hjelp til en 9000CD 2.0l 89'

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

hjelp til en 9000CD 2.0l 89'

Legg inn av iden » 26 jul 2004, 19:00

Halla!
Dette blir mitt første innlegg her, tenkte jeg skulle få litt hjelp :P

Jeg har en 9000CD 2liter 89-mod.
tenkte jeg skulle få gjort noe med den, den begynner å blitt kjedelig med kun 130hk.
og så sliter jeg med noe motorfjusk,
lurer på hva jeg kan gjøre med den, uten å bruke -alt- for mye penger, for å få litt ekstra hester, med motor altså.

pga. motorfjusk så har jeg byttet tennplugger, fordeler og rotor og tennkabler. men det hjalp lite, jeg satt også inn et universal sportluftfilter, max racing et-eller-annet. og det hjalp ihvertfall ikke, så jeg vurderer å bare sette inn det gamle filteret igjen.
har satt meg opp hos naf før en motortest, men er jo ikke sikkert det kan komme noe godt ut av det heller.
bilen har ikke gått noe mer enn 150000km lissom, og den har fulgt servicer hvert andre år ca.

det har vel vært noe kluss med noe besinfilter etc. men det har blitt fikset.. synes jeg å huske iogmed at det er fatter som har hatt bilen før meg.

det er en jævlig irriterende feil det der, og jeg tør lissom ikke kjøre så forferdelig langt i tilfelle den skulle gå dundas, det er jo bare mongo.
1. og 2. gir så jukker den noe JÆVLIG om jeg ikke klarer å regulere bruk av clutch og gass, også i 4. og 5.gir har jeg vært borti noe jukking og varsellampe om check engine har dukket opp og da har den ikke villet gi noe mer effekt om jeg tråkker gassen i bånn...

noen som har vært borti noe lignende og kan gi meg noen tips på hva jeg kan gjøre?
det er en herlig bil å kjøre, så jeg vil egentlig ikke kvitte meg med den om jeg kan legge litt penger i den, for så å få fikset den og den går.
og da kan jeg vel også tenke litt på trimming.

Jeg kunne også tenkt meg å få montert en turbo i den, om det er mulig? :P

la ut noen bilder her, men det gikk jo ikke..fanken

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 26 jul 2004, 21:02

Hei..

Jeg har en 9000 1990 modell med samme motor som deg..

Det som er alternativet når det gjelder mer futt i denne bilen:
1. Justere tenningen og kjøre 98 oktan... Dette gir litt bedre drag, merkes greit. (økonomi trim..)
2. Montere turbomotor, med det som hører til dette.. Dette kommer jeg til å gjøre hvis jeg beholder bilen. Greiset å montere (tror jeg) er en 2.0 turbo, men også en 2.3 er fullt mulig.. Det er 2.3 som er alternativet for meg.

Om "check engine" lampa lyser betyr ikke så mye om bilen hadde gått normalt, men her kan det jo tyde på at det er noe galt.. Sjekket luftmassemåleren? At motoren får nok bensin? Kan være bensinpumpen som synger på siste verset.. Dette er en av de tingene jeg har skiftet på min bil..

Begynner å få litt peiling på disse bilene, da jeg har hatt diverse problemer med min på de 8 mnd. jeg har hatt den..

Du kan jo også ta en titt på den svenske saab 9000 klubben sin hjemmeside, http://www.saab9000.se ..


Er det noe anet du lurer på, er det bare å ta kontakt..
Mail: jorgen.tveiteras@hjemme.no



MVH
Freshmaker


PS: Skal sies at min bil er gått litt lengre enn din, min er gått ca. 220000 km..
Styrer med DAB og AUX

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 26 jul 2004, 21:19

Og vacumslangene er hele og fine?
Hva slags plugger satte du inn? Inj motorene kan være litt sære på dem.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 26 jul 2004, 22:35

Det er vel bare å skru på en turbo (helst den lille mitsubishi) og montere turbodyser. Uten apc blir det jo som en lavtrykksturbo. Gir jo ikke allverden av effekt (150 hk noe mer med intercooler)men en trenger ikke bytte motoren.
http://www.pajjakid.com/ubipa/lpt_conversion.htm
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 26 jul 2004, 23:01

Børre N17 skrev:Og vacumslangene er hele og fine?
Hva slags plugger satte du inn? Inj motorene kan være litt sære på dem.
jeg satt i noen slike bosch super-plugger eller hva F*** dem het, skal visst være bra dem..
og vacumslangene kan være litt bristet, jeg har sett litt på dem, så det kan jo være en ide å bytte dem ut eller noe.

hvor mye ligger en brukt turbo på'a? eller ny? som jeg kan slenge i min lissom...

