tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
heisann. lurer på om det er visse ting å vite angående bytte av såkalt sotningsats til saab 9000 2.3 turbo 96mod.
skal også sete på 3" downpipe i samme slengen hehe
skal også sete på 3" downpipe i samme slengen hehe
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
ble seff 3 knekte pinnebolter idag da. noen som vet hvor langt man kan borre for å gjenge opp igjen ???
er evig takknemlig for svar
er evig takknemlig for svar
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
Jeg skulle til å si at du alltid skal ha nye bolter klar før du starter, men du kom meg litt i forkjøpet der. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
har handlet det idag så skal ut å få det sammen igjen snart. to av pinneboltene var så dårlige at jeg kunne så og si ta dem ut med fingra hehe
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
da var alt sammen igjen og fungerer bra. ble skikkelig overreasket over hvor mye bedere gassrespons det ble etter jeg bytte downpipe altså. ble fornøyd da
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
Husk å justere grunnladetrykk etter du har montert 3" downpipe 

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
eeeehhh? bilen er chippet da,
dette må du nesten forklare for meg hehe
dette må du nesten forklare for meg hehe
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
Grunnladetrykket er det programmet baserer ladetrykket på. Når du bytter dowmpipe får du lavere GLT siden mottrykket blir lavere. Hvis du søker finner du nok mer info, men kan forklare litt..
Ta av kontakten på magnetventilen.
Sørg for at du har en gradert turbotrykksmåler du kan se når du kjører
Kjør i 3dje gir v 3000O/min brems motoren og hold den på 3000
Les av trykket.
Siden bilen din er trimmet skal det mest sansynlig være 0,45 bar.
Er det lavere, forkort wastegatestaget, er det for høyt forleng det. Ca0.1bar pr runde.
Ta av kontakten på magnetventilen.
Sørg for at du har en gradert turbotrykksmåler du kan se når du kjører
Kjør i 3dje gir v 3000O/min brems motoren og hold den på 3000
Les av trykket.
Siden bilen din er trimmet skal det mest sansynlig være 0,45 bar.
Er det lavere, forkort wastegatestaget, er det for høyt forleng det. Ca0.1bar pr runde.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
da må jeg få meg en turbotrykksmåler i alle fall skjønner jeg. men skal gjøre dette så fort jeg får inn måler.
men hva har dette egentlig å si?
men hva har dette egentlig å si?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
Hvis GLT er galt, vil du ikke få det turbotrykket du skal ha. Dette vil vel også påvirke bensin/tenning og andre ting. Det er nok ikke mye galt, men greit å få sjekket opp.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
mitt forandra seg ikke i det hele tatt, målte nøyaktig både før og etter.
hva mener du med å bremse motoren ved 3000 omdreininger Morten? man skal vel gi full gass og se hva trykket blir?
hva mener du med å bremse motoren ved 3000 omdreininger Morten? man skal vel gi full gass og se hva trykket blir?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
GLT måles ved belastning v3000 o/min. Mulig T25 er mindre utsatt for sjenende GLT med 3" downpipe enn Mitsu snurre. Min Mitsu15t lå dønn stabil på glt hele veien med orginal downpipe og kat, men med 3"dp og racekat med mindre motstand ble wastegatekanalen for trang så glt økte når med turtall.Edward N812 skrev:mitt forandra seg ikke i det hele tatt, målte nøyaktig både før og etter.
hva mener du med å bremse motoren ved 3000 omdreininger Morten? man skal vel gi full gass og se hva trykket blir?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
er tydelig at det meste henger sammen her ja hehe. menne skal få sjekket dette så fort jeg får inn måler. da kan jeg komme med en tilbakemeld og muligens flere spørsmål 

-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: tips/triks angående bytte av pakning te manifolden
glt var rundt 0.45. lå like under 0.5 så vil tru det er bra hehe. så det slapp jeg å stille noe på det staget hehe. så for meg at det hadde gått til skogen skulle jeg begynt å skru på det hehe.
lader forresten rundt 1.1-1.2bar når det lader fullt. kan fly opp til 1.3-1.4 noen ganger
lader forresten rundt 1.1-1.2bar når det lader fullt. kan fly opp til 1.3-1.4 noen ganger