Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 15 sep 2008, 14:35
Edward N812 skrev:Paradigm N558 skrev:Tja, det var det vi oppdaget på K_Duck sin bil og, når vi byttet til open air. "OI! Turboshatter... så flott"
Så kjøpte vi ny, orginal dumpventil, og da var den borte.
Dvs. på orginalt luftfilter hører man dørligere om dumpen er ødelagt.
Så jeg anbefaler at du stikker å kjøper deg ny dump

for å kunne støtte opp om det du nå sier, bør du også være av den mening at all luft på vei mot innsuget, blir sluppet gjennom AV'en uansett trykk.
-og sånn er det ikke.. til og med originale AV'er åpner mer eller mindre ved et visst trykk. denne kvitrelyden er nok ikke "all that bad" som mange skal ha det til. jeg er fortsatt fast bestemt på at AV'en min var i orden da jeg bytta til open air uten å bytte den ut

Vel.. nei, jeg er ikke av den formening.
Og du har rett, slik er det ikke.
Og ja, om du fortsatt har kvittring, kjøp ny dump, eller tilpass den du har kjøpte. Den resirkulerbare fra Speedparts, stor blå sak, er alt for stram fra fabrikk.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 15 sep 2008, 16:01
Edward har rett, litt shatter vil det alltid være. Jeg har dønn ny orginal resirkventil, men om jeg kjører med åpent vindu i tunnel eller lignende kan jeg tydelig høre det. Hører aldri noe utendørs og/eller med lukkede vinduer, så det er ikke rare lyden, men den er der så absolutt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 15 sep 2008, 18:49
Paradigm N558 skrev:Og ja, om du fortsatt har kvittring, kjøp ny dump, eller tilpass den du har kjøpte. Den resirkulerbare fra Speedparts, stor blå sak, er alt for stram fra fabrikk.
Kan du utdype det med AV fra Speedparts? Har en slik en skjønner du..
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 15 sep 2008, 20:00
Den er veldig bra fa fabrikk den:P Har personlig erfaring med denne. =)
//Johan
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 15 sep 2008, 21:16
Paradigm N558 skrev:Edward N812 skrev:Paradigm N558 skrev:Tja, det var det vi oppdaget på K_Duck sin bil og, når vi byttet til open air. "OI! Turboshatter... så flott"
Så kjøpte vi ny, orginal dumpventil, og da var den borte.
Dvs. på orginalt luftfilter hører man dørligere om dumpen er ødelagt.
Så jeg anbefaler at du stikker å kjøper deg ny dump

for å kunne støtte opp om det du nå sier, bør du også være av den mening at all luft på vei mot innsuget, blir sluppet gjennom AV'en uansett trykk.
-og sånn er det ikke.. til og med originale AV'er åpner mer eller mindre ved et visst trykk. denne kvitrelyden er nok ikke "all that bad" som mange skal ha det til. jeg er fortsatt fast bestemt på at AV'en min var i orden da jeg bytta til open air uten å bytte den ut

Vel.. nei, jeg er ikke av den formening.
Og du har rett, slik er det ikke.
Og ja, om du fortsatt har kvittring, kjøp ny dump, eller tilpass den du har kjøpte. Den resirkulerbare fra Speedparts, stor blå sak, er alt for stram fra fabrikk.
kjører med åpen AV fra speedparts, sier FOFF ved høyt tryk, og kvitrer ved lavt

akurat som alle andre AV'er

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
JPS N1230
- 0.7 bar

- Innlegg: 149
- Registrert: 30 des 2007, 21:38
- Medlemsnummer: N1230
- Navn: Jon Petter Salberg
- Bil: 900 98't-talladega
- Sted: Stjørdal
Legg inn
av JPS N1230 » 15 sep 2008, 21:36
Denne kvitrelyden vil man jo få litt av, når turbotrykket ikke er høyt nok til at enten en original, eller uoriginal "dumpventil" greier å spytte ut alt av trykk/luft. Helt normalt, hadde det selv når jeg kjørte med original dumpventil. Hvis ventilen skal hive ut all lufta på lavt turtall, vil det si at den vil åpne for tidlig på høye turtall da trykket er høyere, som gjengir seg i å være en åpning / en åpning der trykket går ut, som fører til at trykket ikke holdes oppe. Så en skal kunne gi på litt å ha turtall før en ventil slipper all luft uten å få kvitrelyd, mener jeg da. Synes det er ganske logisk egentlig

Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 15 sep 2008, 22:11
Blir jo egentlig riktig det. Kan også legge til at eneste ventil typen som jobber likt uansett trykk er slik som jeg kjører med som trekker ventilen inn med vakumet.
//J
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 15 sep 2008, 22:39
Johan N828 skrev:Blir jo egentlig riktig det. Kan også legge til at eneste ventil typen som jobber likt uansett trykk er slik som jeg kjører med som trekker ventilen inn med vakumet.
//J
Hvilken avlastningsventil er det?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei