Registerkjedespørsmål, T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av EdHunter N815 » 29 sep 2008, 15:55

Poenget med merkene på kjeden er jo at du skal få riktig antall ledd mellom de forskjellige drevene. Ikke særlig stor suksess om det er ett ledd for mye mellom kamdrevene, da vil kammene komme ut av posisjon når kjeden strammes.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av heinrich » 29 sep 2008, 16:21

Det jeg var redd for.. Jaja, av med topp, oljepumpe og dekselet da, for best resultat? ;D
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av Ingvar N629 » 29 sep 2008, 18:08

Toppen lar du som sagt sitte, men registerdekselet kan du jo ta av, det er ikke mye jobb.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av heinrich » 29 sep 2008, 20:59

Jättebra! Da blir det lett og fint, takk for hjelpen allesammen!
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av heinrich » 21 des 2008, 21:13

Hei igjen! Må man av med girkasse eller topp for å få av registerdrkselet? Det kommer ikke av, og vi har tatt av alt fra reinhjul til vannpumpe.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av Skaten N671 » 21 des 2008, 21:35

2 skruer frå undersida som er skrudd gjennom bunnpanna og opp i reg.deksel?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av heinrich » 21 des 2008, 22:38

De må isåfall gå igjennom hele kassa? Det stikker jo en bolt opp igjennom dekselet fra kassa, og den må jo vekk for å få løs hele greia..
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av Skaten N671 » 21 des 2008, 23:34

Beklager. Trudde det var snakk om 9000 her, men det var jo 900 :wink:
Kan kikke på min i morgon, og sjå, evt ta eit par bilder
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av Ingvar N629 » 21 des 2008, 23:37

Mener å huske det sitter en tapp på kassa som går opp i registerdekselet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av heinrich » 21 des 2008, 23:50

Riktig! Så kassa må av?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av Skaten N671 » 21 des 2008, 23:52

I følge verkstedhandboka skal det stå ei vanleg skrue, og ein pin-bolt som held motor/girkasse i saman på den sida registerdekselet sit. Dei må jo då vera festa i reg.deksel
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av Kurt N597 » 22 des 2008, 00:26

Det er da bare tull å lage mer arbeid enn nødvendig.
Så lenge tenningsmerkene og kammerkene stemmer overens så er alt rett.
Jeg ville montert kamdrevene så nøyaktig som mulig, montert strammeren, dratt rundt et par ganger og så sjekket merkene.
Hvis kammerkene er innenfor +/- 1mm når tenningsmerkene er overens så er kjedet rett.
Er det mer avvik på en eller begge kammene ville jeg demontert strammeren og kamdrevet, flyttet et hakk og så prøvd en gang til.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av heinrich » 22 des 2008, 00:47

Det er der problemet er.. Ingenting virker å stå rett, og jeg har både topp og girkasse montert. Hadde håpet å slippe å måtte ta av noe av det, egentlig, hvis mulig. Kjedet står på nå, men de gule merkene treffer ikke merkene på kammene, og de er vendt "feil vei", hvis det skulle hatt noe å si (det er ikke jeg som har lagt det sånn).
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Registerkjedespørsmål, T16

Legg inn av Kurt N597 » 22 des 2008, 15:25

De gule merkene på kjedet trenger du ikke bry deg om i det hele tatt. De er en hjelp til montering når registerdekslet er av og du ikke ser tenningsmerket.
Tenningsmerket er mellom reimskiva og registerdekslet. Kammerkene er mellom kammene og toppen.
Så lenge disse stemmer så er alt rett.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Svar