Rustbeskyttelse / Karosseri

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Rustbeskyttelse / Karosseri

Legg inn av JPS N1230 » 26 mai 2008, 00:28

Har søkt, og ja..mulig dette temaet har vært opp fler ganger. Men jeg er nå eier av en 900 98mod. Dette karosseriet er som jeg har skjønt det litt utsatt for rust. Blant annet i dører, lekkasje i bagasjerom, hjulbuer etc..

Min bil er ganske god, foruten en hjulbue som må skiftes ut etter hvert. Og ja, det er fukt i bagasjerommet.

Hovedspørsmålet mit er rett, bør disse bilene sendes til en seriøs antirust/tektylbehandling? hjelper dette? Før eller siden vil jo sikkert dører og fler hjulbuer få den stygge brunfargen.
Så jeg lurer på om det er lønnsomt, og om det egentlig hjelper med en ordentlig antirust/hulrom/tektylbehandling hos et seriøst karosseriverksted? Dette har hittil vært ganske høyt opp på min prioriteringsliste...så derfor vil jeg høre litt meninger om det før jeg bestemmer meg for om bilen skal svømme i olje eller ikke :)

Tilleggsspørsmål 1, Noen som har erfaring med fukt i bagasjerommet? kommer dette av utette pakninger rundt baklyktene? hva er trikset for å få bort fukten?
tilleggsspørsmål 2, sliter saab generelt med tett "avløpssystem" når det gjelder vann på taket osv? Min a-stolpe var en dag ganske fuktig..fikk fiksa det denne gangen enkelt..en pakning som lå iveien..men har fler bekjente som også har dette problemet! hva er trikset her?

Tips taes imot med stort smil :)

Jeg vil jo gi karosseri et lengst mulig liv..og unngå mest mulig rust..derfor: gode forslag, tips triks, hva jeg bør gjøre kommer godt med. Har tenkt å behold bilen en god stund så :D
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: Rustbeskyttelse / Karosseri

Legg inn av TurboLars N383 » 26 mai 2008, 15:46

Hadde jeg vært deg hadde jeg LETT spandert på full rustbeskyttelse i alle hulrom , samt oljebehandlet undersiden av bilen . Selv om det koster en del tusenlapper er det absolutt hvert det !! Dette burde egentlig vært gjort før bilen ble kjørt på veien når den var ny . Men de som kjøper nye biler tror jo at de ikke ruster . Grunnen til at jeg anbefaler oljebehandling under bilen er fordi jeg har både selv sett , og hørt om andre , som har opplevd at tectyl ol. understellsbeskyttelse kan over tid "spise" opp gummien under bilen . Oljen skal forresten "byttes" med noen års mellomrom .
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

cortina
Navn: Helge
Bil: 98 9-5 2,3 sedan
Sted: Horten

Legg inn av cortina » 26 mai 2008, 22:17

Jeg har på tidligere biler brukt ovatrol. Det er bl.a. fordi jeg er redd for å forsegle rust med tectyl o.l. når bilen blir noen år gammel.

På min nylig innkjøpte 98 9-5 har jeg lydisolert bl.a. bagasjeriom og reservehjulsbrønn. Der la jeg merke til rust bl.a. rundt gummiplugger. Denne rusta penslet jeg med ovatrol, og neste dag så jeg hvordan det hadde trukket gjennom og ut på utsiden.

Jeg har brukt en liten "blomstersprøyte", og jeg har brukt trykkluft og Biltemas oljesprøyte, Bruker du det sistnevnte, så kommer du godt til de fleste plasser, men vær klar over at det føyker fælt og ovatrolen herder, så du bør unngå å få det på lakk og glass etc. På min 97 Dodge Ram PU "malte" jeg hele bilen med billig matolje, før jeg blåste den med ovatrol i alle kroker, kriker og kanaler. Etterpå vasket jeg av matolja.Jeg liker å se at olja renner og trekker ut av alle åpninger, karosseriskjøter etc. Der vann kommer til, kommer Ovatrol bedre til, og penetrerer visstnok 8ggr lettere enn vann.

Jeg gir ingen garanti for hva den gjør med gummi, tectyl etc., men jeg har brukt den jevnlig på mine siste biler med godt resultat. Om det ikke stopper rusta 100%, så bremser det veldig, og du har kontroll på det i motsetning om du skulle brukt tectyl etc.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 mai 2008, 23:56

Tilleggsspørsmål 1, Noen som har erfaring med fukt i bagasjerommet? kommer dette av utette pakninger rundt baklyktene? hva er trikset for å få bort fukten?
tilleggsspørsmål 2, sliter saab generelt med tett "avløpssystem" når det gjelder vann på taket osv? Min a-stolpe var en dag ganske fuktig..fikk fiksa det denne gangen enkelt..en pakning som lå iveien..men har fler bekjente som også har dette problemet! hva er trikset her?
1. Det vanligeste er at det leker rundt baklyktene ja, jeg har tatt blå silikon på begge sider av pankningene og siden det har det vert knusk tørt i mitt bagasjerom :D Men er ikke helt sikker på hvor lurt det er med sikikon på lakken med tanke på fuktighet osv... Fins sikker bedre ting du kan ha på.

2. Tror ikke Saab sliter med det generelt :lol:

Edit:

Synd at Saaben din skulle ver så opprusta som du forteller, kan glede deg med at mitt karoseri 97mod er ganske så rustfritt :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 27 mai 2008, 07:14

JPS N1230 skrev:Tilleggsspørsmål 1, Noen som har erfaring med fukt i bagasjerommet? kommer dette av utette pakninger rundt baklyktene? hva er trikset for å få bort fukten? Tips taes imot med stort smil :)

Jeg vil jo gi karosseri et lengst mulig liv..og unngå mest mulig rust..derfor: gode forslag, tips triks, hva jeg bør gjøre kommer godt med. Har tenkt å behold bilen en god stund så :D
Tips 1: På konas NG900 var det mye fuktighet i bagasjerommet særlig bak hjulbuene. Fant ingen lekkasje, men synes alt var for "tett" slik at kondens ikke slapp ut. La inn noen tynne trelekter (ca 1 cm tykke) fra ytterveggen og inn mot brønnen, og kondensen forsvant som dugg for solen, nå er det tørt og fint.

Tips 2: Dra på en byggvareforretning etc. kjøp Jotun terasse olje 3l (klar/blank), denne er like god som owatrol og utrolig billig. Tørk ut bagasjerommet, skrap bort løs rust og mal på terasseolje i bagasjerommet særlig over rust. Dette vindundermiddelet virker, har brukt det i 5 år. Det er meget tyntflytende og trekker inn overalt og stopper rusten.
Jeg bruker dette i hjulbuer, bagasjerom, hjuloppheng etc.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 27 mai 2008, 12:45

Har en saab 900s t16 90mod.
Har også ekstremt problem med rust, spessielt i dørene. Vurderer å hel lakkere bilen selv, men det gidder jeg ikke så lenge rusten bare kommer og kommer. Har hørt om noe Turtel wax har, trur den het Rust killer ( and repairs), den stopper hvist rusten for å spre seg og lager et sort lag du kan sparkle/lakkere på.
Har ingen erfaring, men har tenkt å skaffe meg en flaske med rust killer, pusse ned eventuelt sveise, så ta et lag med rust killer, spakle. Folk sier de hjelper men er skeptisk
Ta det som de kommer!

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 28 mai 2008, 20:32

Ble tipsa om at man skulle pensle/dusje på ovatrol, og lakke over med bengalakk. Det skulle visst holde lenge.
Men hold ovatrolen vekk fra acryl lakk. (vanlig lakk på bilen). For dette reagerer med hverandre.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Legg inn av JPS N1230 » 07 jun 2008, 11:42

Takk for gode svar! Nå må dere ikke misforstå meg da, virker som dere tror bilen min er full av rust..men er en hjulbue det er snakk om her! Det blir nok oljebehandling/tektyl/hva enn man kaller det i sommer en gang..så skal jeg få tatt hjulbuen..har lyst til å ha en rustfri bil, spesielt når jeg skal ha den såppass lenge. Dermed er det verdt det som dere sier ovenfor her :D
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 07 jun 2008, 19:26

Tectyl har mange bra produkter. Hvert produkt for sitt formål. Noen produkter er for understell plate mv. og noen er for hulrom. Bruk Tectyl for der produktet er ment å brukes, og om du ikke er 100% sikker så kjøper du deg en liter olje og dusjer dette inn i de hulrommene det er ment å være. Bruk vanlig mineral motor olje som du lar stå litt i sola for å få ned viskositeten ytterliger så den er tynn og fin. Da trekker den godt innved sprekker og skjøter du ikke ser. Mineralolje regerer lite eller ikke med lakk på bilen din. så bruk det.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat

Svar