Dette blir mitt første innlegg her, tenkte jeg skulle få litt hjelp

Jeg har en 9000CD 2liter 89-mod.
tenkte jeg skulle få gjort noe med den, den begynner å blitt kjedelig med kun 130hk.
og så sliter jeg med noe motorfjusk,
lurer på hva jeg kan gjøre med den, uten å bruke -alt- for mye penger, for å få litt ekstra hester, med motor altså.
pga. motorfjusk så har jeg byttet tennplugger, fordeler og rotor og tennkabler. men det hjalp lite, jeg satt også inn et universal sportluftfilter, max racing et-eller-annet. og det hjalp ihvertfall ikke, så jeg vurderer å bare sette inn det gamle filteret igjen.
har satt meg opp hos naf før en motortest, men er jo ikke sikkert det kan komme noe godt ut av det heller.
bilen har ikke gått noe mer enn 150000km lissom, og den har fulgt servicer hvert andre år ca.
det har vel vært noe kluss med noe besinfilter etc. men det har blitt fikset.. synes jeg å huske iogmed at det er fatter som har hatt bilen før meg.
det er en jævlig irriterende feil det der, og jeg tør lissom ikke kjøre så forferdelig langt i tilfelle den skulle gå dundas, det er jo bare mongo.
1. og 2. gir så jukker den noe JÆVLIG om jeg ikke klarer å regulere bruk av clutch og gass, også i 4. og 5.gir har jeg vært borti noe jukking og varsellampe om check engine har dukket opp og da har den ikke villet gi noe mer effekt om jeg tråkker gassen i bånn...
noen som har vært borti noe lignende og kan gi meg noen tips på hva jeg kan gjøre?
det er en herlig bil å kjøre, så jeg vil egentlig ikke kvitte meg med den om jeg kan legge litt penger i den, for så å få fikset den og den går.
og da kan jeg vel også tenke litt på trimming.
Jeg kunne også tenkt meg å få montert en turbo i den, om det er mulig?

la ut noen bilder her, men det gikk jo ikke..fanken