
Spørsmål vedr. plansliping av topp
Moderator: Moderatorer
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Når du først har toppen av, ville iallfall jeg satset på å gjort så grundig arbeid som mulig, det er jo tydelig at du skal gjøre mer enn bare smokke inn en ny toppakning.. Ta ut venilene, bytt ventiltettinger, sjekk slakk i ventilstyring, når du først får ut ventilene, så får du også se om det er noe sot og denslags drit i eksoskanalene. Ville ikke kalle det "overhaling av topp" dersom du ikke gjør noe annet enn å planslipe den. Er den skjev da? Personlig ville jeg bare planslipt dersom den var skjev, eller jeg mistenkte en skjevhet, eller jeg trimmet en sugemotor.. 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Jeg aner ikke om den er skjev, kan i hvertfall ikke se noeGunnar N326 skrev:Når du først har toppen av, ville iallfall jeg satset på å gjort så grundig arbeid som mulig, det er jo tydelig at du skal gjøre mer enn bare smokke inn en ny toppakning.. Ta ut venilene, bytt ventiltettinger, sjekk slakk i ventilstyring, når du først får ut ventilene, så får du også se om det er noe sot og denslags drit i eksoskanalene. Ville ikke kalle det "overhaling av topp" dersom du ikke gjør noe annet enn å planslipe den. Er den skjev da? Personlig ville jeg bare planslipt dersom den var skjev, eller jeg mistenkte en skjevhet, eller jeg trimmet en sugemotor..

SAAB 900 Aero, 1985.
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Siden jeg også skal skifte toppakning på min 92 2,1i nå, kan det passe godt å spørre om hvordan man måler toppen for å finne skjevheter. Hvor er det erfaringsmessig toppen blir skjev? Blir hele toppen vridd eller bøyd, eller er det de smale områdene mellom sylindrene som er utsatt?
Det jeg hadde tenkt å gjøre var å legge en rett skinne på toppen og måle med føleblad om jeg finner noen åpninger her og der.? Er dette fornuftig, og evt. hvor store klaringer kan tillates?
Der er en svakhet med 2,1 liter-motorene som kan resultere i at blokka blir tært bort rundt kjølevannsgjennomgangen ved sylinder 1, så jeg er spent på hvordan det ser ut der.
Det jeg hadde tenkt å gjøre var å legge en rett skinne på toppen og måle med føleblad om jeg finner noen åpninger her og der.? Er dette fornuftig, og evt. hvor store klaringer kan tillates?
Der er en svakhet med 2,1 liter-motorene som kan resultere i at blokka blir tært bort rundt kjølevannsgjennomgangen ved sylinder 1, så jeg er spent på hvordan det ser ut der.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Noen verksteder bruker bare en rettholt for å sjekke om toppen skal slipes.
Synes det er en tvilsom metode, men det er tydligvis godt nok da
Jeg ville nok kostet på en liten planing, siden det ikke koster all verden, og hvis du ikke sliper den, og det viser seg at du må opp igjen med den, koster det mye arbeid og en ny toppakning!
Synes det er en tvilsom metode, men det er tydligvis godt nok da

Jeg ville nok kostet på en liten planing, siden det ikke koster all verden, og hvis du ikke sliper den, og det viser seg at du må opp igjen med den, koster det mye arbeid og en ny toppakning!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Jeg mener at det holder, bare pass på at rettholten faktisk er rett! Sjekk tversover, og diagonalt, skal vere plan alle veier. Hvis motoren har vært overopphetet, f.eks pga. gåen kjølevifte, manglende kjølevæske, sånne ikke helt vanlige hendelser, så er det klart, det er risiko for at toppen har blitt skjev. Dersom toppakningen ryker, og det er oppdaget i tide, så vil jeg tro toppen er helt OK, og ikke trenger plansliping.. Uansett, sjekk det, har du mistanker, slip! Men en 2,1i ville jeg slipt... sugemotorer blir litt piggere med litt økt kompresjon.Vesto skrev:Noen verksteder bruker bare en rettholt for å sjekke om toppen skal slipes.
Synes det er en tvilsom metode, men det er tydligvis godt nok da![]()
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Jeg kan herved med glede meddele at jeg har klart å modifisere verktøyet helt uten sveising. Kjemisk metall ble min redning.
Jeg gikk løs på sveisene med en dremel, løsnet "hodet" fra verktøyet og limte det på med kjemisk metall. Funket som bare det.
Jeg gikk løs på sveisene med en dremel, løsnet "hodet" fra verktøyet og limte det på med kjemisk metall. Funket som bare det.
SAAB 900 Aero, 1985.
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Enda et stpørsmål når jeg først er i gang, hvor på toppen finner man ventiltetningene?
SAAB 900 Aero, 1985.
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
tetningen ligger nede på ventilskaftet.. de ser du med en gang du plokker bort ventil fjæren! men e ting jeg lurer på! er du ikke litt ute på tynn is her? ikke for å være frekk eller noe, men hadde jeg vært i dine sko, ville jeg værtfall skaffet meg en hynes bok, eller en kompis som har overhalt en topp før. så du får alt rett.. viktig at alt kommer på samme plass som før, viktig å sjekke klaring i ventilstyringer, ventilene og setene. disse bør du jo kanskje slipe litt. eller frese. sjekk også klring på ventilene. sjekk at alle stenger fullstendig! og at inger er brent. fjern sot osv.. men artig å høre du hipper ut i dette uten den store viten:D lykke til
men kjøp deg en hynes bok, der står alt godt forklart og der får du vite alle toleransene osv 


MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Joda, haynesbok er innkjøpt for lenge siden, og følges slavisk. Problemet er at bildene er til tider veldig dårlige, eller kun av H motoren, slik at man blir stående å gjette litt. Samtidig er ikke den tekniske svensken min verdens beste heller, så det blir av og til noen tenkepauser.
Ellers er alt gjort etter boken, trykkere og ventiler er tatt ut og merket slik at de kommer ned i samme hull igjen når toppen er ferdigslipt.
Ellers er alt gjort etter boken, trykkere og ventiler er tatt ut og merket slik at de kommer ned i samme hull igjen når toppen er ferdigslipt.
SAAB 900 Aero, 1985.
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Hvis du er stødig i engelsk vil jeg anbefale Saab 900 16 Valve Official Service Manual: 1985-1993 fra Bentley. Jeg har den og finner stort sett svar på ting jeg lurer på der. Den går mer i dybden enn Haynes-bøkene, selv om også den hopper over arbeid som f. eks renovering av girkasser.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Jeg har nå lokalisert ventiltetningene, men ser at de blir holdt på plass av en klemmekontrapsjon, og det er ikke umiddelbart klart for meg hvordan jeg løsner dem... Noen tips?
SAAB 900 Aero, 1985.
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
dytt di ut fra ventilsiden, eller bruk en hake å dra dem rett opp. dette er enklest. de sitter nok litt, men ikke mere enn med litt makt så slipper de.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Du mener at de skal dyttes opp fra undersiden av toppen? Ser ikke helt hvordan det skal gjøres, jeg kommer jo ikke til dem fra undersiden. Den klammen skal heller ikke løsnes på noe vis, bare dras opp med tetningen? Har gått til innkjøp av en segerringstang som foreslått her på forumet, men de henger såpass bra at jeg ikke tør å ta skikkelig i uten at jeg vet at dette er måten å gjøre det på.doo-kie skrev:dytt di ut fra ventilsiden, eller bruk en hake å dra dem rett opp. dette er enklest. de sitter nok litt, men ikke mere enn med litt makt så slipper de.
SAAB 900 Aero, 1985.
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
er det ikke bare fjære som ligger rundt tetningen du ser?? den ligger mot ventilskaftet for å tette. Du kan også bruke en nebb tang om du kommer til og få klemt rundt tetninga.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp
Heisann. Ventiltettningene sitter ikke godt.Trazor skrev:Du mener at de skal dyttes opp fra undersiden av toppen? Ser ikke helt hvordan det skal gjøres, jeg kommer jo ikke til dem fra undersiden. Den klammen skal heller ikke løsnes på noe vis, bare dras opp med tetningen? Har gått til innkjøp av en segerringstang som foreslått her på forumet, men de henger såpass bra at jeg ikke tør å ta skikkelig i uten at jeg vet at dette er måten å gjøre det på.doo-kie skrev:dytt di ut fra ventilsiden, eller bruk en hake å dra dem rett opp. dette er enklest. de sitter nok litt, men ikke mere enn med litt makt så slipper de.
Fram med ei tang, og vri dem med og mot klokka, så skal du se at de løsner.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*