dysespesifikasjoner

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

dysespesifikasjoner

Legg inn av AndreasE N1216 » 15 jun 2008, 20:10

hei!
noen som har oversikt over/ kan linke til en liste med hvilke dyser som sitter i hvilke modeller!? Jeg trenger å vite hvor mye de forskjellige dysene "fløder". er spesielt dysene til 9000 -94 2,3i og 900 -84 htt jeg trenger specksa på.
stemmer det at M94 2,3i har trionic? hva er forskjellen mellom trionic og lh dyser? bare lengden?
er i forbindelse med e85 konvertering av 9000 2,3i jeg må ha koll på dette.
taknemlig for alle svar!
mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: dysespesifikasjoner

Legg inn av Haaka » 15 jun 2008, 20:20

Har ikke snøring på direkte spesifikasjoner, eller hvor det finnes..

Men 2.3ern som injection har vel neppe trionic.. enten LH eller Motronic kan jeg tenke meg... Og for konverteringen sin del, tror jeg det er lettere og billigere, og mer presist å gå på en korrekt utvalgt trykkregulator, enn dyser. Det samsvarer bedre med styresystemet ang. luftmåling før og etter forbrenning. Korreksjonsfaktorer mtp. dysetid vil ikke stemme i en CL-sekvens, dær trykkregulatoren vil ha sin funksjon under last, og endring av last.

Spekulerer litt på dette selv, men har ingen erfaringer på det enda. Men finnes plenty med eksempler på konvert type light, uten hele remappinga. Og med godt resultat virker det som :wink:

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Re: dysespesifikasjoner

Legg inn av bjarne n654 » 15 jun 2008, 21:08

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567" onclick="window.open(this.href);return false;
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: dysespesifikasjoner

Legg inn av Peter » 15 jun 2008, 21:09

Jo da, 9000 2,3i har Trionic, eneste 9000 med Motronic er v6ern ;)
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: dysespesifikasjoner

Legg inn av Edward N812 » 16 jun 2008, 11:18

ja, og selv om 2.3i har trionic, så trenger den ikke nødvendigvis ha de røde dysene. min T5.2 har blårandsdysene f.eks.

er nok ikke noe man kan kalle "trionicdyser"
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: dysespesifikasjoner

Legg inn av AndreasE N1216 » 16 jun 2008, 12:50

takk for svare allesammen! :)

Haaka: jeg er enig i at det både hadde vært lettere og montere og kanskje bedre med en BTR. men da må bensinpumpa pumpe rundt 4 bar, noe jeg helst unngår for å opprettholde dens levetid. er også bekymra for de bensinledningene som er av gummi, om trykket skulle forhøyes. på etanol.nu sitt forum er det mange som har gode erfaringer med at dysebytte fungerer bra i praksis, selv om det i teorien ikke er like heldig, som du sier.

min plan er å bytte dyser til noen som fløder ca 20 % mer for så å la trionicen ved hjelp av lambdaen få adaptere de 10 resterende prosentene for at motoren skal gå med lambda1 på e85. på faquen du linket til, Bjarne (takk), ser jeg at B234i har dysene 0280 155 002 som fløder 195 g/min. altså burde jeg hatt noen som gir 234 g/min. de svarte 0280 155 009 (234T M91-92) med sine 237 g/min er de eneste nærliggende. resten av saabs dyser er på rundt 260 (bl.a de røde, teglbrune og de grønne) noe som er 33 % mer. vil gå fint det og, men jeg håper adapteringa gjør det mulig å få kjørt på både bensin og e85 med dyser som gir ca 20 % mer enn de orginale!

peter: ser på http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=73403" onclick="window.open(this.href);return false; at 2,3i før 94 faktisk hadde lh

så dysene som ble brukt til trionic og de til lh går fysisk om hverandre?

-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: dysespesifikasjoner

Legg inn av AndreasE N1216 » 19 jun 2008, 15:15

noen som vet hvor store og900 t16 dysene er? boschnummeret er 0280150706. kan nemlig ikke finne denne i faquen på svanskeforumet....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar