Har fått tak i en 2001 9-5 2,3t motor med 185 hk.
Vil jeg kunne bruke denne i min 2000 9-5 2,3 med 170 hk uten for mye hokus-pokus, eller er det bare å glemme, og heller lete til jeg får tak en motor med 170 hk? Hva er egentlig forskjellen på disse to motorene? Dersom det i det hele tatt går å bytte, må jeg da også bytte elektronikk og turbo etc?
Byttemotor 9-5
Moderator: Moderatorer
- Emefve N1214
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 45
- Registrert: 26 nov 2007, 22:25
- Medlemsnummer: N1214
- Navn: Magne
- Bil: M00 95 2,3t SE Aut
- Sted: Scania R580
Byttemotor 9-5
-00 Saab 9-5 SE 2,3t Estate Aut
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Byttemotor 9-5
Ingen problemer med å sette inn den motoren, det med effekten er bare hjernen til innsprøytninga som skiller.
Men Ingvar eller Kurt kan sikkert fortelle deg mere om det er andre ting som skiller mellom årsmodellene.
Men Ingvar eller Kurt kan sikkert fortelle deg mere om det er andre ting som skiller mellom årsmodellene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Byttemotor 9-5
Det er ikke noe problem. Bytt til styreboksen og motorledningsnettet som forhåpentligvis fulgte med den nye motoren, så er du i mål. Men den nye styreboksen må programmeres inn med tech 2. Motorene er i seg selv temmelig like, men det er andre stempler og annerledes stempelkrone på den nyeste, og kompresjonsforholdet er ikke likt. Det er også annet innsug og andre dyser. Derfor skal du også bytte styreboks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Byttemotor 9-5
Siden dette er en 2,3 liter ble de største endringene gjort fra 1999 til 2000. På 2 litern ble endringene gjort fra 2000 til 2001.
Det er viktig at du har styreboksen og ledningsnettet til den nye motoren, fordi det er noen endringer.
Innsuget er forskjellig pga en annen type MAP sensor, og trykkrøret mellom intercooler og spjellhuset pga en annen type temperatursensor. Innsugrøret til turboen er også forskjellig på 2000 og 2001 modellene.
Det er viktig at du har styreboksen og ledningsnettet til den nye motoren, fordi det er noen endringer.
Innsuget er forskjellig pga en annen type MAP sensor, og trykkrøret mellom intercooler og spjellhuset pga en annen type temperatursensor. Innsugrøret til turboen er også forskjellig på 2000 og 2001 modellene.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Byttemotor 9-5
Ja det er en 2,3, da er det samme komp uansett... 2,0 endret komp fra 00-01. Var det med å lese spørsmålet
Men uansett så må du bytte ledningsnett og boks også.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan