Registerkjedespørsmål, T16
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Poenget med merkene på kjeden er jo at du skal få riktig antall ledd mellom de forskjellige drevene. Ikke særlig stor suksess om det er ett ledd for mye mellom kamdrevene, da vil kammene komme ut av posisjon når kjeden strammes.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Det jeg var redd for.. Jaja, av med topp, oljepumpe og dekselet da, for best resultat? ;D
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Toppen lar du som sagt sitte, men registerdekselet kan du jo ta av, det er ikke mye jobb.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Jättebra! Da blir det lett og fint, takk for hjelpen allesammen!
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Hei igjen! Må man av med girkasse eller topp for å få av registerdrkselet? Det kommer ikke av, og vi har tatt av alt fra reinhjul til vannpumpe.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Registerkjedespørsmål, T16
2 skruer frå undersida som er skrudd gjennom bunnpanna og opp i reg.deksel?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
Re: Registerkjedespørsmål, T16
De må isåfall gå igjennom hele kassa? Det stikker jo en bolt opp igjennom dekselet fra kassa, og den må jo vekk for å få løs hele greia..
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Beklager. Trudde det var snakk om 9000 her, men det var jo 900
Kan kikke på min i morgon, og sjå, evt ta eit par bilder

Kan kikke på min i morgon, og sjå, evt ta eit par bilder
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Mener å huske det sitter en tapp på kassa som går opp i registerdekselet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Registerkjedespørsmål, T16
I følge verkstedhandboka skal det stå ei vanleg skrue, og ein pin-bolt som held motor/girkasse i saman på den sida registerdekselet sit. Dei må jo då vera festa i reg.deksel
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Det er da bare tull å lage mer arbeid enn nødvendig.
Så lenge tenningsmerkene og kammerkene stemmer overens så er alt rett.
Jeg ville montert kamdrevene så nøyaktig som mulig, montert strammeren, dratt rundt et par ganger og så sjekket merkene.
Hvis kammerkene er innenfor +/- 1mm når tenningsmerkene er overens så er kjedet rett.
Er det mer avvik på en eller begge kammene ville jeg demontert strammeren og kamdrevet, flyttet et hakk og så prøvd en gang til.
Så lenge tenningsmerkene og kammerkene stemmer overens så er alt rett.
Jeg ville montert kamdrevene så nøyaktig som mulig, montert strammeren, dratt rundt et par ganger og så sjekket merkene.
Hvis kammerkene er innenfor +/- 1mm når tenningsmerkene er overens så er kjedet rett.
Er det mer avvik på en eller begge kammene ville jeg demontert strammeren og kamdrevet, flyttet et hakk og så prøvd en gang til.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Det er der problemet er.. Ingenting virker å stå rett, og jeg har både topp og girkasse montert. Hadde håpet å slippe å måtte ta av noe av det, egentlig, hvis mulig. Kjedet står på nå, men de gule merkene treffer ikke merkene på kammene, og de er vendt "feil vei", hvis det skulle hatt noe å si (det er ikke jeg som har lagt det sånn).
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: Registerkjedespørsmål, T16
De gule merkene på kjedet trenger du ikke bry deg om i det hele tatt. De er en hjelp til montering når registerdekslet er av og du ikke ser tenningsmerket.
Tenningsmerket er mellom reimskiva og registerdekslet. Kammerkene er mellom kammene og toppen.
Så lenge disse stemmer så er alt rett.
Tenningsmerket er mellom reimskiva og registerdekslet. Kammerkene er mellom kammene og toppen.
Så lenge disse stemmer så er alt rett.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate