Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Rambraut N1491 » 03 aug 2008, 21:10

Hei,

er veldig nære og få kjøpt en 900 Turbo (LTT) 87 modell.

Men det er lavtrykksturbo som står i bilen, noe jeg ikke vil ha.

Er det da noe problem og få skiftet til en HTT? Er det bare og klaske på, eller er det en del annet som også må gjøres?


Mvh

Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Eirik N396 » 03 aug 2008, 21:22

Det finnes ikke LTT fra 1987. Er den bygd om til LTT (fra noe annet), eller er det turboaggregatet som er hentet fra en LTT?

Forskjeller på LTT og FTT er APC-systemet (ledningsnett med hjerne og noen andre komponenter), og IC. (har jeg glemt noe?)

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av vegard N879 » 03 aug 2008, 21:24

sikker på at det er en ltt? 900 kom vel ikke med ltt før 1990? 8)
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Rambraut N1491 » 03 aug 2008, 21:29

Ikke 100%, men ser det står 155hk i annonsen. Men mulig jeg roter litt også, for jeg ser det står ''Turbo'' i grillen og på siden av bilen. Så om det har noe med saken og gjøre :)

Edit: Ser de fleste andre OG900 har 175hk, det samme med 9000.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av vegard N879 » 03 aug 2008, 21:32

ok men da er det en turbo 8 ventiler den. de er 155hk med ic. t16 er 175 orginalt. 8)
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Rambraut N1491 » 03 aug 2008, 21:39

dj piasava skrev:ok men da er det en turbo 8 ventiler den. de er 155hk med ic. t16 er 175 orginalt. 8)
Ok, thanks! :)

Da er det HTT 8v da?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Eirik N396 » 03 aug 2008, 21:41

rambraut skrev:
dj piasava skrev:ok men da er det en turbo 8 ventiler den. de er 155hk med ic. t16 er 175 orginalt. 8)
Ok, thanks! :)

Da er det HTT 8v da?
jepp ;)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Rambraut N1491 » 03 aug 2008, 21:50

Nais!

Holder nok i massevis til førstebil uansett =)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Ingvar N629 » 03 aug 2008, 22:03

Du har misforstått litt, ser jeg. Det er ikke turboen som bestemmer om bilen er en ltt eller ei, selv om turboene ikke er like. Skulle jeg velge, ville jeg mye heller tatt mitsubishi-turboen som står i ltt'n enn garretten som står i fulltrykkeren. Mye bedre respons i mitsubishien. En LTT mangler bare APC og intercooler for å få samme toppeffekt som en original fulltrykker.

Men som de andre sier, ltt kom ikke før i 1990, da som 900S med 16 ventiler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av na_X » 03 aug 2008, 22:05

Husk at det er mekanisk injection på denne, T16 har ikke dette og er en mer habil motor. :)
Må sikkert lære seg å skru om ikke annet på T8 også ihvertfall, men blir du bitt av SAAB-bassillen så kommer det nok T16 på deg etter hvert. :mrgreen:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Ingvar N629 » 03 aug 2008, 22:10

Ja skal du ha T8, så må du like å skru og kunne litt om k-jet. Er ikke så moro om den begynner å vrange seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.

Legg inn av Rambraut N1491 » 03 aug 2008, 22:27

Okei!

takk for flere utfyllende svar. Kommer nok godt med.

Like og skru er ikke noe problem, er vel værre med erfaringen osv. Men har en kompis som kommer i fra en SAAB familie, så skal ikke være det værste og få hjelp om noe skal gå galt :)

Edit; Er nok bitt av SAAB basillen som du sier ja. Drømmen er 9-3 Viggen :) Vært i mange år ^^
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar