"Dekkene tar i"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2028
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

"Dekkene tar i"

Legg inn av Morten S. » 10 jun 2004, 08:32

Har 16" Super Aero på min '88 900 T-16 Aero.
Hadde inntil nylig 205/50-16 som subbet i skjermkanten med relativt beskjeden last. (Nokia NRV) Fikk tips om å gå opp til 55-profil - så nå står det på Pirelli P6000 205/55-16 men disse er enda værre. :cry:

Skulle jeg gått ned til 195/55-16 ? 205/55 er vel like brede - men høyere enn 205/50 ?

Noen andre med erfaringer rundt dette? Aero'en er vel også lavere enn en ordinær turbo? :oops:
"Alt" fra totakt til turbo

H

Legg inn av H » 10 jun 2004, 10:29

Har ingen erfaring med dette selv, men jeg mener at problemet ditt vil løse seg hvis du går ned på lavere profil. Tror 205/45.16 passer bilen din bedre, kanskje du må helt ned i 40 profil. Sjekk forøvrig om de 2 "stopperene" som sitter bak støtdemperene er der, disse sørger for at demperene ikke går helt i bånn.
Det er jo også en mulighet at fjærer og dempere har sett bedre dager.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 jun 2004, 10:46

Dei orginale fjørene er ikkje all verden, dei suggar nedi for eit godt ord (hadde Aero-spec. på mine fjører/demparar), skifta til Lesjöfors/Kilen fjører og Bilstein sport demparar, har ikkje subba nokon plass etter det, og har desverre køyrt med ein del vekt i bagasjeromet.
Har berre 195/60-15 dekk (Pirelli P7), men somsagt, med orginale fjører/demparar var det ikkje heilt bra.

Er då monge i klubben her som har 205/50-16 har eg inntrykk av, dei har vel nokre tips om kva config dei køyrer på fjører/demparar.
Men å gå opp i profil var vel ikkje det smartaste du kunne gjere når det subba, eg trur karen som gav det tipset var litt pussa... ;) :absolute:

På 205/50-16 angir 205 breidda i mm, 50 betyr at dekketkanten er 50% av 205mm totalt , altså 102.5mm totalt, men 51.25mm frå dekkflate til felgkant. Med 55-profil får du 112.75mm totalt, og 56.375mm frå dekkflate til felgkant. Med andre ord aukar rulleomkretsen på dekket, men dekkflata kjem også 5.12mm lengre opp i hjulbuen, mao. større sjangs for subbing i hjulbuen.

Men somsagt, eg trur eg ville ha satsa på dekka som var i 50-profil, og bytta fjører/demparar. Eg trur dei rundt 5kkr i fjører/demparar er betre anvendte pengar enn å kjøpe dei dekka i 55-profil for å få bukt på problemet.

Du kan også søke litt her på forumet, det er ikkje lenge sidan det var oppe akkurat dette med valg av dekk til 16" synes eg å huske.

Brukeravatar
paal
Innlegg: 19
Registrert: 04 apr 2004, 01:00
Sted: Kongsberg

Lesjöfors/Kilen

Legg inn av paal » 10 jun 2004, 10:58

Velger du å senke bilen har jeg Lesjöfors/Kilen fjører liggende. Selger dem for 700,-
Fjørene har vært brukt i ca 2 år og er frie for rust og skader.
Paal

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 10 jun 2004, 14:43

Har 205/55-16 bak på cabben, med Lesjöfors subber det for et godt ord, kan omtrent ikke ha en person baki engang..men nå begynner skjermbuelistene å slite seg til, så det går bedre, men skal nok gå ned til 205/45-16 neste gang...og skaffe noen nye skjermbuelister..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 jun 2004, 18:11

Rune N35 skrev:Har 205/55-16 bak på cabben, med Lesjöfors subber det for et godt ord, kan omtrent ikke ha en person baki engang..men nå begynner skjermbuelistene å slite seg til, så det går bedre, men skal nok gå ned til 205/45-16 neste gang...og skaffe noen nye skjermbuelister..
Det ligg baki hauda å demra at om en skulle ha 16" på 900 måtte en ha dei breide skjembuebistene? Mulig eg huska feil, meinar å la lest det i ei slik tilbehørsbroskyre.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 10 jun 2004, 20:00

tja, jeg har vel det som kalles for aero-breddere, de er skrudd inn i skjermen fra innsida, og her blir det skjærings! sitter igjen bare et skruehue på hver side nå..hehe..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 10 jun 2004, 20:35

kjører for øyeblikket 205/55-16 på cabben min. det subbet solid med originalfjærer selv med et minimum av last. etter å ha skiftet til stivere kortere fjærer har imidlertid dette forsvunnet. men når jeg kjøper nye dekk blir det 205/50-16. har tidligerekjørt 205/45-16 på den forrige aeroen min og synes dette var for hardt og sporete.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 10 jun 2004, 20:51

Kan det være forskjellig innpress på Cross Spoke og Aero 16" tru?
Subba nemlig ikke med originalfjærene, men nå tar det litt som er..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 11 jun 2004, 00:24

Kan det være forskjellig innpress på Cross Spoke og Aero 16" tru?
tror det er samme innpress - 27 på begge felg-typene, men er ikke helt sikker. kanskje det er dekkene som har litt ulik bredde til tross for samme offisielle mål???
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: "Dekkene tar i"

Legg inn av oddi N108 » 11 jun 2004, 01:39

Mostra skrev:Har 16" Super Aero på min '88 900 T-16 Aero.
Hadde inntil nylig 205/50-16 som subbet i skjermkanten med relativt beskjeden last. (Nokia NRV) Fikk tips om å gå opp til 55-profil - så nå står det på Pirelli P6000 205/55-16 men disse er enda værre. :cry:

Skulle jeg gått ned til 195/55-16 ? 205/55 er vel like brede - men høyere enn 205/50 ?

Noen andre med erfaringer rundt dette? Aero'en er vel også lavere enn en ordinær turbo? :oops:
jeg har 225/45/16".. funker fint det også, men subber litt med mye bagasje/folk baki i dumper. ved vanlig kjøring er ikke dette noe stort problem, men blir nok stivere/kortere fjærer på meg, og så blir det dekk..

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 jun 2004, 08:05

Hvis dere plages med at det tar borti skjermbuelistene vil den beste
løsningen være smalere dekk. Deretter lavere dekk, men det hjelper
bare hvis dekket tar oppi langt oppe i hjulbuen. Kjør derfor både lavere
og smalere dekk på klenodiene deres!

195/50x16
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 11 jun 2004, 11:07

Kjør derfor både lavere
og smalere dekk på klenodiene deres!

195/50x16
beklager - jeg har sett bilen min med 195 dekk - det ser ut som en mislykket e type. stivere fjærer og dempere er løsningen jeg går for kombinert med lavere dekk.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 jun 2004, 11:49

Forsåvidt enig med deg, jeg kjører 225/45 på mine Aero 16", men så har
jeg bil som tåler litt dekkbredde også...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 jun 2004, 13:59

Går ut fra at dere er klar over det men husk at de gamle 900'ne har "skvettlapper" under bilen. Har vært borti folk som har trodd at hjulene tok i skjermene men at det i realiteten var disse"skvettlappene" som tok i bakken etter senking.....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar