tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av reggestad vettu » 10 okt 2008, 14:33

heisann. lurer på om det er visse ting å vite angående bytte av såkalt sotningsats til saab 9000 2.3 turbo 96mod.
skal også sete på 3" downpipe i samme slengen hehe

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av reggestad vettu » 11 okt 2008, 00:18

ble seff 3 knekte pinnebolter idag da. noen som vet hvor langt man kan borre for å gjenge opp igjen ???
er evig takknemlig for svar

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av EdHunter N815 » 11 okt 2008, 00:58

Jeg skulle til å si at du alltid skal ha nye bolter klar før du starter, men du kom meg litt i forkjøpet der. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av reggestad vettu » 11 okt 2008, 11:24

har handlet det idag så skal ut å få det sammen igjen snart. to av pinneboltene var så dårlige at jeg kunne så og si ta dem ut med fingra hehe

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av reggestad vettu » 11 okt 2008, 18:21

da var alt sammen igjen og fungerer bra. ble skikkelig overreasket over hvor mye bedere gassrespons det ble etter jeg bytte downpipe altså. ble fornøyd da

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av Morten N88 » 11 okt 2008, 19:15

Husk å justere grunnladetrykk etter du har montert 3" downpipe :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av reggestad vettu » 11 okt 2008, 22:36

eeeehhh? bilen er chippet da,
dette må du nesten forklare for meg hehe

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av Morten N88 » 12 okt 2008, 09:22

Grunnladetrykket er det programmet baserer ladetrykket på. Når du bytter dowmpipe får du lavere GLT siden mottrykket blir lavere. Hvis du søker finner du nok mer info, men kan forklare litt..

Ta av kontakten på magnetventilen.
Sørg for at du har en gradert turbotrykksmåler du kan se når du kjører
Kjør i 3dje gir v 3000O/min brems motoren og hold den på 3000
Les av trykket.
Siden bilen din er trimmet skal det mest sansynlig være 0,45 bar.
Er det lavere, forkort wastegatestaget, er det for høyt forleng det. Ca0.1bar pr runde.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av reggestad vettu » 12 okt 2008, 12:09

da må jeg få meg en turbotrykksmåler i alle fall skjønner jeg. men skal gjøre dette så fort jeg får inn måler.
men hva har dette egentlig å si?

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av Morten N88 » 12 okt 2008, 15:31

Hvis GLT er galt, vil du ikke få det turbotrykket du skal ha. Dette vil vel også påvirke bensin/tenning og andre ting. Det er nok ikke mye galt, men greit å få sjekket opp.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av Edward N812 » 12 okt 2008, 19:48

mitt forandra seg ikke i det hele tatt, målte nøyaktig både før og etter.

hva mener du med å bremse motoren ved 3000 omdreininger Morten? man skal vel gi full gass og se hva trykket blir?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av Morten N88 » 12 okt 2008, 20:26

Edward N812 skrev:mitt forandra seg ikke i det hele tatt, målte nøyaktig både før og etter.

hva mener du med å bremse motoren ved 3000 omdreininger Morten? man skal vel gi full gass og se hva trykket blir?
GLT måles ved belastning v3000 o/min. Mulig T25 er mindre utsatt for sjenende GLT med 3" downpipe enn Mitsu snurre. Min Mitsu15t lå dønn stabil på glt hele veien med orginal downpipe og kat, men med 3"dp og racekat med mindre motstand ble wastegatekanalen for trang så glt økte når med turtall.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av reggestad vettu » 13 okt 2008, 14:05

er tydelig at det meste henger sammen her ja hehe. menne skal få sjekket dette så fort jeg får inn måler. da kan jeg komme med en tilbakemeld og muligens flere spørsmål :D

reggestad vettu
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 12 sep 2008, 16:12
Navn: Espen Reggestad
Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
Sted: Holmestrand

Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden

Legg inn av reggestad vettu » 07 nov 2008, 22:06

glt var rundt 0.45. lå like under 0.5 så vil tru det er bra hehe. så det slapp jeg å stille noe på det staget hehe. så for meg at det hadde gått til skogen skulle jeg begynt å skru på det hehe.
lader forresten rundt 1.1-1.2bar når det lader fullt. kan fly opp til 1.3-1.4 noen ganger

Svar