hei!
noen som har oversikt over/ kan linke til en liste med hvilke dyser som sitter i hvilke modeller!? Jeg trenger å vite hvor mye de forskjellige dysene "fløder". er spesielt dysene til 9000 -94 2,3i og 900 -84 htt jeg trenger specksa på.
stemmer det at M94 2,3i har trionic? hva er forskjellen mellom trionic og lh dyser? bare lengden?
er i forbindelse med e85 konvertering av 9000 2,3i jeg må ha koll på dette.
taknemlig for alle svar!
mvh andreas
dysespesifikasjoner
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
dysespesifikasjoner
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: dysespesifikasjoner
Har ikke snøring på direkte spesifikasjoner, eller hvor det finnes..
Men 2.3ern som injection har vel neppe trionic.. enten LH eller Motronic kan jeg tenke meg... Og for konverteringen sin del, tror jeg det er lettere og billigere, og mer presist å gå på en korrekt utvalgt trykkregulator, enn dyser. Det samsvarer bedre med styresystemet ang. luftmåling før og etter forbrenning. Korreksjonsfaktorer mtp. dysetid vil ikke stemme i en CL-sekvens, dær trykkregulatoren vil ha sin funksjon under last, og endring av last.
Spekulerer litt på dette selv, men har ingen erfaringer på det enda. Men finnes plenty med eksempler på konvert type light, uten hele remappinga. Og med godt resultat virker det som
Men 2.3ern som injection har vel neppe trionic.. enten LH eller Motronic kan jeg tenke meg... Og for konverteringen sin del, tror jeg det er lettere og billigere, og mer presist å gå på en korrekt utvalgt trykkregulator, enn dyser. Det samsvarer bedre med styresystemet ang. luftmåling før og etter forbrenning. Korreksjonsfaktorer mtp. dysetid vil ikke stemme i en CL-sekvens, dær trykkregulatoren vil ha sin funksjon under last, og endring av last.
Spekulerer litt på dette selv, men har ingen erfaringer på det enda. Men finnes plenty med eksempler på konvert type light, uten hele remappinga. Og med godt resultat virker det som

- bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Re: dysespesifikasjoner
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567" onclick="window.open(this.href);return false;
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: dysespesifikasjoner
Jo da, 9000 2,3i har Trionic, eneste 9000 med Motronic er v6ern 

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: dysespesifikasjoner
ja, og selv om 2.3i har trionic, så trenger den ikke nødvendigvis ha de røde dysene. min T5.2 har blårandsdysene f.eks.
er nok ikke noe man kan kalle "trionicdyser"
er nok ikke noe man kan kalle "trionicdyser"
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Re: dysespesifikasjoner
takk for svare allesammen!
Haaka: jeg er enig i at det både hadde vært lettere og montere og kanskje bedre med en BTR. men da må bensinpumpa pumpe rundt 4 bar, noe jeg helst unngår for å opprettholde dens levetid. er også bekymra for de bensinledningene som er av gummi, om trykket skulle forhøyes. på etanol.nu sitt forum er det mange som har gode erfaringer med at dysebytte fungerer bra i praksis, selv om det i teorien ikke er like heldig, som du sier.
min plan er å bytte dyser til noen som fløder ca 20 % mer for så å la trionicen ved hjelp av lambdaen få adaptere de 10 resterende prosentene for at motoren skal gå med lambda1 på e85. på faquen du linket til, Bjarne (takk), ser jeg at B234i har dysene 0280 155 002 som fløder 195 g/min. altså burde jeg hatt noen som gir 234 g/min. de svarte 0280 155 009 (234T M91-92) med sine 237 g/min er de eneste nærliggende. resten av saabs dyser er på rundt 260 (bl.a de røde, teglbrune og de grønne) noe som er 33 % mer. vil gå fint det og, men jeg håper adapteringa gjør det mulig å få kjørt på både bensin og e85 med dyser som gir ca 20 % mer enn de orginale!
peter: ser på http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=73403" onclick="window.open(this.href);return false; at 2,3i før 94 faktisk hadde lh
så dysene som ble brukt til trionic og de til lh går fysisk om hverandre?
-andreas

Haaka: jeg er enig i at det både hadde vært lettere og montere og kanskje bedre med en BTR. men da må bensinpumpa pumpe rundt 4 bar, noe jeg helst unngår for å opprettholde dens levetid. er også bekymra for de bensinledningene som er av gummi, om trykket skulle forhøyes. på etanol.nu sitt forum er det mange som har gode erfaringer med at dysebytte fungerer bra i praksis, selv om det i teorien ikke er like heldig, som du sier.
min plan er å bytte dyser til noen som fløder ca 20 % mer for så å la trionicen ved hjelp av lambdaen få adaptere de 10 resterende prosentene for at motoren skal gå med lambda1 på e85. på faquen du linket til, Bjarne (takk), ser jeg at B234i har dysene 0280 155 002 som fløder 195 g/min. altså burde jeg hatt noen som gir 234 g/min. de svarte 0280 155 009 (234T M91-92) med sine 237 g/min er de eneste nærliggende. resten av saabs dyser er på rundt 260 (bl.a de røde, teglbrune og de grønne) noe som er 33 % mer. vil gå fint det og, men jeg håper adapteringa gjør det mulig å få kjørt på både bensin og e85 med dyser som gir ca 20 % mer enn de orginale!
peter: ser på http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=73403" onclick="window.open(this.href);return false; at 2,3i før 94 faktisk hadde lh
så dysene som ble brukt til trionic og de til lh går fysisk om hverandre?
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Re: dysespesifikasjoner
noen som vet hvor store og900 t16 dysene er? boschnummeret er 0280150706. kan nemlig ikke finne denne i faquen på svanskeforumet....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak