veivhusventilasjon

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Arvasli
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 18 aug 2008, 20:32
Medlemsnummer: N1430
Navn: Johan Arvasli
Bil: Saab 9-5
Sted: Sørli

veivhusventilasjon

Legg inn av Arvasli » 21 nov 2008, 21:30

Ser at speedparts selger en oppdateringssats på veivhusventilasjon, lurte på om det er stress å bytte?
og om jeg bytter det kan jeg da slippe å få problemer med det senere?

ser det ikke koster så mye, men er det å anbefale å gjøre oppgraderingen eller la være?
har ikke hatt problem med det, ikke noe merkbar oljeforbruk..
Har en 9-5 2.0t 02
Saab 9-5 2.0t M02

Berland N1165
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 27 okt 2007, 16:17

Re: veivhusventilasjon

Legg inn av Berland N1165 » 22 nov 2008, 11:18

Arvasli skrev:Ser at speedparts selger en oppdateringssats på veivhusventilasjon, lurte på om det er stress å bytte?
og om jeg bytter det kan jeg da slippe å få problemer med det senere?

ser det ikke koster så mye, men er det å anbefale å gjøre oppgraderingen eller la være?
har ikke hatt problem med det, ikke noe merkbar oljeforbruk..
Har en 9-5 2.0t 02
Det er ikkje nåke problem å bytte dette. Brukte maks 30 min. å bytte på min og9-3.
Visst ikkje veivhusventilasjonen er oppgradert er det vel anbefalt å gjøre dette uansett om det ikkje er noe merkbar oljeforbruk.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: veivhusventilasjon

Legg inn av Jørgen N237 » 22 nov 2008, 11:54

Er trangt på 9-5, men går greit..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: veivhusventilasjon

Legg inn av EdHunter N815 » 24 nov 2008, 21:46

Vil anbefale deg å benytte løftebukk/grav dersom du har anledning til det, gjør jobben ekstremt mye lettere. Det går nok uten også, men det blir en del kravling på bakken siden du må bytte bytte oljeutskilleren som står plassert på motorblokken ned under innsuget.

Å bytte ventilasjonen forhindrer nok at du får problem med oilsludge senere, men husk at dersom problemet allerede har oppstått så hjelper det lite å gjøre forebyggende tiltak. Dersom du er usikker ville jeg nok tatt ned bunnpannen for å sjekke hvordan oljesil og register ser ut, hvis silen allerede er tett eller registeret slitt vil ikke oppgradering av veivhusventilasjonen gjøre noen som helst nytte.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar