Ramelager

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Turbosprut
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 12 jun 2008, 10:46
Medlemsnummer: N1393
Navn: Alexander
Bil: saab 900t 94
Sted: sarpsborg

Ramelager

Legg inn av Turbosprut » 06 aug 2008, 19:01

Jeg kjøpte da et sett ramlager fra speedparts til min saab ng900 94modell.
Men.. da jeg fikk montert alle lagrene så greidet jeg ikke vri veiva rundt, den satt helt dønn fast.
noen her som har peiling på hva dte kan være?
kan veiva være skjev..?
Når jeg fikk motoren av forje eier så hadde 2 av ramelagrene gått rundt.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Rammelager

Legg inn av Haaka » 06 aug 2008, 19:30

Turbosprut skrev:Jeg kjøpte da et sett ramlager fra speedparts til min saab ng900 94modell.
Men.. da jeg fikk montert alle lagrene så greidet jeg ikke vri veiva rundt, den satt helt dønn fast.
noen her som har peiling på hva dte kan være?
kan veiva være skjev..?
Når jeg fikk motoren av forje eier så hadde 2 av ramelagrene gått rundt.
Er lagrene og veiva smurt skikkelig inn med olje, og overfallene trukket til med korrekt moment, så har du nok fått lager med feil passning... Dette bør du måle utifra de gamle lagrene..

Er det løse overfall (og ikke samlet på en lagerramme), så kan de ikke stokkes om..

Men det kan ofte være tungt å turne veiva etter en slik operasjon, men på svinghjul/reimskive skal det være mulig å dreie motoren for hånd, men skal ofte litt kraft til.. Står den helt i stein, selv med en 'latmann', er det feil :wink:

Turbosprut
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 12 jun 2008, 10:46
Medlemsnummer: N1393
Navn: Alexander
Bil: saab 900t 94
Sted: sarpsborg

Re: Ramelager

Legg inn av Turbosprut » 06 aug 2008, 19:39

alle lagrene er like, alle lageroverfallene er nummererte og står på riktig plass.... samt jeg har smurt inn alt sammen godt med olje.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ramelager

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2008, 20:50

Turbosprut skrev: alle lageroverfallene er nummererte og står på riktig plass.
...og riktig vei? :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Turbosprut
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 12 jun 2008, 10:46
Medlemsnummer: N1393
Navn: Alexander
Bil: saab 900t 94
Sted: sarpsborg

Re: Ramelager

Legg inn av Turbosprut » 06 aug 2008, 21:34

hehe ja :lol:

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Ramelager

Legg inn av Ronny_N169 » 07 aug 2008, 09:53

Er aksiallagrene montert korrekt da?. Ellers kan det være litt tungt med nye lager, men skal jo ikke sitte dønn fast. Om 2 av ramlagrene hadde gått rundt fra før så kan jo veiva være ødelagt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Ramelager

Legg inn av Kurt N597 » 07 aug 2008, 20:05

Det er viktig at aksiallagrene er riktig vei, ellers får du problemer med å dra veiva rundt.
Om 2 av ramlagrene har gått rundt med veiva så kan blokka/lageroverfallene være skadet i tillegg til veiva.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Re: Ramelager

Legg inn av kenny n277 » 12 aug 2008, 21:25

hadde samme problem på min 96 mod 9000, da måtte veiva slipes da dreide den igjen, får håpe det ikke er det for din del for det koster litt.. lykke til
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Ramelager

Legg inn av doo-kie » 12 aug 2008, 21:32

Turbosprut skrev:Jeg kjøpte da et sett ramlager fra speedparts til min saab ng900 94modell.
Men.. da jeg fikk montert alle lagrene så greidet jeg ikke vri veiva rundt, den satt helt dønn fast.
noen her som har peiling på hva dte kan være?
kan veiva være skjev..?
Når jeg fikk motoren av forje eier så hadde 2 av ramelagrene gått rundt.
Du som bor i sarpsborg har jo ett annerkjent firma som du kan prate med. Disse kan Motorbearbeiding :D
http://www.motorverksted.no/
Ligger forøvrig prisliste på sliping polering og herding av veiv der.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Svar