et plagsomt problem!
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
et plagsomt problem!
heisann har et problem som kommer noen ganger. det som skjer er at når jeg lader maks så slipper dumpen ut luft. er litt køddent å forklare men blir i alle fall slik: pssj pssj pssj pssj etter som hvor lenge jeg gidder ha gassen i bånn.
Synes dette var litt leit å forklare men må nesten bare spørre litt hvis noen kan tru hva det er hehe
takker for alle svar
Synes dette var litt leit å forklare men må nesten bare spørre litt hvis noen kan tru hva det er hehe
takker for alle svar
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: et plagsomt problem!
Ikke at jeg har kompetanse til å svare på hva problemet er, men å oppgi litt mer fakta ang. bilen er ikke så dumt.. Hvilken bil, årsmodell, motor, evt. trim, har du satt på åpen dump osv. Da blir det litt lettere for oss her inne å svare deg 

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: et plagsomt problem!
La oss starte med det viktigste, hvilken bil er det snakk om? Type, årsmodell, motor 
EDIT: Jeg skriver visst innmari tregt

EDIT: Jeg skriver visst innmari tregt

-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: et plagsomt problem!
ja pokker hehe det glemte jeg jo helt bort da
saab 9000 2.3 ltt benket til 260hk for et par år siden så veit egentlig ikke hva som er gjort med den 1996mod forresten
men er åpen dump. (original som det er filter på)
saab 9000 2.3 ltt benket til 260hk for et par år siden så veit egentlig ikke hva som er gjort med den 1996mod forresten
men er åpen dump. (original som det er filter på)
- rolfi
- 2.0 bar
- Innlegg: 683
- Registrert: 03 jan 2008, 03:03
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
Re: et plagsomt problem!
orginal "dump" med filter? 

Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: et plagsomt problem!
stemmer stemmer. dem selger filter og plugg til resirk de fleste steder har jeg sett
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: et plagsomt problem!
du snakker nok bare om en kvitrelyd, eller turboshatter, som kommer når du har bygd opp litt ladetrykk, men ikke tilstrekkelig nok til at dumpventilen åpner for å slippe det ut. den vedvarer jo langsommere du slipper gassen. søk på begge forslagene, så får du opp en del info.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: et plagsomt problem!
nei nei denne lyden kommer under pådrag. akkurat som motorn kutter annenhvert sekund mens jeg holder fullgass. og hver gang den kutter så blåser det luft ut av dumpen. er bare noen ganger det er sånn men utrolig plagsomt egentlig
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: et plagsomt problem!
Det er jo noe helt annet enn det problemet du beskriver først, du har jo utelatt å si noe om det som sannsynligvis er galt med bilen, nemlig at motoren kutter ved fullt ladetrykk. Når motoren kutter slipper dumpen ut trykk, det er jo akkurat det den skal gjøre. Dumpen vet jo ikke forskjell på at du slipper gassen og at motorkraften kuttes av noe annet.reggestad vettu skrev:nei nei denne lyden kommer under pådrag. akkurat som motorn kutter annenhvert sekund mens jeg holder fullgass. og hver gang den kutter så blåser det luft ut av dumpen. er bare noen ganger det er sånn men utrolig plagsomt egentlig
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: et plagsomt problem!
Om EdHunter har rett, er vi over på et konkret problem: Hva kan være årsaken til at ladetrykket stiger til sånne høyder at motoren kutter? Skjer også på min forrige bil, en `96 mod 9000, 2.3t, med trimboks (steg1). Er det feil i magnetventil, WG-klokka, eller tennkassetten, som er mest sannsynlig? 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: et plagsomt problem!
Noe lignende skjer også på min bil ('86 9000 T16). Lader opp til nesten 1.3, før det blir et lite "poff" og den detter ned på rett under 1.0 bar. Hender den så fortsetter å stige for så å dette ned igjen. Hva skyldes dette?
Er heller ikke bestandig turboen greier å lade det den skal; ganske ofte (kanskje 30% av gangene) lader den kun 0.7 ca, og nekter å stige noe mer
Noen formening om dette?
Er heller ikke bestandig turboen greier å lade det den skal; ganske ofte (kanskje 30% av gangene) lader den kun 0.7 ca, og nekter å stige noe mer

Noen formening om dette?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: et plagsomt problem!
På eksbilen min går ladetrykket helt til 1,5bar!
Drar som bare fy mens trykket stiger fort, så... kutt.. effekten forsvinner.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: et plagsomt problem!
Hvis du har booscontroller på bilen og litt slakk fjær i wastegaten så kan det være problemet ditt.
Har vært ute titt og ofte med en 240 som har boostcontroller, ladder raskt opp til 1.3-4 bar før den faller til et stabilt trykk på 1.15bar.
Grunnen er litt for slakk fjær i wastegaten.
Har vært ute titt og ofte med en 240 som har boostcontroller, ladder raskt opp til 1.3-4 bar før den faller til et stabilt trykk på 1.15bar.
Grunnen er litt for slakk fjær i wastegaten.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: et plagsomt problem!
Slakk fjær i WG ja..
Er dette noe som er byttbart og er det mulig å få tak i ny?

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2