Ramelager
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 12 jun 2008, 10:46
- Medlemsnummer: N1393
- Navn: Alexander
- Bil: saab 900t 94
- Sted: sarpsborg
Ramelager
Jeg kjøpte da et sett ramlager fra speedparts til min saab ng900 94modell.
Men.. da jeg fikk montert alle lagrene så greidet jeg ikke vri veiva rundt, den satt helt dønn fast.
noen her som har peiling på hva dte kan være?
kan veiva være skjev..?
Når jeg fikk motoren av forje eier så hadde 2 av ramelagrene gått rundt.
Men.. da jeg fikk montert alle lagrene så greidet jeg ikke vri veiva rundt, den satt helt dønn fast.
noen her som har peiling på hva dte kan være?
kan veiva være skjev..?
Når jeg fikk motoren av forje eier så hadde 2 av ramelagrene gått rundt.
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Rammelager
Er lagrene og veiva smurt skikkelig inn med olje, og overfallene trukket til med korrekt moment, så har du nok fått lager med feil passning... Dette bør du måle utifra de gamle lagrene..Turbosprut skrev:Jeg kjøpte da et sett ramlager fra speedparts til min saab ng900 94modell.
Men.. da jeg fikk montert alle lagrene så greidet jeg ikke vri veiva rundt, den satt helt dønn fast.
noen her som har peiling på hva dte kan være?
kan veiva være skjev..?
Når jeg fikk motoren av forje eier så hadde 2 av ramelagrene gått rundt.
Er det løse overfall (og ikke samlet på en lagerramme), så kan de ikke stokkes om..
Men det kan ofte være tungt å turne veiva etter en slik operasjon, men på svinghjul/reimskive skal det være mulig å dreie motoren for hånd, men skal ofte litt kraft til.. Står den helt i stein, selv med en 'latmann', er det feil

-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 12 jun 2008, 10:46
- Medlemsnummer: N1393
- Navn: Alexander
- Bil: saab 900t 94
- Sted: sarpsborg
Re: Ramelager
alle lagrene er like, alle lageroverfallene er nummererte og står på riktig plass.... samt jeg har smurt inn alt sammen godt med olje.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ramelager
...og riktig vei?Turbosprut skrev: alle lageroverfallene er nummererte og står på riktig plass.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 12 jun 2008, 10:46
- Medlemsnummer: N1393
- Navn: Alexander
- Bil: saab 900t 94
- Sted: sarpsborg
Re: Ramelager
hehe ja 

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Ramelager
Er aksiallagrene montert korrekt da?. Ellers kan det være litt tungt med nye lager, men skal jo ikke sitte dønn fast. Om 2 av ramlagrene hadde gått rundt fra før så kan jo veiva være ødelagt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Ramelager
Det er viktig at aksiallagrene er riktig vei, ellers får du problemer med å dra veiva rundt.
Om 2 av ramlagrene har gått rundt med veiva så kan blokka/lageroverfallene være skadet i tillegg til veiva.
Om 2 av ramlagrene har gått rundt med veiva så kan blokka/lageroverfallene være skadet i tillegg til veiva.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Re: Ramelager
hadde samme problem på min 96 mod 9000, da måtte veiva slipes da dreide den igjen, får håpe det ikke er det for din del for det koster litt.. lykke til
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Ramelager
Du som bor i sarpsborg har jo ett annerkjent firma som du kan prate med. Disse kan MotorbearbeidingTurbosprut skrev:Jeg kjøpte da et sett ramlager fra speedparts til min saab ng900 94modell.
Men.. da jeg fikk montert alle lagrene så greidet jeg ikke vri veiva rundt, den satt helt dønn fast.
noen her som har peiling på hva dte kan være?
kan veiva være skjev..?
Når jeg fikk motoren av forje eier så hadde 2 av ramelagrene gått rundt.

http://www.motorverksted.no/
Ligger forøvrig prisliste på sliping polering og herding av veiv der.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie