bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Edward N812 » 24 okt 2008, 03:19

bytta kasse på han Ole Fredrik sin 9000 (1995 2.3 turbo)
nå hopper den ut av 3. og 4. gir nesten med en gang man slipper clutchen etter giring.

så finnes det noen tricks for å vite at du har justert giroverføringa riktig? vi prøvde oss fram helt til vi kjente at alle gir var der dem skulle, så stramma jeg til. hadde regna med at det skulle holde, men neida.

edit: den foringa som sitter på giroverføringa var også annerledes fra kasse til kasse (kassa var tatt fra en 94-mod 2.3 turbo), men vi fikk flytta over så alt stemte og var dønn likt.

til slutt kan det nevnes at kassa er tatt fra en bil som har gått 370000 km med ukjent historikk, men vi håper så inderlig det ikke har noe med den å gjøre.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Tor N12 » 24 okt 2008, 10:02

Den skal ikke hoppe ut av gir pga justeringa i allefall så jeg tipper kassa er gåen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Edward N812 » 24 okt 2008, 14:30

oi, hehehehe :twisted: det var jo litt trist.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av EdHunter N815 » 24 okt 2008, 15:15

Velvel, hvis kassen er kjøpt brukt av privatperson/høgger er det da god grunn til å forlange pengene tilbake. Dette er noe vedkommende med stor sannsynlighet har visst om, og dermed gyldig grunn til penger tibake eller heving av kjøpet. Selvsagt da med forbehold om at vedkommende har kjørt bilen, er den kjøpt f.eks. som delebil og aldri brukt er det noe annet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Edward N812 » 24 okt 2008, 20:32

ja det blir nok ikke et tema, kassen stammer fra en bil jeg og Ole Fredrik kjøpte sammen, med motorhavari. så vi fikk bare sjekka om kassa virka tight ved litt lett sjalting stillestående.

så støyten tar vi på oss selv :D
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Skaten N671 » 24 okt 2008, 23:06

Kassa behøver ikkje vera gåen pga at den hopper ut av gir. Det er nok fjøra til låsekula på skifteakslingen som er slakk. Veit ikkje kor desse sit på saab, men på andre bilmerker kjem ein til dette ved å løyse ei skrue på utsida av kassa. Er slik fjør/kulelås på alle tre skifteakslingane vanlegvis, så sjå om det står 3 litt store skuer på linje/i nærheten av kvarandre på utsida av huset ein plass....
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Edward N812 » 25 okt 2008, 07:29

altså skrudd inn i kassehuset i nærheten av giroverføringa et sted? skal se hva jeg finner, håper ikke det blir altfor kronglete å se etter. må vi ut med kassa igjen er jeg stygt redd for at det blir for å få inn ei ny kasse
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Tor N12 » 25 okt 2008, 23:57

Er ikke sånn på 9k, så ingen vits å lete :x
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Morten N88 » 26 okt 2008, 10:19

Og IKKE prøv å løsne den skruen di finner (13mm eller noe), den holder nemlig fast reversdrevet. Og du vil ikke at det skal flytte seg.. :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Edward N812 » 27 okt 2008, 07:21

ja vi har i det minste gjort et iherdig forsøk på å "justere" den riktig i dag. men uten hell, hehe. stakkars Ole, får vel finne seg ei kasse til da.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

9000Turbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 71
Registrert: 05 sep 2007, 16:09
Sted: moss

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av 9000Turbo » 28 okt 2008, 19:48

hei jeg skal bytte girkasse på min egen bil.
et spørsmål ..

tok du ut motor da du bytta kasse???

takker for svar..
mvh Henning
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Haaka » 28 okt 2008, 20:38

9000Turbo skrev:hei jeg skal bytte girkasse på min egen bil.
et spørsmål ..

tok du ut motor da du bytta kasse???

takker for svar..
mvh Henning
Ikke ta ut hele motoren for å skifte girkasse da..!? :?

Skal du skifte motoren, så ut med motoren, skifter du girkassa, så ut med kassa.
Men uansett hvordan du gjør det, er det jo slitsomt arbeid uten løftebukk, og da ville jeg jo
sterkt fraråde å gjøre det til en enda større jobb, hvilket det faktisk er.. Og om du har tilgang til
bukk, så er det desto mindre grunn til å vanskeliggjøre jobben med å trekke ut hele ramma, med motor.
Er du smådreven på å gjøre jobben på den måten, kan det riktignok gå like fort, og spare kropp og sjel ved
å ta ned hele ramma. Men ellers ville jeg ikke hatt ute noe mer enn jeg absolutt måtte, og det går nok fint
i ditt tilfelle og på denne bilen... :wink:

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Morten N88 » 28 okt 2008, 20:54

På 9000 får du ut girkassa gjennom hjulhuset. Er nødt til å demontere litt rundt, det meste sier seg selv. Er greit å ha mulighet til å komme til under og overifra samtidig.. Du må få avlastet motoren på girkassesia så du får "vippet" ned ramma på den siden.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Edward N812 » 29 okt 2008, 09:47

9000Turbo skrev:hei jeg skal bytte girkasse på min egen bil.
et spørsmål ..

tok du ut motor da du bytta kasse???

takker for svar..
mvh Henning
du trenger ikke ta ut motoren nei, grunnen til at du spør er kanskje fordi noen har fortalt deg åssen deg gjøres på en og900? ;)

det er overraskende lite arbeid. vi gjorde det med løftebukk første gangen vi bytta kasse, men når vi gjorde det nå jekka vi den bare godt opp, og stilte den på støttebukker (husk å sette dem på et STØDIG sted, det blir masse lirking og knoting under der. prøv å velte bilen så godt du kan mens den står på bukkene. får du ikke rikka den, så er det greit. hvis du kjenner at du kunne klart å velte den med litt mer krefter, er det IKKE greit.)
kan ramse opp ting som må av før du kan dra ut kassa, (ikke sikkert alle tingene er like nødvendige, f.eks bærearmen MÅ du ikke fjerne helt om du har bilen på løftebukk, men den vil bare være i veien om du har bilen på støttebukker.

store deler: hjul, begge hjulhus (disse er i plast og lette å skru ut, kun en håndfull 8mm muttere rundt hjulbua, samt noen 10mm rundt om), drivaksel, indre & ytre stabstagfester, endeledd (kjøp endeleddsavdrager på biltema!!), bærearm.

små deler: speedometersensor, ryggelysbryter, jordingskabel (sitter veldig synlig på kassa), samt hydraulikkslangen/røret som du også finner veldig fort når du kikker inn i hjulhuset eller ned på girkassa fra motorrommet.

folk kan legge til hva enn jeg har glemt!

-legg deg under og merk deg at subframen (ramma til hele forstillinga di) er todelt. det vil si at hvis du fjerner alle bolter på girkassesida av subframen, så vil du kunne vippe denne siden av den ned. men før du gjør dette må du binde opp motoren din (enten en bjelke på tvers av motorrommet, som du jekker motoren opp mot med jekkestropper, eller en motorjekk (elefantjekk).

NÅ kan du skru ut alle skruene som holder girkassa. det er vel 5 eller 6 18mm som ikke er vanskelige å få ut med de rette skrallekombinasjonene.

nå kan du ta ut kassa! vi har alltid måtte ty til litt skrujer og kanskje litt brekkjern for å få løsna den skikkelig.
vær to om å løfte kassa ut, og GJERNE tre om å løfte kassa inn. hvis dere bare er to stykker kan det være greit å balansere den nye kassa på jekken din, mens dere manøvrerer dere inn.

et tricks som hjalp oss veldig, i og med at vi bare var to stykker, og skulle egentlig hatt en ekstra mann til å lirke kassa inn: finn/kjøp noen ekstra lange bolter med samme gjenger som girkasseskruene. når dere har fått kassa på såpass at den er "huka" på en aksel, og hulla er på linje med hverandre, så kan dere starte med å skru inn disse boltene litt her og der (som dere bytter ut med de vanlige skruene etterhvert som kassa kommer langt nok inn til å få på de vanlige skruene. det sparer fort en av dere en ubehagelig lang statisk benkpressøkt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut

Legg inn av Eirik » 29 okt 2008, 14:14

Mener å huske at å få løs startmotoren var en skikkelig pain in the ass.
Står vel litt om jobben her http://www.quasimotors.com/clutch.htm.
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar