Spørsmål vedr. plansliping av topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Gunnar N326 » 06 mai 2008, 11:47

Når du først har toppen av, ville iallfall jeg satset på å gjort så grundig arbeid som mulig, det er jo tydelig at du skal gjøre mer enn bare smokke inn en ny toppakning.. Ta ut venilene, bytt ventiltettinger, sjekk slakk i ventilstyring, når du først får ut ventilene, så får du også se om det er noe sot og denslags drit i eksoskanalene. Ville ikke kalle det "overhaling av topp" dersom du ikke gjør noe annet enn å planslipe den. Er den skjev da? Personlig ville jeg bare planslipt dersom den var skjev, eller jeg mistenkte en skjevhet, eller jeg trimmet en sugemotor.. :lol:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 06 mai 2008, 16:30

Gunnar N326 skrev:Når du først har toppen av, ville iallfall jeg satset på å gjort så grundig arbeid som mulig, det er jo tydelig at du skal gjøre mer enn bare smokke inn en ny toppakning.. Ta ut venilene, bytt ventiltettinger, sjekk slakk i ventilstyring, når du først får ut ventilene, så får du også se om det er noe sot og denslags drit i eksoskanalene. Ville ikke kalle det "overhaling av topp" dersom du ikke gjør noe annet enn å planslipe den. Er den skjev da? Personlig ville jeg bare planslipt dersom den var skjev, eller jeg mistenkte en skjevhet, eller jeg trimmet en sugemotor.. :lol:
Jeg aner ikke om den er skjev, kan i hvertfall ikke se noe :) Men man blir jo fortalt at man skal planslipe uansett, for å være sikker.
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av og900turbo » 07 mai 2008, 14:15

Siden jeg også skal skifte toppakning på min 92 2,1i nå, kan det passe godt å spørre om hvordan man måler toppen for å finne skjevheter. Hvor er det erfaringsmessig toppen blir skjev? Blir hele toppen vridd eller bøyd, eller er det de smale områdene mellom sylindrene som er utsatt?

Det jeg hadde tenkt å gjøre var å legge en rett skinne på toppen og måle med føleblad om jeg finner noen åpninger her og der.? Er dette fornuftig, og evt. hvor store klaringer kan tillates?

Der er en svakhet med 2,1 liter-motorene som kan resultere i at blokka blir tært bort rundt kjølevannsgjennomgangen ved sylinder 1, så jeg er spent på hvordan det ser ut der.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Vegars » 07 mai 2008, 20:27

Noen verksteder bruker bare en rettholt for å sjekke om toppen skal slipes.
Synes det er en tvilsom metode, men det er tydligvis godt nok da :roll:

Jeg ville nok kostet på en liten planing, siden det ikke koster all verden, og hvis du ikke sliper den, og det viser seg at du må opp igjen med den, koster det mye arbeid og en ny toppakning!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Gunnar N326 » 07 mai 2008, 21:48

Vesto skrev:Noen verksteder bruker bare en rettholt for å sjekke om toppen skal slipes.
Synes det er en tvilsom metode, men det er tydligvis godt nok da :roll:
Jeg mener at det holder, bare pass på at rettholten faktisk er rett! Sjekk tversover, og diagonalt, skal vere plan alle veier. Hvis motoren har vært overopphetet, f.eks pga. gåen kjølevifte, manglende kjølevæske, sånne ikke helt vanlige hendelser, så er det klart, det er risiko for at toppen har blitt skjev. Dersom toppakningen ryker, og det er oppdaget i tide, så vil jeg tro toppen er helt OK, og ikke trenger plansliping.. Uansett, sjekk det, har du mistanker, slip! Men en 2,1i ville jeg slipt... sugemotorer blir litt piggere med litt økt kompresjon.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 13 mai 2008, 21:40

Jeg kan herved med glede meddele at jeg har klart å modifisere verktøyet helt uten sveising. Kjemisk metall ble min redning.
Jeg gikk løs på sveisene med en dremel, løsnet "hodet" fra verktøyet og limte det på med kjemisk metall. Funket som bare det.
SAAB 900 Aero, 1985.

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 13 mai 2008, 23:16

Enda et stpørsmål når jeg først er i gang, hvor på toppen finner man ventiltetningene?
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av doo-kie » 13 mai 2008, 23:46

tetningen ligger nede på ventilskaftet.. de ser du med en gang du plokker bort ventil fjæren! men e ting jeg lurer på! er du ikke litt ute på tynn is her? ikke for å være frekk eller noe, men hadde jeg vært i dine sko, ville jeg værtfall skaffet meg en hynes bok, eller en kompis som har overhalt en topp før. så du får alt rett.. viktig at alt kommer på samme plass som før, viktig å sjekke klaring i ventilstyringer, ventilene og setene. disse bør du jo kanskje slipe litt. eller frese. sjekk også klring på ventilene. sjekk at alle stenger fullstendig! og at inger er brent. fjern sot osv.. men artig å høre du hipper ut i dette uten den store viten:D lykke til :D men kjøp deg en hynes bok, der står alt godt forklart og der får du vite alle toleransene osv :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 14 mai 2008, 05:36

Joda, haynesbok er innkjøpt for lenge siden, og følges slavisk. Problemet er at bildene er til tider veldig dårlige, eller kun av H motoren, slik at man blir stående å gjette litt. Samtidig er ikke den tekniske svensken min verdens beste heller, så det blir av og til noen tenkepauser.

Ellers er alt gjort etter boken, trykkere og ventiler er tatt ut og merket slik at de kommer ned i samme hull igjen når toppen er ferdigslipt.
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av og900turbo » 14 mai 2008, 19:16

Hvis du er stødig i engelsk vil jeg anbefale Saab 900 16 Valve Official Service Manual: 1985-1993 fra Bentley. Jeg har den og finner stort sett svar på ting jeg lurer på der. Den går mer i dybden enn Haynes-bøkene, selv om også den hopper over arbeid som f. eks renovering av girkasser.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 15 mai 2008, 20:03

Jeg har nå lokalisert ventiltetningene, men ser at de blir holdt på plass av en klemmekontrapsjon, og det er ikke umiddelbart klart for meg hvordan jeg løsner dem... Noen tips?
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av doo-kie » 15 mai 2008, 20:24

dytt di ut fra ventilsiden, eller bruk en hake å dra dem rett opp. dette er enklest. de sitter nok litt, men ikke mere enn med litt makt så slipper de.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 15 mai 2008, 21:30

doo-kie skrev:dytt di ut fra ventilsiden, eller bruk en hake å dra dem rett opp. dette er enklest. de sitter nok litt, men ikke mere enn med litt makt så slipper de.
Du mener at de skal dyttes opp fra undersiden av toppen? Ser ikke helt hvordan det skal gjøres, jeg kommer jo ikke til dem fra undersiden. Den klammen skal heller ikke løsnes på noe vis, bare dras opp med tetningen? Har gått til innkjøp av en segerringstang som foreslått her på forumet, men de henger såpass bra at jeg ikke tør å ta skikkelig i uten at jeg vet at dette er måten å gjøre det på.
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av doo-kie » 15 mai 2008, 22:00

er det ikke bare fjære som ligger rundt tetningen du ser?? den ligger mot ventilskaftet for å tette. Du kan også bruke en nebb tang om du kommer til og få klemt rundt tetninga.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 15 mai 2008, 22:21

Trazor skrev:
doo-kie skrev:dytt di ut fra ventilsiden, eller bruk en hake å dra dem rett opp. dette er enklest. de sitter nok litt, men ikke mere enn med litt makt så slipper de.
Du mener at de skal dyttes opp fra undersiden av toppen? Ser ikke helt hvordan det skal gjøres, jeg kommer jo ikke til dem fra undersiden. Den klammen skal heller ikke løsnes på noe vis, bare dras opp med tetningen? Har gått til innkjøp av en segerringstang som foreslått her på forumet, men de henger såpass bra at jeg ikke tør å ta skikkelig i uten at jeg vet at dette er måten å gjøre det på.
Heisann. Ventiltettningene sitter ikke godt.

Fram med ei tang, og vri dem med og mot klokka, så skal du se at de løsner.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar