Clutch 9000cs 94 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Kopster
Innlegg: 28
Registrert: 17 jul 2008, 12:21

Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Kopster » 17 jul 2008, 12:46

Hei hå.

Fikk ordnet meg en liten ekstrautgift.
Var ute og kjørte og under giring sluttet clutchen å fungere.

Hadde pedalen helt nede, og plutselig koblet clutchen seg inn og pedalen ble igjen nede.

Pedalen er helt løs akkurat som om en wire har gått av, men er vel hydraulisk clutch på min bil går jeg ut ifra.?
Det rare er jo at med olje/hydraulisk clutch skulle vel pedalen egentlig være tung og treg, men den er altså helt løs og clutchen er tilkoblet.

Hva kan problemet være?
Ser for meg en dyr opplevelse hvis bilen må på verksted.

Håper noen kan svare på dette, evt kan jeg forklare mer hvis det trengs.

med hilsen:
Øystein

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2008, 12:54

Hei!

Du har nok lekkasje enten i slavesylinderen (sitter ved clutchen i girkassa) eller hovedsylinderen som clutchpedalen din er koblet til (sitter på torpedoveggen). Det første du kan gjøre, er å se om du finner lekkasje av bremsevæske noe sted, se under bilen om det ligger noe der, da er det slaven som er lekk. Det kan også være gummislangen som sitter i motorrommet som lekker. Om du ikke finner noe lekkasje, så er nok lekkasjen internt i systemet, sannsynlivis er det da hovedsylinderen. Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Kopster
Innlegg: 28
Registrert: 17 jul 2008, 12:21

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Kopster » 17 jul 2008, 13:06

Takk for svar Ingvar :D

Skal sjekke etter lekkasjer senere.
Håper man ikke trenger å røre girkassa da, [-o< ser for meg en masse arbeid, evt dyr verkstedregning...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2008, 13:11

Om du må bytte slave så må girkassa ut, da ville jeg ha bytta clutchen med det samme, så har du gjort det.

Alt annet kan demonteres og byttes/renoveres med kassa på plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Kopster
Innlegg: 28
Registrert: 17 jul 2008, 12:21

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Kopster » 17 jul 2008, 17:41

Ingvar N629 skrev:Hei!

Du har nok lekkasje enten i slavesylinderen (sitter ved clutchen i girkassa) eller hovedsylinderen som clutchpedalen din er koblet til (sitter på torpedoveggen). Det første du kan gjøre, er å se om du finner lekkasje av bremsevæske noe sted, se under bilen om det ligger noe der, da er det slaven som er lekk. Det kan også være gummislangen som sitter i motorrommet som lekker. Om du ikke finner noe lekkasje, så er nok lekkasjen internt i systemet, sannsynlivis er det da hovedsylinderen. Lykke til!

Heisann!
Har sondert litt etter lekkasjer og har funnet ut at det er slangen i motorrommet som lekker.
Spørsmålet da er om det virkelig kan lekke så mye at clutchen slutter å virke?

Og går det da an å skifte KUN slangen?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Tor N12 » 17 jul 2008, 17:42

Ja, slangen kan du skifte.. Bare å løsne den ved hovedsylinderen som sitter på clutchpedalen samt i den skjøten på toppen av girkassa.. Så må du lufte clutchen etterpå.

og ja, det er mer enn nok til at clutchen ikke virker ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Kopster
Innlegg: 28
Registrert: 17 jul 2008, 12:21

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Kopster » 17 jul 2008, 17:46

Tor N12 skrev:Ja, slangen kan du skifte.. Bare å løsne den ved hovedsylinderen som sitter på clutchpedalen samt i den skjøten på toppen av girkassa.. Så må du lufte clutchen etterpå.

og ja, det er mer enn nok til at clutchen ikke virker ;)
juhuuuu....det hørtes veldig bra ut :D
dumt spørsmål, men hvordan lufter man clutchen?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Tor N12 » 17 jul 2008, 17:52

Det enkleste er en "Luftmann" eller Bremselufter som de selger på endel bilrekvisitaforetninger, den kobler du til på toppen av bremseveskebeholderen og den andre enden til et bildekk. Så åpner du lufteskruen som sitter på slavesylinderen (under et lite sort plastdeksel på girkassa), da vil trykket fra bildekket presse igjennom bremseveske.. Dette skal du gjøre helt til det ikke kommer luft ut, kun veske.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Edward N812 » 18 jul 2008, 23:38

og man må vel fortsatt sørge for at det er så mye bremsevæske i beholderen at det ikke går under minus i alle fall? for det vil jo si at du bare drar inn ny luft ;) altså må man fylle på etterhvert som man dytter ut.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jul 2008, 10:55

Edward N812 skrev:og man må vel fortsatt sørge for at det er så mye bremsevæske i beholderen at det ikke går under minus i alle fall? for det vil jo si at du bare drar inn ny luft ;) altså må man fylle på etterhvert som man dytter ut.
Om beholderen er full før du begynner, så holder det i lange baner for clutchen. Skal man lufte bremsene på alle fire hjul i tillegg, så må man fylle underveis ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av AndreasE N1216 » 28 jul 2008, 19:41

og så er det greit å tre en gummislange på luftenippelen for å unngå søl :wink:
gjerne gjennomsiktig for å kunne inspisere når væska blir fri for luft. går også ann å høre.... slutter å "knitre"
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Kopster
Innlegg: 28
Registrert: 17 jul 2008, 12:21

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Kopster » 29 jul 2008, 21:03

Hei hå!
Takk for gode tips :D

Har fått skiftet slangen, men sliter litt med luftingen.

Luftenippelen skal sikkert ikke skrues helt av?
Var nemlig det som skjedde hos meg, fikk den på igjen (tror jeg).

Men kommer hverken væske eller luft ut der.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Paul N1176 » 29 jul 2008, 21:24

skal ikke skrues helt opp nei(bare så vidt løsnes)... har du prøvd å presse ned Clutch pedalen når du har den åpen?? da burde det komme både veske og luft ut...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Kopster
Innlegg: 28
Registrert: 17 jul 2008, 12:21

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av Kopster » 29 jul 2008, 21:44

slet litt med å få luftenippelen på igjen etter at den var løs, kanskje den ikke er satt riktig på?

Det har kommet noe væske på vifta og fremme i motorommet når jeg har brukt pedalen, tror faktisk det var når nippelen var helt borte.
regner med at væsken kommer derfra hvertfall.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Clutch 9000cs 94 mod

Legg inn av EdHunter N815 » 29 jul 2008, 23:21

Så vidt jeg husker er gjengene på luftenippelen ganske lange, så om du "tror" du har fått den på igjen syns jeg det høres litt merkelig ut. Den skal gjenge ganske løst og greit, og bør kunne skrus inn igjen med fingrene.

Som Gunter83 sier skal den bare så vidt løsnes, 1/4 omdreining eller så. Så skal du lufte til det kommer ren væske ut, gjerne med lufteverktøy slik Tor beskriver. Deretter må du umiddelbart skru den til igjen, altså FØR det slutter å renne væske.

Får du ikke væske ut er det to ting som kan ha skjedd;

-Systemet er tett, muligens av gummirester fra den gamle morkne slangen. I verste fall kan det være tett i slavesylinderen, og den må byttes.

-Slavesylinderen lekker. Sjekk etter væske som kommer ut under girkassen mens du har trykk på systemet med lufteverktøyet.

I begge tilfeller kan du ta løs igjen slangen du har byttet og sjekke om det kommer væske ut der når du har trykk på. Gjør det det er det nok fare for at girkassen må av en tur.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar