motor min lekker ut bl? eksos i ...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bimz

motor min lekker ut blå eksos i ...

Legg inn av Bimz » 03 jun 2004, 17:27

min saab lekker ut blå eksos i olje påfyll delsel. det er 3d T16 87 modell,, hva kan dette være ??

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 03 jun 2004, 18:29

Eksos ut av oljepåfyllengen er MEGET slitte stempelringer :oops: :shock:


Eller kanskje Innsuget er koblet til eksosen :absolute: :absolute: :D :lol: :lol: :lol:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Bimz

eksos

Legg inn av Bimz » 04 jun 2004, 12:47

john n04 skrev:Eksos ut av oljepåfyllengen er MEGET slitte stempelringer :oops: :shock:


Eller kanskje Innsuget er koblet til eksosen :absolute: :absolute: :D :lol: :lol: :lol:
hmm du mener det ja ?? hehe tror jeg skal kjøpe meg en 2.3 turbo med D I tenning, direct GNIST ;=) ;) coks

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 09 jun 2004, 22:33

Eg har slitte stempelringer sjølv. Dårleg komp. på 4. syl. På 1., 2. og 3. sylinder var kompresjonen på over 150 psi(?) og på den 4. var der berre 90 psi eller noke sant. Kjem litt blårøyk ut fra oljepåfyllinga når eg opnar det, og jævligt med blårøyk ut bak spesielt på tomgang :lol: Brukar litt olje ja :)

Men det eg lurer på er kva som skjer til slutt? Kjem motoren til å skjere seg? Og kor lenge kan det gå evt. før det skjer noko?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 10 jun 2004, 16:04

Motoren kommer ikke til å skjære seg. Den kan komme til å stoppe fordi sylinderen blir full av olje og tennpluggene blir for våte og bensinen ikke tenner. Ingen "alvorlige" ting kan skje. bilen mister effekt så du bør nok ta en overhaling.
lawicel CanUsb, og Tech2!

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 10 jun 2004, 18:00

john n04 skrev:Motoren kommer ikke til å skjære seg. Den kan komme til å stoppe fordi sylinderen blir full av olje og tennpluggene blir for våte og bensinen ikke tenner. Ingen "alvorlige" ting kan skje. bilen mister effekt så du bør nok ta en overhaling.
Kjem motoren til å stoppe når det berre er nr. 4 som har dårlege stempelringar ? Pluggen på nr. 4 ser ikkje noke særleg våte ut, og er ganske lik dei andre.

Eg har akkurat kjøpt bilen og skal i militæret i August, so eg har tenkt å berre kjøre med det fram til då, og overhale motoren når eg kjem frå militæret.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 11 jun 2004, 19:16

Ikkeno' problem :D Den kommer bare til å ryke noe sykt. ikke stoppe.
lawicel CanUsb, og Tech2!

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 12 jun 2004, 01:12

Hehe! Ryker gjer den!! Hatar å stå i kryss å vente for då må eg lukke alle vindu å skru AC'en på resirk. :D :D Men det er i hovudsak på varm motor den ryker mest.. Kan det ha nokon forskjell å bytte til olje med lavare (?) viskositet ved varm motor? F.eks 10W30?? Slik at oljen ikkje blir so tynn når den e varm? Eller er gåen stempelringar so stort "glis" at det ikkje har noken funksjon der? Kan godt vere at ventiltetningane er gåen i tillegg også...

Ellers må eg berre passe på å peile olje :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 12 jun 2004, 13:04

Ikke no problem å skifte til tykkere olje. Bare vær obs på å varme motoren ordentlig før du slipper bly på høyrefoten.... :lol:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jun 2004, 15:49

Berre det ikkje vert slik som ein av onkelane mine sin Ascona, der fyllte han olje, og peila bensin... :oops:

Svar