Chip 900.
Moderator: Moderatorer
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Chip 900.
Fikk chippen ifra speedparts i dag, steg 1 til en 1995 900s Turbo.
Fikk satt den inn og skulle prøve, så gikk den akkurat som originalt omtrent.
Merket ikke noe til de ekstra 40 hestene : \
Ser ut som om turboen ikke lader nok, men hvorfor ? Forslag ?
Fikk satt den inn og skulle prøve, så gikk den akkurat som originalt omtrent.
Merket ikke noe til de ekstra 40 hestene : \
Ser ut som om turboen ikke lader nok, men hvorfor ? Forslag ?
2009 9-3 Aero XWD
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Chip 900.
Mangler magnetventil? 150hk originalt?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Chip 900.
Mål hvor mye den lader, med en gradert måler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Chip 900.
Eneste jeg vet, er at originalt, så gikk den målern på instrumentpanelet opp til midt i mellom det gule og røde feltet, nå er den ikke midt på det gule engang, men draget er det samme som før.. : p
2009 9-3 Aero XWD
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Chip 900.
Da er jo ikke draget det samme som før... bilen går nok på grunnladetrykk nå. Har du fått tilsendt ny styreboks? Kan kanskje være gåent drivsteg i den...
Ellers kan du sjekke:
Sikringa til magnetventilen (står vel APC på den også på biler med trionic)
Mål motstanden mellom pinne 1 og 2 og mellom pinne 2 og 3 på magnetventilen. Skal være 3 ohm +/-1 ohm. Avviker verdiene er magnetventilen gåen. Mål da opp styreboksen før du bytter ventil, ellers kan du ta livet av neste ventil også.
Sjekk at alle vakuumslanger er på plass og hele.
Begynn der, er vel de mest vanlige årsakene til grunnladetrykk, om du ikke har skrudd/montert/kommet borti noe annet da du bytta styreboks. Tennplugger kan det vel også være greit å bytte. Du skal ha NGK BCPR7ES-11.
Ellers kan du sjekke:
Sikringa til magnetventilen (står vel APC på den også på biler med trionic)
Mål motstanden mellom pinne 1 og 2 og mellom pinne 2 og 3 på magnetventilen. Skal være 3 ohm +/-1 ohm. Avviker verdiene er magnetventilen gåen. Mål da opp styreboksen før du bytter ventil, ellers kan du ta livet av neste ventil også.
Sjekk at alle vakuumslanger er på plass og hele.
Begynn der, er vel de mest vanlige årsakene til grunnladetrykk, om du ikke har skrudd/montert/kommet borti noe annet da du bytta styreboks. Tennplugger kan det vel også være greit å bytte. Du skal ha NGK BCPR7ES-11.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Chip 900.
Ingen her som har satt inn chip, også skrudd opp trykket manuelt etterpå?
2009 9-3 Aero XWD
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Re: Chip 900.
Hallo.
Begynn å sjekke i denne rekkefølge
Plugger " anbefalt NGK BCPR7ES-11 kan også bruke NGK BCPR6ES-11
Alt av 4 mm vacumslanger " sjekk også slanger inn-ut Intercoler "
Avlastventil, kan være defekt " sjekk denne "
DI kasset " har egentlig liten tro på den men,,, kan jo sjekkes ut
Magnetventil, er det originalventilen som sitter i bilen kan den ha vært defekt lenge dvs du har da hatt kun 154 hk eller noe i den duren
Hvis styreenheten du har fått ikke gir motorlampe er den nok i orden. Sjekk ut alt over først, så finner du nok feilen
Skulle du ikke finne ut av det kan du jo altids komme ned til oss
Mvh
Bent
Begynn å sjekke i denne rekkefølge
Plugger " anbefalt NGK BCPR7ES-11 kan også bruke NGK BCPR6ES-11
Alt av 4 mm vacumslanger " sjekk også slanger inn-ut Intercoler "
Avlastventil, kan være defekt " sjekk denne "
DI kasset " har egentlig liten tro på den men,,, kan jo sjekkes ut
Magnetventil, er det originalventilen som sitter i bilen kan den ha vært defekt lenge dvs du har da hatt kun 154 hk eller noe i den duren

Hvis styreenheten du har fått ikke gir motorlampe er den nok i orden. Sjekk ut alt over først, så finner du nok feilen

Skulle du ikke finne ut av det kan du jo altids komme ned til oss

Mvh
Bent

Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Chip 900.
Jeg har vanskelig for å tro at jeg forstod deg riktig nå, men mener du å justere opp GLT på WG-staget?stianj skrev:Ingen her som har satt inn chip, også skrudd opp trykket manuelt etterpå?

- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Chip 900.
Jeg har ikke peiling. Men dem sa at hjernen skulle justere trykket selv ja, men det hjelper jo lite, når det virker som trykket heller har gått andre veien : o
2009 9-3 Aero XWD
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Chip 900.
Ser nå at APC sikringen har gått, satte inn en ny, vridde om tenninga, så gikk den å... huff
2009 9-3 Aero XWD
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Chip 900.
Takker for alle svar 
Og jeg kan rimelig lite om bil, men grunnen til at den tar sikringene kan være ?

Og jeg kan rimelig lite om bil, men grunnen til at den tar sikringene kan være ?
2009 9-3 Aero XWD
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Chip 900.
Om den sikringen ryker så tyder det jo på defekt magetventil.
Gjør som Ingvar sa lenger oppe og mål motstanden i den.
Om du ikke har multimeter så kan du koble av kontakten på magnetventilen og sette inn ny sikring og se om den ryker da.
Gjør som Ingvar sa lenger oppe og mål motstanden i den.
Om du ikke har multimeter så kan du koble av kontakten på magnetventilen og sette inn ny sikring og se om den ryker da.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Chip 900.
Det er feil. Drivsteget i styreenheten må måles opp med ohmmeter, det kan ikke leses ut fra feilkoder eller varsellampe. En annen måte å anta defekt drivsteg på, er om MV og ledningsnettet til denne er målt opp og funnet i orden, så kan man trigge ventilen med Tech2 eller ISAT og se om den fungerer da. Hvis ikke så er nok drivsteget gåent.Bent N208 skrev: Hvis styreenheten du har fått ikke gir motorlampe er den nok i orden. Sjekk ut alt over først, så finner du nok feilen![]()
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan