saab 9000 turbo cse
Moderator: Moderatorer
saab 9000 turbo cse
lyst til å kjøpe en bil av ovennevte type, er det her noe spesielt å se etter....? Hvordan er disse bilene med tanke på elektriske feil, siden de ofte er spekket med utstyr:-)med tanke på rust osv... Hvilken motorstr kan dere anbefale og ikke minst er det noe forskjeller på årsmodeller, noen som bør styres unna?
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: saab 9000 turbo cse
elektriske feil har jeg enda ikke fått erfart mye av, bortsett fra at lyset i bryterne mine driver å forsvinner hele tiden
takluka mi tok kvelden her om dagen, og jeg prøvde jevnlig å trykke på knappen hver dag. plutselig i går funka den igjen.
hører heller ikke om my el.feil på disse bilene..
har aldri kjørt noe annet enn 9000 2.3 turboer, så jeg vet ikke hvordan de er i forhold til 9000 2.0 turboer. men jeg har kjørt et par ng900 2.0 turboer, og forskjeller i moment er vel så merkbar.. jeg mener at når du først skal kjøpe deg en bil med mulighet til å ha en 2.3 liter, så kjøp det (om motor er en stor prioritet), det vil ikke gi et hopp i pris, siden bilene er så gamle uansett.
trenger du ikke så mye dilldall og utstyr, velg en CS, ikke en CSE, hehehe. det gjorde jeg. en VIKTIG ting: samma hvor fristende det kan være å ha mest mulig utstyr, styr unna traction control, kalt TCS på saaber.
kjøp en 9000 turbo fra 94 og oppover. alle de mest vitale delene ble opgradert i -94, bla fikk man korttopp, bedre girkasse, mer omfattende styresystem, deler som er både billigere og lettere å få tak i osv. -93 kan gå, men slettes ikke ideelt, det har jeg fått oppleve. under 93 får du ikke mye valuta for pengene om du har planer om trim.
når jeg tenker meg om fantes kanskje ikke cse i 93? vet det ikke fantes i 92, da cs karosseriet kom. dette får noen andre svare på.. velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler

hører heller ikke om my el.feil på disse bilene..
har aldri kjørt noe annet enn 9000 2.3 turboer, så jeg vet ikke hvordan de er i forhold til 9000 2.0 turboer. men jeg har kjørt et par ng900 2.0 turboer, og forskjeller i moment er vel så merkbar.. jeg mener at når du først skal kjøpe deg en bil med mulighet til å ha en 2.3 liter, så kjøp det (om motor er en stor prioritet), det vil ikke gi et hopp i pris, siden bilene er så gamle uansett.
trenger du ikke så mye dilldall og utstyr, velg en CS, ikke en CSE, hehehe. det gjorde jeg. en VIKTIG ting: samma hvor fristende det kan være å ha mest mulig utstyr, styr unna traction control, kalt TCS på saaber.
kjøp en 9000 turbo fra 94 og oppover. alle de mest vitale delene ble opgradert i -94, bla fikk man korttopp, bedre girkasse, mer omfattende styresystem, deler som er både billigere og lettere å få tak i osv. -93 kan gå, men slettes ikke ideelt, det har jeg fått oppleve. under 93 får du ikke mye valuta for pengene om du har planer om trim.
når jeg tenker meg om fantes kanskje ikke cse i 93? vet det ikke fantes i 92, da cs karosseriet kom. dette får noen andre svare på.. velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: saab 9000 turbo cse
Takk for mange gode tips!!
Hva er i hovedsak forskjellen på en cs og en cse? Og hvor mye bruker din 2.3 cs på blanda kjøring feks?
Hva er i hovedsak forskjellen på en cs og en cse? Og hvor mye bruker din 2.3 cs på blanda kjøring feks?
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: saab 9000 turbo cse
forskjellen er utstyrsnivået. det er vanligere å finne cruisecontrol, stor kjørecomputer, klima, skinn og sånn på en cse
pluss at jeg trooor det er vanligere for en cse å ha den vanlige spoileren også, hvilket er et must!
ved blanda kjøring ville bilen min brukt greit under literen i alle fall. er nede i 0.7 på langkjøring. men forbruket ligger stort sett på 1.2 utifra kjørecomputeren, men den skal man ikke stole helt på selvsagt.
jeg tror det samme gjelder for 9000 som med 9-5, at 2.3 literen gjerne bruker mindre bensin på langkjøring, da den har mer moment, så du trenger ikke gire og gasse på så mye for å aksellere eller opprettholde farta di

ved blanda kjøring ville bilen min brukt greit under literen i alle fall. er nede i 0.7 på langkjøring. men forbruket ligger stort sett på 1.2 utifra kjørecomputeren, men den skal man ikke stole helt på selvsagt.
jeg tror det samme gjelder for 9000 som med 9-5, at 2.3 literen gjerne bruker mindre bensin på langkjøring, da den har mer moment, så du trenger ikke gire og gasse på så mye for å aksellere eller opprettholde farta di

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: saab 9000 turbo cse
oii, 1,2 var mye, hva slags kjøring er dette? Skal bruke den mye som jobb bil med mye småkjøring, spørs om den blir i dyreste laget da? Men får jeg latt en lantur på tanken så kansje den kan gå på under literen?
Hadde vært råkult med en slik bil
Hadde vært råkult med en slik bil

-
- 0.7 bar
- Innlegg: 144
- Registrert: 23 des 2006, 12:04
- Medlemsnummer: 1361
- Navn: Stian
- Bil: '94 9000 CSE 2,3t
- Sted: Tysnes
Re: saab 9000 turbo cse
Tja... min går på 0.8-0.9 på normal småkjøring.
Typisk til og fra jobb, innom på butikken osv.
Nede i 0.7 på langkjøring.
Men det er klart.. Det er *mulig* å få den til å bruke mer.... mye mer!
Nydelig bil å kjøre langt i!
Typisk til og fra jobb, innom på butikken osv.
Nede i 0.7 på langkjøring.
Men det er klart.. Det er *mulig* å få den til å bruke mer.... mye mer!

Nydelig bil å kjøre langt i!
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE
Godbilen!
M78 99 2,0L RIP
M94 9000 2,3t CSE

M78 99 2,0L RIP

- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: saab 9000 turbo cse
jeg kjører sånn med bilen at jeg har det litt gøy, men så den overlever bruken med god margin. jeg liker veldig godt å være førstemann ut av lyskrysset, men jeg liker ikke å ligge og cruise i andre gir og speide etter folk jeg kan dragrace 
sånn kjøring!

sånn kjøring!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- rolfi
- 2.0 bar
- Innlegg: 683
- Registrert: 03 jan 2008, 03:03
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
Re: saab 9000 turbo cse
klamper bare i bånn om det skulle være noeEdward N812 skrev:jeg kjører sånn med bilen at jeg har det litt gøy, men så den overlever bruken med god margin. jeg liker veldig godt å være førstemann ut av lyskrysset, men jeg liker ikke å ligge og cruise i andre gir og speide etter folk jeg kan dragrace
sånn kjøring!


Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: saab 9000 turbo cse
Jeg har begge delerEdward N812 skrev:velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler

Jeg har også 2,3T (aero) og min går sjeldent over litern ifølge kjørekomputer, da skal jeg grisekjøre myyye, og på langkjøring så ligger den på ca 0,7
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Re: saab 9000 turbo cse
jeg har en 9000 cs 2,0ltt 96mod med automat, den bruker mellom 0,9 og 1,2 på små kjøring, oppgradert med BSR steg 3(da trenger du ikke 2,3) veldig fornøyd med denne bilen, meget godt kjøp selv om jeg fikk en som er noe kjip på utstyr.
kan anbefale en sånn..
kan anbefale en sånn..
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: saab 9000 turbo cse
men du har jo verken cs eller cse da mister!Peter skrev:Jeg har begge delerEdward N812 skrev:velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge delerog det har vell Danie også.
Jeg har også 2,3T (aero) og min går sjeldent over litern ifølge kjørekomputer, da skal jeg grisekjøre myyye, og på langkjøring så ligger den på ca 0,7

og jeg mente ikke cs-karosseriet, jeg mente cs-utstyrspakke... cse kan jo godt hende har både og, det vet jeg ikke.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: saab 9000 turbo cse
Rotekopp!Edward N812 skrev:
og jeg mente ikke cs-karosseriet, jeg mente cs-utstyrspakke... cse kan jo godt hende har både og, det vet jeg ikke.


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: saab 9000 turbo cse
det er akkurat det jeg sier jo gunnar! når du kjøper en aero som peter har, så er utstyrspakken din "aero", ikke en cs (som bare kjennetegner karosseriet) eller en cse. derfor nevnte jeg at petter sin bil ikke gjelder, da den er topputrustet enten du vil eller ei. er redd det bare er du som misforstår her 
jeg vet du kunne velge mye utstyr til en cs, men som du sier hadde den ikke like mye som standard. blant annet var det ikke en mulighet å ha både takluke og ac eller acc. og dessuten måtte den ha en av delene, altså takluke eller en form for kaldluft.
tror at grunnen til at du misforstår er at jeg betegner CS som en utstyrspakke.. det sier jeg rett og slett fordi det kjennetegner hvor lite utstyr det er i utgangspunktet, selv om det egentlig bare skal kjennetegne karosseriet.

jeg vet du kunne velge mye utstyr til en cs, men som du sier hadde den ikke like mye som standard. blant annet var det ikke en mulighet å ha både takluke og ac eller acc. og dessuten måtte den ha en av delene, altså takluke eller en form for kaldluft.
tror at grunnen til at du misforstår er at jeg betegner CS som en utstyrspakke.. det sier jeg rett og slett fordi det kjennetegner hvor lite utstyr det er i utgangspunktet, selv om det egentlig bare skal kjennetegne karosseriet.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: saab 9000 turbo cse
Da er vi på linje!Edward N812 skrev:det er akkurat det jeg sier jo gunnar!
...tror at grunnen til at du misforstår er at jeg betegner CS som en utstyrspakke.. det sier jeg rett og slett fordi det kjennetegner hvor lite utstyr det er i utgangspunktet, selv om det egentlig bare skal kjennetegne karosseriet.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)