F*** det er så sinnsykt kjipt å ikke kunne mekke bil selv, eller i det hele tatt ha noe peiling om det. jeg har litt tilgang på verkstedsplass hos kompis, men det hjelper jo egentlig ikke mye, når jeg ikke kan skru.

noen som vil hjelpe meg å tune saab'en min? :D

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 27 jul 2004, 00:03

Tja....hvist det er som du sier at vakumslangene "kan" være bristet så ville jeg nok bytte dem før jeg gjorde noe annet.
Når det gjelder plugger, så liker Saabene best NGK plugger.
Glenn N101

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 27 jul 2004, 06:50

Jeg vet ikke helt om det bare er å hive på en turbo og håpe at allt går bra... Det er stor forskjell på turbo stempler og "i" stempler. Selv på grunnladetrykk så kan det skje ting som ikke er hyggelig for lommeboka. Ville heller satset på å sette inn en turbo motor i stedet for å risikere å brenne den motoren du har...
Du får kjøpt motorer til en hyggelig pris i sverige. Sjekk denne linken, de har det meste av deler.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 27 jul 2004, 14:29

Mortimer skrev:Jeg vet ikke helt om det bare er å hive på en turbo og håpe at allt går bra... Det er stor forskjell på turbo stempler og "i" stempler. Selv på grunnladetrykk så kan det skje ting som ikke er hyggelig for lommeboka. Ville heller satset på å sette inn en turbo motor i stedet for å risikere å brenne den motoren du har...
Du får kjøpt motorer til en hyggelig pris i sverige. Sjekk denne linken, de har det meste av deler.
I følge den sida jeg la ut link til skal ikke dette være noe problem. Det er vel heller ingen som vil kjøpe en brukt i motor. Så det skader vel ikke å prøve hvis en må ut med motoren allikevel.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 27 jul 2004, 17:38

hmm...
jeg har vurdert å kjøpe meg ny bil da..heh, så hvorfor ikke bare kjøpe en hel bil med turbo i fra før av? :P
det hadde jo vært litt gøy, noen som har en sak til 20-30k her? som funker bra? :P

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 28 jul 2004, 17:34

Hei Iden! Dersom du vil ha mere liv under panzeret ville eg begynt med å finne ut hvorfor den fusker. Du kan i verste fall dra med deg problemet over på den "nye" motoren dersom du er skikkelig uheldig.. Som Børre og 9-3 turbo sier: Begynn med vakuumslangene, sjekk alle grundig! Når du blir kvitt problemet kan du begynne å ta for deg ting som gir mere effekt. KAST BOSCH_PLUGGENE! NGK er de beste pluggene som er! Saab bruker dem originalt, politiet i Oslo bytter til NGK på BMW- sykklene, de er utstyrt med Bosch originalt... holder i 1000km, så er de ferdi`! Drit i all "super4" og den slags tøys.Oppgrader med nytt eksosanlegg, åpent luftfilter og senk kjerra ca 35mm, og husk nye støtdempere.. Dersom du vil bytte motor kan du jo prøve 2.3i, den er nok mye lettere å bytte til, og rimelig sterk. Kan jo kjøre alle triksa på den og.. HMMM... Kjenner en lege som heter Iden, hadde en vane med å kjøpe undermotorisert Saab.. Kjenner du han, budde i Hyllestad for lenge sida... :eek:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 28 jul 2004, 20:41

heh..hyllestad? hmm.. nei..heh..
men fatter er tann-lege, heh, og kjøper undermotoriserte saab'er... så det kunne nesten ha vært ham... men han bor i tr.heim og er bergenser..

Svar