Clutch 9000cs 94 mod
Moderator: Moderatorer
Clutch 9000cs 94 mod
Hei hå.
Fikk ordnet meg en liten ekstrautgift.
Var ute og kjørte og under giring sluttet clutchen å fungere.
Hadde pedalen helt nede, og plutselig koblet clutchen seg inn og pedalen ble igjen nede.
Pedalen er helt løs akkurat som om en wire har gått av, men er vel hydraulisk clutch på min bil går jeg ut ifra.?
Det rare er jo at med olje/hydraulisk clutch skulle vel pedalen egentlig være tung og treg, men den er altså helt løs og clutchen er tilkoblet.
Hva kan problemet være?
Ser for meg en dyr opplevelse hvis bilen må på verksted.
Håper noen kan svare på dette, evt kan jeg forklare mer hvis det trengs.
med hilsen:
Øystein
Fikk ordnet meg en liten ekstrautgift.
Var ute og kjørte og under giring sluttet clutchen å fungere.
Hadde pedalen helt nede, og plutselig koblet clutchen seg inn og pedalen ble igjen nede.
Pedalen er helt løs akkurat som om en wire har gått av, men er vel hydraulisk clutch på min bil går jeg ut ifra.?
Det rare er jo at med olje/hydraulisk clutch skulle vel pedalen egentlig være tung og treg, men den er altså helt løs og clutchen er tilkoblet.
Hva kan problemet være?
Ser for meg en dyr opplevelse hvis bilen må på verksted.
Håper noen kan svare på dette, evt kan jeg forklare mer hvis det trengs.
med hilsen:
Øystein
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Hei!
Du har nok lekkasje enten i slavesylinderen (sitter ved clutchen i girkassa) eller hovedsylinderen som clutchpedalen din er koblet til (sitter på torpedoveggen). Det første du kan gjøre, er å se om du finner lekkasje av bremsevæske noe sted, se under bilen om det ligger noe der, da er det slaven som er lekk. Det kan også være gummislangen som sitter i motorrommet som lekker. Om du ikke finner noe lekkasje, så er nok lekkasjen internt i systemet, sannsynlivis er det da hovedsylinderen. Lykke til!
Du har nok lekkasje enten i slavesylinderen (sitter ved clutchen i girkassa) eller hovedsylinderen som clutchpedalen din er koblet til (sitter på torpedoveggen). Det første du kan gjøre, er å se om du finner lekkasje av bremsevæske noe sted, se under bilen om det ligger noe der, da er det slaven som er lekk. Det kan også være gummislangen som sitter i motorrommet som lekker. Om du ikke finner noe lekkasje, så er nok lekkasjen internt i systemet, sannsynlivis er det da hovedsylinderen. Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Takk for svar Ingvar
Skal sjekke etter lekkasjer senere.
Håper man ikke trenger å røre girkassa da,
ser for meg en masse arbeid, evt dyr verkstedregning...

Skal sjekke etter lekkasjer senere.
Håper man ikke trenger å røre girkassa da,

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Om du må bytte slave så må girkassa ut, da ville jeg ha bytta clutchen med det samme, så har du gjort det.
Alt annet kan demonteres og byttes/renoveres med kassa på plass.
Alt annet kan demonteres og byttes/renoveres med kassa på plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Ingvar N629 skrev:Hei!
Du har nok lekkasje enten i slavesylinderen (sitter ved clutchen i girkassa) eller hovedsylinderen som clutchpedalen din er koblet til (sitter på torpedoveggen). Det første du kan gjøre, er å se om du finner lekkasje av bremsevæske noe sted, se under bilen om det ligger noe der, da er det slaven som er lekk. Det kan også være gummislangen som sitter i motorrommet som lekker. Om du ikke finner noe lekkasje, så er nok lekkasjen internt i systemet, sannsynlivis er det da hovedsylinderen. Lykke til!
Heisann!
Har sondert litt etter lekkasjer og har funnet ut at det er slangen i motorrommet som lekker.
Spørsmålet da er om det virkelig kan lekke så mye at clutchen slutter å virke?
Og går det da an å skifte KUN slangen?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Ja, slangen kan du skifte.. Bare å løsne den ved hovedsylinderen som sitter på clutchpedalen samt i den skjøten på toppen av girkassa.. Så må du lufte clutchen etterpå.
og ja, det er mer enn nok til at clutchen ikke virker
og ja, det er mer enn nok til at clutchen ikke virker

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Clutch 9000cs 94 mod
juhuuuu....det hørtes veldig bra utTor N12 skrev:Ja, slangen kan du skifte.. Bare å løsne den ved hovedsylinderen som sitter på clutchpedalen samt i den skjøten på toppen av girkassa.. Så må du lufte clutchen etterpå.
og ja, det er mer enn nok til at clutchen ikke virker

dumt spørsmål, men hvordan lufter man clutchen?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Det enkleste er en "Luftmann" eller Bremselufter som de selger på endel bilrekvisitaforetninger, den kobler du til på toppen av bremseveskebeholderen og den andre enden til et bildekk. Så åpner du lufteskruen som sitter på slavesylinderen (under et lite sort plastdeksel på girkassa), da vil trykket fra bildekket presse igjennom bremseveske.. Dette skal du gjøre helt til det ikke kommer luft ut, kun veske.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Clutch 9000cs 94 mod
og man må vel fortsatt sørge for at det er så mye bremsevæske i beholderen at det ikke går under minus i alle fall? for det vil jo si at du bare drar inn ny luft
altså må man fylle på etterhvert som man dytter ut.

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Om beholderen er full før du begynner, så holder det i lange baner for clutchen. Skal man lufte bremsene på alle fire hjul i tillegg, så må man fylle underveis ja.Edward N812 skrev:og man må vel fortsatt sørge for at det er så mye bremsevæske i beholderen at det ikke går under minus i alle fall? for det vil jo si at du bare drar inn ny luftaltså må man fylle på etterhvert som man dytter ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Re: Clutch 9000cs 94 mod
og så er det greit å tre en gummislange på luftenippelen for å unngå søl
gjerne gjennomsiktig for å kunne inspisere når væska blir fri for luft. går også ann å høre.... slutter å "knitre"

gjerne gjennomsiktig for å kunne inspisere når væska blir fri for luft. går også ann å høre.... slutter å "knitre"
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Hei hå!
Takk for gode tips
Har fått skiftet slangen, men sliter litt med luftingen.
Luftenippelen skal sikkert ikke skrues helt av?
Var nemlig det som skjedde hos meg, fikk den på igjen (tror jeg).
Men kommer hverken væske eller luft ut der.
Takk for gode tips

Har fått skiftet slangen, men sliter litt med luftingen.
Luftenippelen skal sikkert ikke skrues helt av?
Var nemlig det som skjedde hos meg, fikk den på igjen (tror jeg).
Men kommer hverken væske eller luft ut der.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Clutch 9000cs 94 mod
skal ikke skrues helt opp nei(bare så vidt løsnes)... har du prøvd å presse ned Clutch pedalen når du har den åpen?? da burde det komme både veske og luft ut...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Clutch 9000cs 94 mod
slet litt med å få luftenippelen på igjen etter at den var løs, kanskje den ikke er satt riktig på?
Det har kommet noe væske på vifta og fremme i motorommet når jeg har brukt pedalen, tror faktisk det var når nippelen var helt borte.
regner med at væsken kommer derfra hvertfall.
Det har kommet noe væske på vifta og fremme i motorommet når jeg har brukt pedalen, tror faktisk det var når nippelen var helt borte.
regner med at væsken kommer derfra hvertfall.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Clutch 9000cs 94 mod
Så vidt jeg husker er gjengene på luftenippelen ganske lange, så om du "tror" du har fått den på igjen syns jeg det høres litt merkelig ut. Den skal gjenge ganske løst og greit, og bør kunne skrus inn igjen med fingrene.
Som Gunter83 sier skal den bare så vidt løsnes, 1/4 omdreining eller så. Så skal du lufte til det kommer ren væske ut, gjerne med lufteverktøy slik Tor beskriver. Deretter må du umiddelbart skru den til igjen, altså FØR det slutter å renne væske.
Får du ikke væske ut er det to ting som kan ha skjedd;
-Systemet er tett, muligens av gummirester fra den gamle morkne slangen. I verste fall kan det være tett i slavesylinderen, og den må byttes.
-Slavesylinderen lekker. Sjekk etter væske som kommer ut under girkassen mens du har trykk på systemet med lufteverktøyet.
I begge tilfeller kan du ta løs igjen slangen du har byttet og sjekke om det kommer væske ut der når du har trykk på. Gjør det det er det nok fare for at girkassen må av en tur.
Som Gunter83 sier skal den bare så vidt løsnes, 1/4 omdreining eller så. Så skal du lufte til det kommer ren væske ut, gjerne med lufteverktøy slik Tor beskriver. Deretter må du umiddelbart skru den til igjen, altså FØR det slutter å renne væske.
Får du ikke væske ut er det to ting som kan ha skjedd;
-Systemet er tett, muligens av gummirester fra den gamle morkne slangen. I verste fall kan det være tett i slavesylinderen, og den må byttes.
-Slavesylinderen lekker. Sjekk etter væske som kommer ut under girkassen mens du har trykk på systemet med lufteverktøyet.
I begge tilfeller kan du ta løs igjen slangen du har byttet og sjekke om det kommer væske ut der når du har trykk på. Gjør det det er det nok fare for at girkassen må av en tur.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1