Funderinger ang E-85

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: Funderinger ang E-85

Legg inn av Viking N1215 » 21 jul 2008, 15:12

Hei igjen...

En liten oppdatering.

Har värt på Saab i örebro og fått avlest/sjekka bilen med Tech 2
Det mekanikeren der kom fram til at ved avlesning av data i "real-time" med Tech 2 , så hadde bilen da mellom 15-20 % avik i forhold til den "optimale kurven" ( anntar vi her snakker om Lambda?) Bilen hadde altså -20% ifölge kurven..

Verdt å merke seg er også at da hadde ikke bilen lagret NOEN feilkoder. (feilkodene har jeg selv slettet, 2 ganger)

Forövrig:p 1181 (som nevnt tidligere)

Mekanikeren la også merke til at klemmen ifra Turbo til "innloppsrör" var fel monteret. Den var skjevt satt på??
Så får vel pröve å få fikset den..

Ringte BSR og de var MEGET imötekommende og presiserte viktigheten med å kjöre rolig de förste milene etter "drivstoffendring" Slik at bilen kunne få adaptert seg enten til ny blanding av bensin og Etanol, eller ved 100 % E-85
De ba meg også om å oppdatere PPC og evt kjöre en ny "innprogrammering av styreenheten"

Et spörsmål jeg har er:
Kan jeg sjekke manuelt tilstanden på luftmengdemåleren?
Tenker da på Volt ut etc,etc på noen av "pinnene" på luftmengdemåleren (håper dere skjönner)

Mvh
Viking
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 22 jul 2008, 10:19

Viking skrev:Hei igjen...

En liten oppdatering.

Har värt på Saab i örebro og fått avlest/sjekka bilen med Tech 2
Det mekanikeren der kom fram til at ved avlesning av data i "real-time" med Tech 2 , så hadde bilen da mellom 15-20 % avik i forhold til den "optimale kurven" ( anntar vi her snakker om Lambda?) Bilen hadde altså -20% ifölge kurven..

Verdt å merke seg er også at da hadde ikke bilen lagret NOEN feilkoder. (feilkodene har jeg selv slettet, 2 ganger)

Forövrig:p 1181 (som nevnt tidligere)

Mekanikeren la også merke til at klemmen ifra Turbo til "innloppsrör" var fel monteret. Den var skjevt satt på??
Så får vel pröve å få fikset den..

Ringte BSR og de var MEGET imötekommende og presiserte viktigheten med å kjöre rolig de förste milene etter "drivstoffendring" Slik at bilen kunne få adaptert seg enten til ny blanding av bensin og Etanol, eller ved 100 % E-85
De ba meg også om å oppdatere PPC og evt kjöre en ny "innprogrammering av styreenheten"

Et spörsmål jeg har er:
Kan jeg sjekke manuelt tilstanden på luftmengdemåleren?
Tenker da på Volt ut etc,etc på noen av "pinnene" på luftmengdemåleren (håper dere skjönner)

Mvh
Viking
Hei , godt å høre at de fant ut hva som var feilen for deg da :mrgreen: :mrgreen:

Mvh
Speedparts
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 22 jul 2008, 23:14

Tror problemet nå er fikset..

Viste seg at klemmen som fester "innlöpsrör" til turboen var skjevt påsatt samt at O-ringen som skal tette der har tatt " snarveien" gjennom min 2 mnd gamle Turbo!!! ( sata. ,H******... Etc,etc)

Så nå mistenker jeg at Impellerbladene er morsomme??

Har fått ny O-ring og satt klemmen slik jeg TROR den skal stå. ( bilen går greit på tomgang, ingen feilkoder nå, samt bilen kjörer enda på ren E-85)

Har ihvertfall fått "hvine-lyd" ifra turboen nå som jeg ikke hadde tidligere ( Mit tdo4)

Er det noen som har en tegning/bilde på närt hold av klemmen /o-ringen slik at jeg med 1000% sikkerhet kan si at alt er rett??

P.s Bsr trim hadde mao ingen ting med feilen å gjöre ( annet enn å inspirere meg til å teste i vitenskapens navn aks ved forbikjöringer) haha

MVh
Viking
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jul 2008, 23:23

Hei

Klemma skal omslutte flensen på både turbo og framrør, slik at den sitter fast i sporet på begge de to.
Bilde
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar