Byttemotor 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Byttemotor 9-5

Legg inn av Emefve N1214 » 04 jun 2008, 23:53

Har fått tak i en 2001 9-5 2,3t motor med 185 hk.
Vil jeg kunne bruke denne i min 2000 9-5 2,3 med 170 hk uten for mye hokus-pokus, eller er det bare å glemme, og heller lete til jeg får tak en motor med 170 hk? Hva er egentlig forskjellen på disse to motorene? Dersom det i det hele tatt går å bytte, må jeg da også bytte elektronikk og turbo etc?
-00 Saab 9-5 SE 2,3t Estate Aut
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Byttemotor 9-5

Legg inn av Tor N12 » 04 jun 2008, 23:57

Ingen problemer med å sette inn den motoren, det med effekten er bare hjernen til innsprøytninga som skiller.
Men Ingvar eller Kurt kan sikkert fortelle deg mere om det er andre ting som skiller mellom årsmodellene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Byttemotor 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jun 2008, 23:59

Det er ikke noe problem. Bytt til styreboksen og motorledningsnettet som forhåpentligvis fulgte med den nye motoren, så er du i mål. Men den nye styreboksen må programmeres inn med tech 2. Motorene er i seg selv temmelig like, men det er andre stempler og annerledes stempelkrone på den nyeste, og kompresjonsforholdet er ikke likt. Det er også annet innsug og andre dyser. Derfor skal du også bytte styreboks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Byttemotor 9-5

Legg inn av Kurt N597 » 05 jun 2008, 09:47

Siden dette er en 2,3 liter ble de største endringene gjort fra 1999 til 2000. På 2 litern ble endringene gjort fra 2000 til 2001.
Det er viktig at du har styreboksen og ledningsnettet til den nye motoren, fordi det er noen endringer.
Innsuget er forskjellig pga en annen type MAP sensor, og trykkrøret mellom intercooler og spjellhuset pga en annen type temperatursensor. Innsugrøret til turboen er også forskjellig på 2000 og 2001 modellene.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Byttemotor 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jun 2008, 19:56

Ja det er en 2,3, da er det samme komp uansett... 2,0 endret komp fra 00-01. Var det med å lese spørsmålet :oops: Men uansett så må du bytte ledningsnett og boks også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar