Chip 900.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Chip 900.

Legg inn av stianj » 29 aug 2008, 20:10

Fikk chippen ifra speedparts i dag, steg 1 til en 1995 900s Turbo.
Fikk satt den inn og skulle prøve, så gikk den akkurat som originalt omtrent.
Merket ikke noe til de ekstra 40 hestene : \
Ser ut som om turboen ikke lader nok, men hvorfor ? Forslag ?
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Chip 900.

Legg inn av Gunnar N326 » 29 aug 2008, 20:26

Mangler magnetventil? 150hk originalt?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Chip 900.

Legg inn av stianj » 29 aug 2008, 20:26

185hk originalt
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Chip 900.

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2008, 20:31

Mål hvor mye den lader, med en gradert måler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Chip 900.

Legg inn av stianj » 29 aug 2008, 20:34

Eneste jeg vet, er at originalt, så gikk den målern på instrumentpanelet opp til midt i mellom det gule og røde feltet, nå er den ikke midt på det gule engang, men draget er det samme som før.. : p
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Chip 900.

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2008, 20:41

Da er jo ikke draget det samme som før... bilen går nok på grunnladetrykk nå. Har du fått tilsendt ny styreboks? Kan kanskje være gåent drivsteg i den...

Ellers kan du sjekke:

Sikringa til magnetventilen (står vel APC på den også på biler med trionic)

Mål motstanden mellom pinne 1 og 2 og mellom pinne 2 og 3 på magnetventilen. Skal være 3 ohm +/-1 ohm. Avviker verdiene er magnetventilen gåen. Mål da opp styreboksen før du bytter ventil, ellers kan du ta livet av neste ventil også.

Sjekk at alle vakuumslanger er på plass og hele.

Begynn der, er vel de mest vanlige årsakene til grunnladetrykk, om du ikke har skrudd/montert/kommet borti noe annet da du bytta styreboks. Tennplugger kan det vel også være greit å bytte. Du skal ha NGK BCPR7ES-11.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Chip 900.

Legg inn av stianj » 29 aug 2008, 20:46

okey, takker så mye for svar! : )
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Chip 900.

Legg inn av stianj » 30 aug 2008, 17:38

Ingen her som har satt inn chip, også skrudd opp trykket manuelt etterpå?
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Chip 900.

Legg inn av Bent N208 » 30 aug 2008, 17:54

Hallo.

Begynn å sjekke i denne rekkefølge

Plugger " anbefalt NGK BCPR7ES-11 kan også bruke NGK BCPR6ES-11
Alt av 4 mm vacumslanger " sjekk også slanger inn-ut Intercoler "
Avlastventil, kan være defekt " sjekk denne "
DI kasset " har egentlig liten tro på den men,,, kan jo sjekkes ut
Magnetventil, er det originalventilen som sitter i bilen kan den ha vært defekt lenge dvs du har da hatt kun 154 hk eller noe i den duren :roll:

Hvis styreenheten du har fått ikke gir motorlampe er den nok i orden. Sjekk ut alt over først, så finner du nok feilen :mrgreen:

Skulle du ikke finne ut av det kan du jo altids komme ned til oss :wink:

Mvh
Bent :roll:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Chip 900.

Legg inn av Eirik N396 » 30 aug 2008, 18:01

stianj skrev:Ingen her som har satt inn chip, også skrudd opp trykket manuelt etterpå?
Jeg har vanskelig for å tro at jeg forstod deg riktig nå, men mener du å justere opp GLT på WG-staget? :shock: Dette blir galt, da bilen har et eget system for regulering av ladetrykk.

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Chip 900.

Legg inn av stianj » 30 aug 2008, 18:06

Jeg har ikke peiling. Men dem sa at hjernen skulle justere trykket selv ja, men det hjelper jo lite, når det virker som trykket heller har gått andre veien : o
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Chip 900.

Legg inn av stianj » 30 aug 2008, 18:23

Ser nå at APC sikringen har gått, satte inn en ny, vridde om tenninga, så gikk den å... huff
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Chip 900.

Legg inn av stianj » 30 aug 2008, 18:30

Takker for alle svar :)
Og jeg kan rimelig lite om bil, men grunnen til at den tar sikringene kan være ?
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Chip 900.

Legg inn av Tor N12 » 30 aug 2008, 18:33

Om den sikringen ryker så tyder det jo på defekt magetventil.
Gjør som Ingvar sa lenger oppe og mål motstanden i den.

Om du ikke har multimeter så kan du koble av kontakten på magnetventilen og sette inn ny sikring og se om den ryker da.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Chip 900.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2008, 18:42

Bent N208 skrev: Hvis styreenheten du har fått ikke gir motorlampe er den nok i orden. Sjekk ut alt over først, så finner du nok feilen :mrgreen:
Det er feil. Drivsteget i styreenheten må måles opp med ohmmeter, det kan ikke leses ut fra feilkoder eller varsellampe. En annen måte å anta defekt drivsteg på, er om MV og ledningsnettet til denne er målt opp og funnet i orden, så kan man trigge ventilen med Tech2 eller ISAT og se om den fungerer da. Hvis ikke så er nok drivsteget gåent.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar