Dynamo, og900 t8
Moderator: Moderatorer
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Dynamo, og900 t8
Hei
Tror dynamoen min har takket for seg og tatt kvelden nå. Skulle kjøre en liten tur i går etter å ha skiftet blinklyspære og en pære til baklysene mine i går, men la kjapt merke til at batteriet tappet seg for strøm (hat voltmåler i cupe'en).
Målte litt rundt om kring, sjekket sikringer og relè, men har stor tro på at det er dynamoen eller børstene som er ferdige.
Så da, hvordan får jeg av dynamoen?
ser ut til at jeg må av med de tre umbrakoskruene som er festet i blokka, men er ikke sikker. Noen som har forslag?
Mvh
Martin
Tror dynamoen min har takket for seg og tatt kvelden nå. Skulle kjøre en liten tur i går etter å ha skiftet blinklyspære og en pære til baklysene mine i går, men la kjapt merke til at batteriet tappet seg for strøm (hat voltmåler i cupe'en).
Målte litt rundt om kring, sjekket sikringer og relè, men har stor tro på at det er dynamoen eller børstene som er ferdige.
Så da, hvordan får jeg av dynamoen?
ser ut til at jeg må av med de tre umbrakoskruene som er festet i blokka, men er ikke sikker. Noen som har forslag?
Mvh
Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- matss
- 1.2 bar
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Re: Dynamo, og900 t8
jeg tok faktisk av og på dynamoen på min og900 i dag, for å skifte det festet som er festet med tre stk umbrako. det er en lett prosess med rett verktøy. du starter bare med å bruke en 16 mm fast, for å skru ut den bolten som du justerer hvor stram reimene skal være. du må huske å ta av minus polen på batteriet, siden du må jo ta av signalkabelen som sitter på dynamoen, samt plussledningen.
deretter går du vel bare løs på hovedbolten som sitter nederst på dynamoen inn mot torpedoveggen, mener å huske du måtte bruke 17 mm pipe. så er det bare å dra ut bolten, og løfte opp dynamoen
deretter går du vel bare løs på hovedbolten som sitter nederst på dynamoen inn mot torpedoveggen, mener å huske du måtte bruke 17 mm pipe. så er det bare å dra ut bolten, og løfte opp dynamoen

1990 - 3dørs 900 T16
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dynamo, og900 t8
Øøøø om du klarte det, så er dynamoen din modifisert. Den bolten stopper nemlig normalt i torpedoveggen før dynamoen er løs, dvs du må ut med de tre umbracoskruene. På min gamle 900 så fjernet jeg det ene festet på dynamoen, slik at den kunne tas av slik Matss beskriver. Når reimene er stramme, så holdes den jo på plass likevel, om man lar det være igjen nok spor i det festet som modifiseres.matss skrev: deretter går du vel bare løs på hovedbolten som sitter nederst på dynamoen inn mot torpedoveggen, mener å huske du måtte bruke 17 mm pipe. så er det bare å dra ut bolten, og løfte opp dynamoen
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dynamo, og900 t8
Aight guys!
Skal prøve og få lurt av disse umbracoskruene i kveld eller i morgen, klarer ikke kjøre en Peugeot 307 HDi en dag til
Skal prøve og få lurt av disse umbracoskruene i kveld eller i morgen, klarer ikke kjøre en Peugeot 307 HDi en dag til

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- matss
- 1.2 bar
- Innlegg: 207
- Registrert: 28 mar 2008, 17:58
- Medlemsnummer: N1281
- Navn: Mats A. Leret
- Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
- Sted: Sørumsand
Re: Dynamo, og900 t8
ja, stemmer. du må løsne på et par av de, og vippe opp hele festet, så kommer bolten ut. jeg forklarte ikke veldig detaljert i stad. hehe.
husker ikke helt, men tror det var når du drar ut bolten på toppen der, til justeringa, så står dynamoen fri til å vippes opp/ned, og da er reimene løse, og kan tas av. litt lettere og komme til osvosv.
husker ikke helt, men tror det var når du drar ut bolten på toppen der, til justeringa, så står dynamoen fri til å vippes opp/ned, og da er reimene løse, og kan tas av. litt lettere og komme til osvosv.
1990 - 3dørs 900 T16
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dynamo, og900 t8
Har vært av med alt bortsett fra dynamoen, så jeg kommer lett til på den skruen som er bak og over dynamoen, for de som vet hvilke jeg prater om her. Er den under som er prakket, men skal ta alt i morgen når jeg får rydda ferdig den skikkelige garasjen med skikkelig lys osv 

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Dynamo, og900 t8
Du skal ikke bare bytte laderegulatoren først da? denne pleier å ryke først og er ikke vanskelig å bytte.. Finn en sort dings rett under pluss polen. Skur ut, sett inn ny 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dynamo, og900 t8
Hm, er jo verdt et forsøk. Takk for tipset 

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dynamo, og900 t8
Hva er det egentlig med disse bilene? 
Skulle flytte den fra gammle garasjen min og opp til den nye nå isted.. da ladda den plutselig igjen, kjørte en tur for og se om det holdt, og det gjør det
Samme skjedde med bensinpumpereleèt også, funket fjell helt til fredag forrige uke, tok det ut og satte det inn igjen, da funka det også

Skulle flytte den fra gammle garasjen min og opp til den nye nå isted.. da ladda den plutselig igjen, kjørte en tur for og se om det holdt, og det gjør det

Samme skjedde med bensinpumpereleèt også, funket fjell helt til fredag forrige uke, tok det ut og satte det inn igjen, da funka det også

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Dynamo, og900 t8
ikkje stol på bensinpumpereleèt for det om det virke nå. på gamle T8'an min så fuska releèt. konne virka fint ei stond for så å kutta. det e meget skjipt når detta skjer i akselerasjonsfeltet på motorveien og du plutseligt ha 0 framdrift. tro meg eg har erfart det.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dynamo, og900 t8
Frode N073 skrev:ikkje stol på bensinpumpereleèt for det om det virke nå. på gamle T8'an min så fuska releèt. konne virka fint ei stond for så å kutta. det e meget skjipt når detta skjer i akselerasjonsfeltet på motorveien og du plutseligt ha 0 framdrift. tro meg eg har erfart det.
Haha, det hørtes kjipt ut og det

Men har nødløsning liggende klar, la opp en kabel fra + på tenninga slik at jeg starter pumpa når jeg vrir om på tenninga. Ikke så veldig lurt, men er som sagt en nødløsning om jeg måtte trenge den

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI