et plagsomt problem!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

et plagsomt problem!

Legg inn av reggestad vettu » 01 okt 2008, 18:44

heisann har et problem som kommer noen ganger. det som skjer er at når jeg lader maks så slipper dumpen ut luft. er litt køddent å forklare men blir i alle fall slik: pssj pssj pssj pssj etter som hvor lenge jeg gidder ha gassen i bånn.
Synes dette var litt leit å forklare men må nesten bare spørre litt hvis noen kan tru hva det er hehe
takker for alle svar

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Gandulf N1535 » 01 okt 2008, 19:12

Ikke at jeg har kompetanse til å svare på hva problemet er, men å oppgi litt mer fakta ang. bilen er ikke så dumt.. Hvilken bil, årsmodell, motor, evt. trim, har du satt på åpen dump osv. Da blir det litt lettere for oss her inne å svare deg :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Eirik N396 » 01 okt 2008, 19:17

La oss starte med det viktigste, hvilken bil er det snakk om? Type, årsmodell, motor ;)

EDIT: Jeg skriver visst innmari tregt :shock:

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av reggestad vettu » 01 okt 2008, 19:21

ja pokker hehe det glemte jeg jo helt bort da
saab 9000 2.3 ltt benket til 260hk for et par år siden så veit egentlig ikke hva som er gjort med den 1996mod forresten
men er åpen dump. (original som det er filter på)

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av rolfi » 01 okt 2008, 20:33

orginal "dump" med filter? :wierdface:
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av haarstad » 01 okt 2008, 20:46

Rolfi skrev:orginal "dump" med filter? :wierdface:
Bilde :wink:
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av reggestad vettu » 01 okt 2008, 20:50

stemmer stemmer. dem selger filter og plugg til resirk de fleste steder har jeg sett

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Edward N812 » 01 okt 2008, 21:26

du snakker nok bare om en kvitrelyd, eller turboshatter, som kommer når du har bygd opp litt ladetrykk, men ikke tilstrekkelig nok til at dumpventilen åpner for å slippe det ut. den vedvarer jo langsommere du slipper gassen. søk på begge forslagene, så får du opp en del info.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av reggestad vettu » 01 okt 2008, 21:32

nei nei denne lyden kommer under pådrag. akkurat som motorn kutter annenhvert sekund mens jeg holder fullgass. og hver gang den kutter så blåser det luft ut av dumpen. er bare noen ganger det er sånn men utrolig plagsomt egentlig

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av EdHunter N815 » 01 okt 2008, 21:52

reggestad vettu skrev:nei nei denne lyden kommer under pådrag. akkurat som motorn kutter annenhvert sekund mens jeg holder fullgass. og hver gang den kutter så blåser det luft ut av dumpen. er bare noen ganger det er sånn men utrolig plagsomt egentlig
Det er jo noe helt annet enn det problemet du beskriver først, du har jo utelatt å si noe om det som sannsynligvis er galt med bilen, nemlig at motoren kutter ved fullt ladetrykk. Når motoren kutter slipper dumpen ut trykk, det er jo akkurat det den skal gjøre. Dumpen vet jo ikke forskjell på at du slipper gassen og at motorkraften kuttes av noe annet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Gunnar N326 » 01 okt 2008, 22:33

Om EdHunter har rett, er vi over på et konkret problem: Hva kan være årsaken til at ladetrykket stiger til sånne høyder at motoren kutter? Skjer også på min forrige bil, en `96 mod 9000, 2.3t, med trimboks (steg1). Er det feil i magnetventil, WG-klokka, eller tennkassetten, som er mest sannsynlig? :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Gandulf N1535 » 01 okt 2008, 22:52

Noe lignende skjer også på min bil ('86 9000 T16). Lader opp til nesten 1.3, før det blir et lite "poff" og den detter ned på rett under 1.0 bar. Hender den så fortsetter å stige for så å dette ned igjen. Hva skyldes dette?

Er heller ikke bestandig turboen greier å lade det den skal; ganske ofte (kanskje 30% av gangene) lader den kun 0.7 ca, og nekter å stige noe mer :|

Noen formening om dette?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Gunnar N326 » 01 okt 2008, 22:56

På eksbilen min går ladetrykket helt til 1,5bar! :shock: Drar som bare fy mens trykket stiger fort, så... kutt.. effekten forsvinner.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 okt 2008, 22:59

Hvis du har booscontroller på bilen og litt slakk fjær i wastegaten så kan det være problemet ditt.

Har vært ute titt og ofte med en 240 som har boostcontroller, ladder raskt opp til 1.3-4 bar før den faller til et stabilt trykk på 1.15bar.
Grunnen er litt for slakk fjær i wastegaten.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: et plagsomt problem!

Legg inn av Gandulf N1535 » 01 okt 2008, 23:11

Slakk fjær i WG ja.. :-k Er dette noe som er byttbart og er det mulig å få tak i ny?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Svar