra kjørecomputeren, men den skal man ikke stole helt på selvsagt.

jeg tror det samme gjelder for 9000 som med 9-5, at 2.3 literen gjerne bruker mindre bensin på langkjøring, da den har mer moment, så du trenger ikke gire og gasse på så mye for å aksellere eller opprettholde farta di ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

tiurn
Innlegg: 7
Registrert: 02 feb 2008, 20:34

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av tiurn » 03 mai 2008, 19:10

oii, 1,2 var mye, hva slags kjøring er dette? Skal bruke den mye som jobb bil med mye småkjøring, spørs om den blir i dyreste laget da? Men får jeg latt en lantur på tanken så kansje den kan gå på under literen?
Hadde vært råkult med en slik bil :D

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Stian9k » 03 mai 2008, 19:40

Tja... min går på 0.8-0.9 på normal småkjøring.
Typisk til og fra jobb, innom på butikken osv.

Nede i 0.7 på langkjøring.

Men det er klart.. Det er *mulig* å få den til å bruke mer.... mye mer! :P

Nydelig bil å kjøre langt i!
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Edward N812 » 03 mai 2008, 21:01

jeg kjører sånn med bilen at jeg har det litt gøy, men så den overlever bruken med god margin. jeg liker veldig godt å være førstemann ut av lyskrysset, men jeg liker ikke å ligge og cruise i andre gir og speide etter folk jeg kan dragrace ;)

sånn kjøring!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av rolfi » 03 mai 2008, 21:06

Edward N812 skrev:jeg kjører sånn med bilen at jeg har det litt gøy, men så den overlever bruken med god margin. jeg liker veldig godt å være førstemann ut av lyskrysset, men jeg liker ikke å ligge og cruise i andre gir og speide etter folk jeg kan dragrace ;)

sånn kjøring!
klamper bare i bånn om det skulle være noe ;) så girer den når det trengs. kan eventuelt klemme inn S i lyskryss 8)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Peter » 04 mai 2008, 20:14

Edward N812 skrev:velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler :P
Jeg har begge deler :mrgreen: og det har vell Danie også.

Jeg har også 2,3T (aero) og min går sjeldent over litern ifølge kjørekomputer, da skal jeg grisekjøre myyye, og på langkjøring så ligger den på ca 0,7
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av kenny n277 » 04 mai 2008, 20:55

jeg har en 9000 cs 2,0ltt 96mod med automat, den bruker mellom 0,9 og 1,2 på små kjøring, oppgradert med BSR steg 3(da trenger du ikke 2,3) veldig fornøyd med denne bilen, meget godt kjøp selv om jeg fikk en som er noe kjip på utstyr.
kan anbefale en sånn..
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Edward N812 » 05 mai 2008, 11:32

Peter skrev:
Edward N812 skrev:velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler :P
Jeg har begge deler :mrgreen: og det har vell Danie også.

Jeg har også 2,3T (aero) og min går sjeldent over litern ifølge kjørekomputer, da skal jeg grisekjøre myyye, og på langkjøring så ligger den på ca 0,7
men du har jo verken cs eller cse da mister! ;) og daniel sin er ombygd

og jeg mente ikke cs-karosseriet, jeg mente cs-utstyrspakke... cse kan jo godt hende har både og, det vet jeg ikke.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Gunnar N326 » 06 mai 2008, 10:01

Edward N812 skrev:
og jeg mente ikke cs-karosseriet, jeg mente cs-utstyrspakke... cse kan jo godt hende har både og, det vet jeg ikke.
Rotekopp! :lol: CS er jo karosseriet! Utstyrs"pakken" er "E", derav CS og CSE. Du kunne jo også velge mye av utstyret til din CS, dersom du av en ellerannen grunn ikke ville spandere hele "E"-en på din nye 9000, derfor finnes det CS'er med ACC og CC, for eksempel. En CSE har CC(cruise control), ACC, (automatic climate control) og el-antenne. Kommer ikke på mere i farten... :lol:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Edward N812 » 06 mai 2008, 11:03

det er akkurat det jeg sier jo gunnar! når du kjøper en aero som peter har, så er utstyrspakken din "aero", ikke en cs (som bare kjennetegner karosseriet) eller en cse. derfor nevnte jeg at petter sin bil ikke gjelder, da den er topputrustet enten du vil eller ei. er redd det bare er du som misforstår her ;)

jeg vet du kunne velge mye utstyr til en cs, men som du sier hadde den ikke like mye som standard. blant annet var det ikke en mulighet å ha både takluke og ac eller acc. og dessuten måtte den ha en av delene, altså takluke eller en form for kaldluft.

tror at grunnen til at du misforstår er at jeg betegner CS som en utstyrspakke.. det sier jeg rett og slett fordi det kjennetegner hvor lite utstyr det er i utgangspunktet, selv om det egentlig bare skal kjennetegne karosseriet.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: saab 9000 turbo cse

Legg inn av Gunnar N326 » 06 mai 2008, 11:35

Edward N812 skrev:det er akkurat det jeg sier jo gunnar!
...tror at grunnen til at du misforstår er at jeg betegner CS som en utstyrspakke.. det sier jeg rett og slett fordi det kjennetegner hvor lite utstyr det er i utgangspunktet, selv om det egentlig bare skal kjennetegne karosseriet.
Da er vi på linje! :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar